Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Po pierwsze - motor, po drugie - motor...
Wrażenia z jazdy HONDĄ ACCORD 1.8 iS
Zbigniew Majerowskiautor: Zbigniew Majerowski
zdjęcia: P Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 18/1999 (370)
z dnia: 9 marca 1999 roku
 

Z początkiem tego roku Honda wprowadziła na nasz rynek nowy model, szóstą już generację Accorda, samochodu klasy wyższej średniej, zaprojektowanego specjalnie dla odbiorców z Europy. Auta produkowane są w angielskiej fabryce w Swindon, w 80 procentach z lokalnie produkowanych części. Oferowane są na razie tylko z nadwoziem czterodrzwiowym (sedan), z wykonanymi z aluminium silnikami 1.8 (136 KM), 2.0 (147 KM) i 2.2 Type R (212 KM) - odmiana sportowa. Accordy z nadwoziem 5-drzwiowym prawdopodobnie będą dostępne w drugiej połowie tego roku.

Do jazd testowych otrzymaliśmy auto z silnikiem 1.8.

Mniejszy, ale pojemniejszy

Przy projektowaniu tego pojazdu konstruktorzy Hondy wykorzystali wiele doświadczeń zdobytych przez japoński koncern w wyścigach Formuły 1. Nowy model, o wyglądzie eleganckiej sportowej limuzyny, ma minimalnie mniejsze gabaryty od dotychczasowego modelu, ale w środku ma więcej przestrzeni. Różni się od poprzednika zarówno wymiarami, jak i stylizacją nadwozia - jest krótszy, szerszy i nieznacznie wyższy. Długość zmniejszyła się o 9 cm i wynosi 459,5 cm, rozstaw osi jest krótszy o 5 cm i wynosi 267 cm, w wyniku poszerzenia nadwozia o 3 cm zwiększono także rozstaw kół przednich o 2 cm, a tylnych o prawie 2,5 cm. Nadwozie jest wyższe o 5 cm. Zmienione proporcje Accorda sprawiają, że sylwetka auta jest bardziej zwarta i dynamiczna. Klinowy profil bryły nadwozia i wysoki bagażnik poprawiają własności aerodynamiczne. Kabina pasażerska jest dobrze przeszklona. Wieloodblaskowe reflektory, maska w kształcie litery V i wlot powietrza z dużym znakiem firmowym, są elementami charakterystycznymi przodu pojazdu.Wnętrze, pomimo zmniejszenia rozstawu osi i skrócenia długości całkowitej, jest obszerniejsze niż w starym modelu Accorda, może w nim podróżować pięć osób, chociaż... nie oszukujmy się - w żadnym samochodzie tej wielkości trzy osoby na tylnej kanapie nie będą miały komfortu podczas dłuższej podróży. Dodatkową przestrzeń wygospodarowano m.in. dzięki zastosowaniu nowego, zwartego zawieszenia tylnego. Montowane na ramie pomocniczej wielodrążkowe zawieszenie, zamiast kolumn McPhersona, oprócz tego, że ma lepszą charakterystykę, zajmuje mniej miejsca. Plastikowy, 65-litrowy zbiornik paliwa również montowany jest do ramy pomocniczej. Rozwiązanie takie pozwoliło cofnąć oraz poszerzyć tylną kanapę. Przy okazji powiększono też bagażnik - do 427 l. Upakowanie bagażnika utrudniają wchodzące do środka zawiasy pokrywy oraz dość szerokie nadkola. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa się, jednak otwór między bagażnikiem właściwym a kabiną pasażerską nie jest zbyt duży, co też nie sprzyja peł-nemu zagospodarowaniu tej przestrzeni.

Jazda może być frajdą

Siedzenia są wygodne, lekko usztywnione. Fotel kierowcy ma szeroki zakres regulacji, jednak nie należy przesadzać z jego odsuwaniem do tyłu, jeśli tam siedzi pasażer. Między przednimi fotelami oraz z tyłu są miękkie podłokietniki. Wszystkie miejsca mają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, także tylne środkowe. Przydałby się jeszcze z tyłu środkowy zagłówek...

Dzięki regulowanej kolumnie kierownicy, można dobrać optymalną pozycję za kółkiem. Deska rozdzielcza wykończona jest miękkim tworzywem.

Jazda Accordem sprawia sporo przyjemności. Układ kierowniczy, z dobrze dobranymi parametrami hydraulicznego wspomagania, precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Hamulce tarczowe (z przodu tarcze wentylowane) są jak przysłowiowa brzytwa - wystarczy dotknąć. Na mokrej jezdni skutecznie pomaga kierowcy wytracić prędkość system ABS z układem EBD (elektroniczny układ rozdziału sił hamowania na przód i tył). Mieszanie biegami odbywa się bez wysiłku. Jedynie pedał sprzęgła nie chodzi tak lekko jak w niektórych konkurencyjnych autach. Charakterystyka zawieszenia gwarantuje właściwe zachowanie się auta w sytuacjach ekstremalnych - np. podczas jazdy z dużą prędkością na zakrętach. Auto nie jest zbyt miękkie, jak wszystkie Hondy, ale wydaje się, że udało się konstruktorom uzyskać kompromis między komfortem jazdy a stabilnością. Tutaj nic nie ma prawa zastukać, np. podczas przejeżdżania przez studzienki czy torowiska. Mniejszy rozstaw osi nowego Accorda poprawił jego manewrowość. Promień skrętu wynosi teraz 5.38 m.

W kabinie pasażerskiej jest cicho. Dość dobrze wytłumiono odgłosy pracy silnika, a bardzo dobrze - odgłosy toczenia. Przy przyspieszaniu wyraźnie słychać silnik tylko, kiedy jest zimny.

Różne drobiazgi ułatwiają życie kierowcy i pasażerom, m.in. zamykany schowek między przednimi fotelami, uchwyty na kubki z napojami, możliwość otwierania wlewu paliwa i bagażnika z miejsca kierowcy.

Silnik napędzający testowane przez nas auto, o pojemności 1,8 litra i mocy 136 KM, z jednym wałkiem rozrządu, jest najmniejszą jednostką, oferowaną w tym modelu na polskim rynku, jednak według nas zupełnie wystarczającą. Napęd ten nie spełni oczekiwań amatorów sportowej jazdy, natomiast zapewnia przyzwoite osiągi, jakich spodziewa się przeciętny użytkownik. Do 100 km/h Accordem 1.8, ważącym, bagatela, blisko 1.400 kg, można się rozpędzić w 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna, której nie sprawdzaliśmy z wiadomych przyczyn, wynosi ok. 205 km/h. Jest to jednostka wysokoobrotowa - maksymalny moment (175 KM) osiąga przy 4.800 obrotach na minutę. O jej elastyczności świadczy szeroki zakres obrotów - już od 2.200 na min. - w jakim uzyskuje 90 proc. maksymalnego momentu. Według danych producenta, silnik 1.8 zużywa średnio 7,1 l paliwa na 100 km; podczas jazd testowych jednak nie jeździliśmy spokojnie, jak Pan Bóg przykazał, tylko wyciskaliśmy z auta siódme poty. Pewnie dlatego wyszła nam średnia spalania około 9,5 litra na 100 km.

Silniki Accorda są wyposażane w specjalne wałki równoważące, dzięki którym zmniejszono drgania i wibracje jednostek napędowych i zapewniono bardziej równomierną pracę. Po raz pierwszy w samochodach Hondy, właśnie w Accordzie stosowane są standardowo silniki ze słynną, opracowaną przez Hondę technologią zmiennych faz rozrządu (VTEC), poprawiających elastyczność jednostki napędowej.

Auto spełnia wszystkie obecne i planowane europejskie standardy bezpieczeństwa, łącznie z najbardziej wymagającym testem Euro-NCAP. Laserowo spawane płaty wzmacniają nadwozie. Większość elementów nadwozia tłoczona jest z pojedynczych arkuszy blachy.

Zamki drzwiowe i cięgła osłonięto, by zabezpieczyć je przed próbami otwarcia drzwi poprzez wsuwanie narzędzi między szybę i drzwi. Bębenek zamka drzwi kierowcy posiada przegub pękający przy próbie sforsowania go na siłę, a osłony klamek zewnętrznych również zabezpieczają przed taką próbą. Brytyjski magazyn motoryzacyjny po przeprowadzeniu wszechstronnych testów uznał Hondę Accord za najlepiej zabezpieczony przed kradzieżą samochód rodzinny. Nawet po ostatecznym złamaniu oporu zamków i drzwi, samochodu nie udało się uruchomić i skraść.

Najtańsza w polskich salonach Honda Accord 1.8 iS kosztuje 69,9 tys. zł. Jest to pierwszy model Hondy, na który w Polsce udzielana jest 3-letnia gwarancja na cały pojazd. Producent reklamuje nowego Accorda, jako najlepiej wyposażone auto w swojej klasie. Być może tak jest w przypadku aut oferowanych w krajach zachodnich. Wydaje się jednak, że u nas ten slogan reklamowy byłby przesadą, szczególnie w przypadku modelu 1.8iS, do którego nie oferuje się, nawet w opcji, np. bocznych poduszek powietrznych. Odmiany z większymi silnikami są lepiej wyposażone, natomiast podstawowy model specjalnie nie odbiega od standardu porównywalnych aut. Zaletą Accorda jest napęd i zawieszenie. Szczególnie silnik zasługuje na pochwałę - trudno byłoby znaleźć mu konkurenta. Jak widać z porównania w tabeli, przewyższa on parametrami podobną jednostkę Toyoty.

Wyposażenie standardowe: zderzaki w kolorze nadwozia, dwie poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, ABS, centralny zamek, immobiliser z kodem kroczącym, instalacja radiowa, regulacja położenia kierownicy, regulacja wysokości siedzenia kierowcy, elektrycznie otwierane szyby przednie, napinacze pirotechniczne pasów bezpieczeństwa, dzielone oparcie tylnej kanapy, automatycznie wysuwana antena, elektrycznie ustawiane lusterka boczne.

W opcji: klimatyzacja, aluminiowe felgi.

Dziękujemy firmie Honda Igmar w Słupsku za udostępnienie auta do jazd testowych.


 Honda Accord 1.8 iS 16VToyota Avensis 1.8i 16V
Długość całkowita (cm)459,5449
Szerokość (mm)175171
Wysokość (mm)143143
Rozstaw osi (mm)267263
Pojemność bagażnika (l)427510
Silnik - pojemność (ccm)1.8501.762
Moc (KM-obroty)136-6.000110-5.600
Moment (Nm-obroty)175-4.800155-2.800
Prędkość maks. (km/h)205195
Masa własna - auto testowe (kg)1.3651.280
0-100 km/h (s)10,411,5
Zużycie paliwa - średnio wg EU/ w teście (l/100 km)7,18,3

PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA