Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Fiat Cinquecento
UŻYWANE
Wojciech Frelichowskiautor: Wojciech Frelichowski
zdjęcia: Przemysław Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 51/1998 (314)
z dnia: 14 sierpnia 1998 roku
 

Od chwili pojawienia się na rynku, co nastąpiło ponad siedem lat temu, Fiat Cinquecento w dalszym ciągu cieszy się powodzeniem. Zapewne decydują o tym trzy czynniki: w miarę atrakcyjna cena, stosunkowo niskie zużycie auta oraz szeroka dostępność części zamiennych i serwisu.

W momencie wprowadzania Cinquecento na rynek, ogłoszono że jest to następca Fiata 126p. Jednak produkcji popularnego Malucha nie zaprzestano. Tymczasem Cinquecento różni się prawie we wszystkim od Fiata 126p. Przede wszystkim w kabinie znajdziemy o wiele więcej miejsca. Świadczy o tym fakt, że Cinquecento jest homologowane jako auto pięcioosobowe. Do tego pojazd proponuje o wiele lepszy komfort. Z przodu przestrzeń jest zupełnie przyzwoita. Fotele są wystarczająco wygodne i do tego posiadają zagłówki. Z tyłu miejsca brakuje dopiero wtedy, gdy usiądą trzy osoby. Jeśli jedzie tylko dwóch pasażerów, to narzekać może tylko ktoś o wysokim wzroście.

Także projekt i wykonanie wnętrza jest na niezłym poziomie. Szczególnie atrakcyjnie prezentuje się wersja Sporting. Na uwagę zasługuje tutaj kolorystyka wnętrza oraz stylistyka deski rozdzielczej, w której znajdziemy nawet obrotomierz. Jedyny powód do narzekań, i to we wszystkich wersjach Cinquecento, to niewielki bagażnik, który posiada tylko 170 litrów pojemności. Dobrze, że chociaż dostęp do niego ułatwiają wysoko podnoszone tylne drzwi.

Do napędu Cinquecento stosowane są trzy rodzaje silników, które napędzają koła przednie. Najmniejszy, to dwucylindrowa jednostka o pojemności 704 ccm i mocy 31 KM przy 5000 obr/min. W tej wersji z silnikiem współpracuje czterobiegowa skrzynia biegów. Większą jednostką jest czterocylindrowy silnik o pojemności 903 ccm i mocy 41 KM. W 1993 roku ze względu na stawki podatku drogowego pojemność silnika zmniejszono do 899 ccm, przy zachowaniu prawie takiej samej mocy.

W tych dwóch wersjach montowana jest już skrzynia pięciobiegowa. Największą jednostką jest czterocylindrowy silnik o pojemności 1108 ccm i mocy 55 KM przy 5500 obr./min., który jest montowany tylko w wersji Sporting. Z takim silnikiem auto może jechać z prędkością maksymalną 150 km/h.

Wszystkie wymienione jednostki charakteryzują się niezłą trwałością i niezawodnością. Do tego są dość oszczędne, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Najczęstsze awarie to przepalenie uszczelki pod głowicą lub wycieki oleju. Ze względu na niewielką moc nie jest polecana wersja z silnikiem 704 ccm. Lepszy jest silnik 903 lub 899 ccm. Nie tylko, że moc jest większa, ale także nowocześniejsze są zastosowane tutaj rozwiązania konstrukcyjne. Jednak najlepszy jest silnik z wersji Sporting. Dość duża pojemność i moc, a także specjalne zawieszenie oraz niewielki ciężar auta sprawiają, iż można nim jeździć rzeczywiście w sportowym stylu.

Cinquecento cieszy się opinią samochodu mało podatnego na awarie. Najczęściej dotyczą układu zawieszenia, który jest dość delikatny. Szczególnie trzeba zwrócić uwagę na tylną oś. Zazwyczaj wymiany wymagają tuleje metalowo-gumowe tylnych wahaczy, a także amortyzatory. Oprócz tego czasem mogą się zdarzyć awarie niektórych elementów układu elektrycznego. Jednak, jak już wspomnieliśmy na początku, kupno części do Cinquecento lub jego naprawa w serwisie nie stanowią żadnego problemu. Zresztą ten samochód naprawi każdy zakład mechaniczny. Co ważniejsze, ceny podzespołów i napraw nie są zbyt wysokie.

Ceny giełdowe Fiatów Cinquecento rozpoczynają się od ok. 10 tys. zł za najstarsze modele z początku lat 90. Za modele z lat 1993-1995 trzeba zapłacić ok.12-16 tys. zł. Auta wyprodukowane w latach 1996-1997 kosztują ok. 15-19 tys. zł.


PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA