Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Mity i rzeczywistość
Wrażenia z jazdy Polonezem Caro 1.6 GSI
autor: K Golec, Z Majerowski
zdjęcia: Przemysław Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 76/1998 (339)
z dnia: 10 listopada 1998 roku
 

Daewoo-FSO od wiosny oferuje Poloneza 1.6 GSI, z silnikiem o wielopunktowym wtrysku paliwa. Nowy napęd zapewnia większą moc, lepsze przyspieszenie i mniejsze zużycie paliwa. Testowaliśmy dwa takie auta - jedno w tradycyjnym cyklu tygodniowym, a jak sprawowało się drugie, mogliśmy obserwować w okresie półrocznym.

Silnik i wtrysk wielopunktowy Delphi...

...są mocną stroną najnowszego Poloneza. Wprowadzenie wielopunktowego wtrysku paliwa Multec firmy Delphi ożywiło "mułowaty" silnik, pamiętający jeszcze czasy Fiata 125p. Wzrósł moment obrotowy (130 Nm przy 3.800 obr./min.), moc (84 KM przy 5.000 obr./min.), jak również elastyczność obrotowa (Eo = 1,42). Wtrysk wielopunktowy w stosunku do jednopunktowego bardziej precyzyjnie odmierza dawki paliwa - każdemu cylindrowi przyporządkowany jest osobny wtryskiwacz.

Ponadto zalety wielopunktowego wtrysku paliwa są odczuwalne na stacji benzynowej. Zużycie paliwa jest w zasadzie zgodne z danymi podawanymi przez producenta (podajemy w tabeli). Podczas tygodniowego testu średnia spalania wyniosła 8,8 litra benzyny na 100 km. Przy rozsądnym operowaniu pedałem gazu można zmniejszyć zużycie paliwa w mieście nawet do 9,2 l/100 km.

W silniku 1.6 zmieniono kolektory dolotowy i wylotowy, pompę i filtr paliwa. Nowy jest także pulsator zabezpieczający powstawanie zbytnich różnic w ciśnieniu paliwa, pasek rozrządu, filtr powietrza z tłumikiem szmerów ssania, przepustnica powietrza (ogrzewana płynem chłodzącym). Zastosowano nową, odlewaną komorę spalania, nowoczesny moduł kontroli silnika (ECM) oraz elementy kontroli pracy silnika (czujniki), jak i elementy wykonawcze poleceń ECM, pochodzące z rozwiązań General Motors. Wał korbowy wykonano z bardziej wytrzymałego materiału, z uwagi na zwiększoną moc. W aucie pojawił się też immobiliser.

Elektronika jest na tyle dobra, iż pozwala bezproblemowo uruchomić silnik w temperaturach niższych niż 18 st. Celsjusza. Należy jednak zawsze uważać na wodę przedostającą się bez większych problemów (brak dolnej osłony silnika) do modułu zapłonowego kabli wysokiego napięcia.

Również i w tym najnowszym modelu nie przemyślano do końca zamocowania zintegrowanej cewki WN (bardzo łatwy demontaż przez amatorów cudzej własności). Podobnie jak i w poprzednich modelach zabrakło modnego ostatnio tzw. opakowania silnika, wzorowanego na bolidach niemieckich (VW Polo, VW Golf, Opel Astra); łatwy jest za to dostęp do wszystkich części silnika.

Wspomaganie układu kierowniczego, ulepszone hamulce

Zawsze narzekano na ciężko pracujący układ kierowniczy. Tym razem, seryjne (hydrauliczne) wspomaganie firmy Bosch, choć bez tzw. progresji, jest całkiem dobre. Manewrowanie na parkingu (stosunkowo mały promień skrętu), ciągle archaicznym kołem kierownicy, nie sprawia problemu damskim dłoniom.Poprawnie działające hamulce Lucasa (przód tarczowe, tył bębnowe) i dobre opony Dębica zapewniają poprawne zachowanie auta w ekstremalnych sytuacjach (uwaga na uślizg nieobciążonego tyłu). Sporadycznie, ale jednak, występował w Polonezie nierównomierny podział siły hamowania na koła tylne. W modelach '98 i najnowszym 1.6 GSi uporano się z tą niedogodnością.

Bezpieczeństwo

Polonez dysponuje mocnym atutem jeżeli rozpatrujemy bezpieczeństwo bierne, szczególnie podczas zderzeń czołowych. Praktycznie we wszystkich crash-testach auto otrzymało bardzo wysokie noty. Dzięki temu Poloneza zaopatrzono w odpowiednie certyfikaty umożliwiające eksport do krajów Unii Europejskiej. Celowe wydaje się zastosowanie wzmocnienia bocznego w drzwiach, poduszki powietrznej dla kierowcy, czy pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa.

Nie wszystko na plus

Zaletą Poloneza jest niska cena - obecnie, w ramach promocji Polonez GSI oferowany jest z bonifikatą 2,5 tys. zł (za standardową wersję - 22.850 zł). Niestety, utrata wartości po kilku latach eksploatacji jest bardzo duża, znacznie wyższa niż w autach zachodnich (VW, Opel, Nissan czy Renault). Nie należy też zapominać o rozbudowanej sieci serwisowej Daewoo w całej Polsce, choć z umiejętnościami serwisantów bywa różnie. Stosunkowo niskie są też ceny części zamiennych, choć jak ostatnio informowaliśmy (GS 70/98), brakuje niektórych podzespołów.

Znacznie poprawiono zabezpieczenia antykorozyjne najnowszego modelu, półroczna eksploatacja nie wykazała żadnych śladów korozji, mimo że auto parkowane było "pod chmurką". Praktycznie żadnej poważnej awarii nie zanotowano; wymieniono jedynie łożysko na wałku sprzęgłowym (zbyt głośna praca). Podobnie było z głośno pracującym tylnym mostem (typowa wada tego modelu). Nowy wystrój wnętrza, klamki przejęte od Daewoo, dobre materiały, ciekawa deska rozdzielcza, ergonomiczne fotele i całkiem dobra jakość wykończenia mile zaskakują. Istnieje także możliwość zamontowania klimatyzacji (dopłata 4500 zł), centralnego zamka, elektrycznie podnoszonych szyb i elektrycznie ustawianych lusterek.

Testowany w cyklu tygodniowym Polonez był bogato wyposażony we wszystkie wymienione elementy, miał jeszcze dzieloną asymetrycznie tylną kanapę. Wszystko działało sprawnie (no, może szyby mogłyby szybciej się podnosić) z wyjątkiem wycieraczek, które zacinały się. Za to kiedy już pracowały, to bez zgrzytów, co zdarza się wycieraczkom najbardziej markowych aut. Nie podobało się nam też stukanie tylnej półki, przykrywającej bagażnik. Można by ten drobiazg dopracować... Podobało nam się wykończenie deski rozdzielczej miękkim materiałem (kierownica też jest miękka). Na plus odnotujmy też w miarę dobre wygłuszenie pracy silnika.

W sumie - podczas jazdy w cztery osoby na liczącej ok. 400 km trasie, nie czuło się zmęczenia. W końcu jest to spore auto, w miarę komfortowe. Napęd nie powoduje już takich, jak stary silnik, frustracji u kierowcy, choć oczywiście nadal nie jest to tak dynamiczne auto jak markowe, zachodnie kompakty. Przydałoby się mu jeszcze ująć nieco wagi i dopracować parę wspomnianych szczegółów, nie mówiąc już o wskazanym odnowieniu sylwetki. No, ale za te pieniądze nie kupimy lepszego samochodu rodzinnego.


 Polonez 1.6 GLI
(wtrysk jednopunktowy)
Polonez 1.6 GSI
(wielopunktowy wtrysk)
Pojemność silnika (ccm)15981598
Moc maksymalna przy 5.000 obr./min.76 KM76 KM
Moment obr. (Nm) przy obr./min.121/3600130/3800
0-100 km/h (s)18,116,5
V maks. (km/h)155158
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)6,6/8,9/10,75,8/7,5/10,6
średni w teście 8,8



Dodatkowe zdjęcia:



     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA