Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Towarowy maluszek
Wrażenia z jazdy Fiatem Seicento Van
autor: Jacek Frentzel
zdjęcia: Jacek Frentzel
Giełda Samochodowa, nr 61/1999 (413)
z dnia: 10 sierpnia 1999 roku
 
Wnętrze z gaśnicą i kołem zapasowym za siedzeniem pasażera
Wnętrze z gaśnicą i kołem zapasowym za siedzeniem pasażera

Mimo sporej konkurencji Fiat Seicento cieszy się niezmienną popularnością na polskim rynku motoryzacyjnym. Auto zastąpiło (do dziś bardzo chwalone) Cinquecento. Od wprowadzenia na rynek w 1998 roku, Seicento zmieniło już swoje oblicze. Prócz kilku wersji osobowych Fiat zaproponował także auto przystosowane do small biznesu, towarowo-osobowe, czyli wersję Van.

Na pierwszy rzut oka samochód nie różni się od wersji osobowej. W rzeczywistości tak nie jest, bo wnętrze jest dwuosobowe - dla kierowcy i pasażera. I choć ograniczeniem jest sztywna płyta do wysokości siedzeń i siatka oddzielająca kabinę kierowcy od części towarowej, to nawet słusznego wzrostu mężczyzna może bez problemów usiąść za kierownicą. Wnętrze jest przestronne. Jedyną niedogodnością jest niewielka możliwość regulacji kąta siedzenia (ograniczenia oddzielające kabinę od przedziału towarowego). Ale przy krótkich i średniej długości trasach nie odczuwa się zmęczenia.

Skromnie, ale czytelnie

Deska rozdzielcza, podobnie jak w modelach osobowych jest skromna, ale bardzo czytelna. Wszystkie pokrętła i regulatory dostępne są bez konieczności zmiany pozycji kierowcy. Niewątpliwym mankamentem Seicento, szczególnie w wersji Van, są zbyt małe lusterka zewnętrzne. O ile w wersjach osobowych pomocne może być lusterko wewnętrzne, to w przypadku załadowania przedziału towarowego wysokim ładunkiem w wersji Van, jesteśmy zmuszeni do korzystania jedynie z lusterek zewnętrznych, co niektórym kierowcom może sprawić problem.

Tapicerka samochodu jest kolorystycznie bardzo przyjemna, siedzenia - lekko wyprofilowane, pozwalają na odbycie nawet dalekich podróży bez większego zmęczenia. Testowany samochód miał bogate wyposażenie. Między innymi elektrycznie otwierane szyby, możliwość pionowej regulacji położenia kierownicy, poduszkę powietrzną dla kierowcy i, co w tego typu samochodach najważniejsze, dobrze działające wspomaganie kierownicy. Dzięki temu auto zarówno bez ładunku, jak i ze sporym obciążeniem, prowadzi się bardzo dobrze.

Konstruktorzy przemyśleli wykorzystanie miejsca w najdrobniejszych szczegółach.

Np. koło zapasowe i gaśnicę umieszczono za siedzeniem kierowcy - na płycie oddzielającej kabinę od części towarowej.

Zaś w tej właśnie części zamocowana została nad wgłębieniem na koło zapasowe, specjalna płyta ze sklejki, która wyrównuje powierzchnię bagażową. Zresztą, jak na tak mały samochód, miejsca na ładunek jest sporo. Przy zaledwie 332 centymetrach długości i 151 szerokości Seicento Van ma przestrzeń ładunkową o pojemności 980 litrów. Można w niej przewozić towar o wadze 505 kilogramów. Powierzchnia ładunkowa ma wymiary: wysokość - 91, szerokość - 96 i długość - 120 centymetrów.

Hałas z bagażnika

Pierwotnie samochód wyposażony był w silnik o pojemności 899 ccm, ale po modyfikacji całej gamy na wiosnę 1999 roku w samochodzie zamontowany został silnik Fire - nowej generacji, o mocy 54 KM i pojemności 1108 ccm. Ta jednostka napędowa pozwala na całkiem przyzwoitą jazdę przy pełnym obciążeniu. Niestety, mankamentem, jak we wszystkich autach użytkowych, jest hałas. Do prędkości 100-110 km/h jest on praktycznie niezauważalny, a dynamika jazdy rekompensuje ewentualne niedogodności. Jednak przy większej prędkości odgłosy z nie wyciszonej części bagażowej zaczynają przeszkadzać.

Zawieszenie auta pozwala na spokojne pokonywanie zakrętów, nawet ze sporym ładunkiem. Auto, mimo iż dość wysokie (przy swojej wielkości) jest bardzo stabilne na drodze.

Dotrze wszędzie

Seicento Van to typowy samochód dla drobnego biznesu, zaopatrzenia sklepików, kiosków, czy przewozu towarów niewielkich rozmiarów. Auto jest szczególnie przydatne w mieście, gdzie trzeba zaparkować w wąskich uliczkach i dojechać niejednokrotnie w miejsca, do których dotarcie dużym samochodem dostawczym byłoby niemożliwe.

W porównaniu z innymi vanami tego segmentu Seicento Van wypada całkiem dobrze, a i cena przemawia na korzyść tego osobowo-towarowego Fiata.


 Seicento VanMicra Van
Silnik (pojemność w ccm)11081.0 16V lub 1.3i 16V
Moc54 KM55 KM 75 KM
Pojemność cz. ładunkowej980 litrów1 metr sześcienny
Wymiary części ładunkowej w milimetrach (długość, szerokość, wysokość)1200 x 960 x 9101080 x 900 x 670
Maksymalna masa ładunku w kilogramach505515



Dodatkowe zdjęcia:





    
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA