Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Nie transportowiec, lecz wycieczkowiec
Wrażenia z jazdy OPLEM VECTRĄ KOMBI 2.0 CD
Zbigniew Majerowskiautor: Zbigniew Majerowski
zdjęcia: P Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 84/1998 (347)
z dnia: 8 grudnia 1998 roku
 

Po testach Opla Vectra, auta klasy średniej w wersji sedan, teraz do jazd próbnych otrzymaliśmy model z nadwoziem kombi, napędzany silnikiem 2-litrowym i z najbogatszym pakietem wyposażenia (CD).

Zgrabna, ale nie za duża

Vectra Kombi należy do większych aut w swojej klasie, choć nie jest największa (przerasta ją np. Peugeot 406 Break czy też Nissan Primera Wagon). Wymiary zewnętrzne Vectry Kombi potwierdzają, że auto jest zwarte (długość/szerokość/wysokość wynoszą odpowiednio 4.490/1.707/1.445 mm). Stylistycznie Vectra Kombi jest jednolita z wersjami hatchback i sedan. Identyczne są m.in.: pas przedni, reflektory, osłona wlotu powietrza, pokrywa silnika, duże obudowy lusterek, mocno pochylona szyba przednia. Tak jak wersje hatchback i sedan, kombi wyróżnia się nieco usportowioną sylwetką, pasującą do agresywnie ukształtowanego przodu. Dynamiki przydaje jej uniesienie ku górze linii podszybia oraz zaokrąglenia tylnej części karoserii. Charakteru dodają masywne relingi dachowe. Indywidualna jest tylna część nadwozia kombi. W sumie nadwozie jest atrakcyjne i może konkurować pod tym względem z sylwetkami sedanów i hatchbacków.

To nie jest samochód dostawczy

W kombi bardzo liczy się przestrzeń ładunkowa. Pojemność bagażnika, mierzona od podłogi do rolety, wynosi 460 litrów, czyli o 40 litrów mniej niż w sedanie. Dla porównania - Nissan Primera Wagon ma bagażnik nieco mniejszy, o pojemności 430 litrów, ale Peugeot 406 Break ma większy - 525 l. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa Vectry rośnie do 1.490 litrów i tu już góruje nad wersją sedan (790 l), choć nie nad wymienionymi konkurentami (Primera Wagon - 1.650 l, Peugeot 406 Break - 1.740 l). Co dziwne - o klasę niższa Astra Kombi też oferuje większą pojemność bagażnika od Vectry Kombi (500/1.630 l). Mało tego, możliwość rozlokowania ładunku w bagażniku Vectry ograniczają dodatkowo dosyć duże wnęki kół. Pochwalić jednak trzeba duże, piąte drzwi, ułatwiające dostęp do bagażnika oraz poręczną roletę, zasłaniającą ładunek.

W bagażniku, aby zapobiec przesuwaniu się przewożonych przedmiotów, na dywaniku zamocowano gumowe listwy.W wyposażeniu dodatkowym przewidziano siatkę odgradzającą przestrzeń pasażerską od bagażowej. W opcji jest także tzw. skibag, czyli specjalna klapka za podłokietnikiem w oparciu tylnej kanapy. Po jej otwarciu można wsunąć w okienko np. narty lub inne długie przedmioty, które nie zmieściłyby się w bagażniku ani w kabinie pasażerskiej. Przy większym obciążeniu tyłu można regulować ustawienie reflektorów z kabiny

Z podgrzewanymi fotelami

We wnętrzu wygodnie może podróżować pięć osób, choć trzeba przyznać, że są w tej klasie auta o przestronniejszej kabinie pasażerskiej. Jednak pasażerowie tylnych siedzeń nie muszą narzekać na cierpnące nogi podczas dłuższej jazdy. Ze środka oparcia tylnej kanapy można odchylić (gdy z tyłu jadą dwie osoby) miękki, szeroki podłokietnik.

We wnętrzu rzuca się w oczy spory, wielofunkcyjny wyświetlacz pokładowego komputera. Pokazuje on, oprócz elektronicznego zegara, m.in. chwilowe i średnie zużycie paliwa, możliwy do pokonania dystans na pozostałym w baku paliwie, temperaturę na zewnątrz. Jeżeli w zbiorniku robi się pusto, na wyświetlaczu zaczynają migać cyfry pokazujące, ile jeszcze kilometrów możemy przejechać. Kokpit wykończony jest elegancko, miękkim tworzywem. Stylizacja deski rozdzielczej - nowoczesna, ale inna niż spotykane obecnie w autach podobnej klasy. Białe cyfry i oznaczenia na czarnym tle zegarów dobrze kontrastują. Przyjemnie trzyma się kierownicę obciągniętą skórą. Można regulować jej kolumnę. Jest też obrotomierz, a wskaźnik poziomu paliwa wyskalowano w litrach, co ułatwia planowanie kolejnego tankowania.

Seryjnie są montowane poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. W desce pod poduszką pasażera znaleziono miejsce na spory zamykany schowek. Schowek umieszczono też między przednimi fotelami. By posłużyć się większością przełączników, nawet obsługując komputer pokładowy, kierowca nie musi odrywać rąk od kierownicy.

Wykończenie wnętrza jest porządne, wszystko jest dobrze spasowane. Przyciski do sterowania elektrycznymi podnośnikami szyb w przednich drzwiach zainstalowano na dole, po obu stronach dźwigni zmiany biegów. To nienajlepsze rozwiązanie. Chyba jednak łatwiej jest trafić ręką do przycisków zlokalizowanych na podłokietniku na drzwiach. Za to guzik elektrycznego ustawiania lusterek bocznych jest na drzwiach, czyli tam gdzie trzeba. W centralnej konsoli umieszczono uchwyty na puszki z napojami - otwierają się powoli po naciśnięciu, podobnie jak popielniczka, z której dzięki temu na pewno nic się nie wysypie. Wieczorem można sobie wyregulować natężenie podświetlenia tablicy wskaźników.

Zimową porą bardzo przydatne jest ogrzewanie przednich foteli; zanim we wnętrzu zrobi się ciepło, już wcześniej czuje się przyjemne ciepło płynące z fotela.

Kierowca może sobie dobrać optymalne ustawienie fotela, m.in. dzięki regulacji wysokości siedziska oraz regulacji części lędźwiowej oparcia. Kolumna kierownicy też jest regulowana. Widoczność w zasadzie jest dobra we wszystkich kierunkach, jednak lusterka mogłyby być nieco większe (kształt listka nie wydaje się najlepszy).

Da się dobrze prowadzić

Biegi wchodzą bez jakichkolwiek oporów. Wspomaganie kierownicy jest na tyle skuteczne, że można w ciasnych zakrętach kręcić kółkiem jedną ręką.

Po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu, czuje się wciskanie w oparcie fotela. Auto z 16-zaworowym, 2-litrowym silnikiem o mocy 136 KM jest dynamiczne. Z trzema osobami na pokładzie rozpędziliśmy się do 100 km/h w niecałe 10 sekund. To dobry wynik dla auta ważącego 1320 kg. Dodajmy, że "setkę" osiąga się już na drugim biegu. Auto jest elastyczne, podczas wyprzedzania innych pojazdów na ruchliwej trasie - czuje się zapas mocy w silniku. Jest to 16-zaworowa jednostka benzynowa, 4-cylindrowa, z wielopunktowym wtryskiem paliwa, DOHC, umieszczona z przodu, poprzecznie. Napęd jest przekazywany na koła przednie.

Hamulce (tarczowe, z przodu wentylowane; opony 185/70 R14 H) w testowanym aucie działały bardzo dobrze, podobnie jak system ABS - na zmrożonej jezdni, przy dużej prędkości wciskaliśmy nagle pedał hamulca do oporu i auto ani na jotę nie zbaczało z nadanego kierunku jazdy. Pojazd precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Dobrze wybierane są zakręty i nierówności na drodze, choć znamy bardziej miękkie zawieszenia. Układ kierowniczy został przejęty z Omegi i jest bardziej precyzyjny w porównaniu ze stosowanym w poprzednim modelu. Wewnątrz jest cicho - dobrze wytłumiony jest zespół napędowy, jak i odgłosy dochodzące od zawieszenia. Co istotne, przy nie za dużej długości nadwozia, np. mniejszej od długości Primery Wagon, Vectra kombi ma spory rozstaw osi - 2.640 mm (Primera Wagon - 2.600 mm), który na pewno poprawia komfort jazdy i sprawia, że pojazd jest stabilniejszy. Kierowca przyzwyczajony do jazdy autem niższej klasy nie czuje w Vektrze szybkości - dla niedoświadczonych, a pochopnych, może to być zdradliwe. Przyczynia się do tego nie tylko cicha praca silnika, lecz także przejęte z Omegi zawieszenie: z tyłu zastosowano wielowahaczową konstrukcję oraz dodatkowo odizolowano przednie półosie.

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to po przejechaniu kilkuset kilometrów uzyskaliśmy średnią około 8,8 litra na 100 km (to nieco więcej niż podaje producent). Przy stałej prędkości, podczas jazdy dobrą drogą, zachowując optymalną wysokość obrotów w granicach 3.000 obr./min., można by ograniczyć zużycie paliwa do poniżej 7 litrów.

Auto rodzinne - rekreacyjne

Podsumowując trzeba stwierdzić, że Opel Vectra Kombi to bardziej auto rekreacyjne niż dostawcze. Trudno polecać je właścicielom drobnych firm czy sklepów, raczej rodzinom, jako pojazd dobry na dłuższe wyjazdy, czy wyprawy weekendowe. Vectra Kombi jest komfortowa, przestronna i wystarczająco pakowna. Nie bez znaczenia jest ładna, harmonijna sylwetka i dynamiczny silnik.

Wyposażenie

Vectra Kombi CD ma w wyposażeniu m.in.: wspomaganie kierownicy, ABS, dwie poduszki powietrzne czołowe oraz dwie boczne, elektrycznie otwierane szyby przednich drzwi, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, fotel kierowcy z regulowaną wysokością, przednie światła przeciwmgielne, aluminiowe felgi, centralny zamek, obrotomierz, instalację radiową z głośnikami i anteną, immobiliser, przyciemniane szyby, radioodtwarzacz z kompletem głośników. Testowane auto miało też podgrzewane przednie fotele i system kontroli trakcji (TC), zapobiegający uślizgowi kół podczas gwałtownego przyspieszania, a także przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni.


 Opel Vectra Nissan PrimeraKombi 2.0 Wagon 2.0
Moc (KM)1361130
Bagażnik (l)460/1.490430/1.650
0-100 km/h (s)
w teście
10,5
10,0
10,5
Prędkość maks. (km/h)207200
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)W teście - 8,8Dane producenta - 8,0
Długość/szerokość/wysokość (mm)4.490/1.707/1.4454.516/1.715/1.450
Rozstaw osi (mm)2.6402.600



Dodatkowe zdjęcia:



     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA