Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Nie czuje się drogi
Wrażenia z jazdy OPLEM ASTRA II 1.6 16V COMFORT
Zbigniew Majerowskiautor: Zbigniew Majerowski
zdjęcia: P. Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 68/1999 (420)
z dnia: 3 września 1999 roku
 

Opel Astra II jest oferowany w wersji hatchback (pięciodrzwiowej), kombi i sedan. Do wyboru na polskim rynku są tylko silniki benzynowe: 1.4 16V (90 KM), 1.6 16V (100 KM), 1.8 16V (115 KM) i 2.0 16V (136 KM). Do jazd testowych otrzymaliśmy auto napędzane jednostką 1.6 16V, w bogatej wersji wyposażeniowej - Comfort.

Sylwetka po rewolucyjnej zmianie

Astra II jest stylistycznie upodobniona do Vectry. Zapożyczenia z tego modelu klasy średniej widać szczególnie w tylnej części Astry. Jest ona o 4 mm szersza od Astry I i minimalnie wyższa. Łagodne i napięte krzywizny stanowią kontrast dla mocnych linii i krawędzi. Wyraźnie klinowaty kształt uwydatnia mocną budowę. Udane połączenie ekspresywnej, a zarazem funkcjonalnej stylistyki znajduje swoje odbicie w aerodynamice: współczynnik oporu powietrza wynosi tylko 0,29. Nie ulega wątpliwości, że nowa Astra jest ładniejsza od swojej poprzedniczki, produkowanej jeszcze Astry z przydomkiem Classic. Testowane auto wyposażone było w halogeny przeciw-mgielne, które też dodawały mu szyku.

Wnętrze bez rewolucji

Wewnątrz, zmiany w stosunku do starego modelu nie są aż tak rewolucyjne. Wystrój, projekt deski rozdzielczej jest inny, ale można zauważyć podobieństwa. Rozstaw osi zwiększono o 97 milimetrów, do 2,61 metra. Dzięki temu oraz poprzez zwiększenie rozstawu kół i przesunięcie przedniej szyby o 12 cm do przodu, uzyskano znacznie przestronniejszą kabinę pasażerską oraz poprawiono komfort jazdy.

Deska rozdzielcza, zgodnie z panującą modą jest masywna, obła. Kokpit wykończony jest poprawnie, dość dokładnie spasowano poszczególne detale. Wszystkie urządzenia pokładowe są w zasięgu ręki. Nietypowo umieszczono tylko przyciski do elektrycznego sterowania szyb - nie na podłokietniku, lecz przy klamce i do tego trzeba się przyzwyczaić. Wszystkie kieszenie na drzwiach mają zaokrąglone rozszerzenia, np. na butelki. Kierownica ma regulację pochylenia oraz przyciski do zdalnego sterowania radioodtwarzaczem. Fotelom niby trudno coś zarzucić, siedzenie kierowcy ma regulowaną wysokość, ale nasz kierowca jakiś czas musiał się do swojego przyzwyczajać. Pod tym względem np. w autach Renault czuł się od razu lepiej. Być może to tylko subiektywne odczucie... Trzeba natomiast pochwalić Opla, za umieszczenie na tylnej kanapie odchylanego miękkiego podłokietnika, za którym kryje się otwór do bagażnika, ułatwiający przewożenie długich przedmiotów.

Duże lusterka (lewe asferyczne, eliminujące częściowo tzw. martwe pole) ułatwiają obserwację tego, co dzieje się za autem. Natomiast tylna szyba w hatchbacku jest dość wąska i częściowo ogranicza pole widzenia. Elektryczne ustawianie lusterek i przednich szyb, znakomicie działające wspomaganie kierownicy oraz zdalna regulacja ustawienia reflektorów (to już dziś standard) ułatwia życie, a uprzyjemnia je klimatyzacja i regulacja intensywności podświetlenia tablicy wskaźników. Praktyczny jest, umieszczony na centralnej konsoli, wyświetlacz, pokazujący temperaturę na zewnątrz, godzinę i funkcje radia.

Jazda (prawie) bez stresów

Pochwała należy się skrzyni biegów, która pozwala na bezstresowe wywijanie dźwignią, jak w maśle. Przy ruszaniu nie można przesadzać z deptaniem pedału gazu, bo testowany samochód dość łatwo w takich sytuacjach zrywał przyczepność z podłożem. Przy pierwszej próbie pomiaru przyspieszenia auta do "setki" ze startu zatrzymanego, koła kręciły się w miejscu, a pojazd nie bardzo chciał ruszyć. Dopiero kiedy kierowca łagodniej nacisnął "gaz", udało się nam osiągnąć 100 km/h w 11 sekund, co uznaliśmy za dobry wynik. Napęd okazał się bardzo elastyczny, przy próbach zwiększania szybkości w jeździe - od 80 do 120 km/h na czwartym biegu przyspieszaliśmy też w 11 sekund. Co ważne dla komfortu jazdy, silnik jest dobrze wyciszony. Jego apetyt na benzynę okazał się podczas naszych jazd nie najmniejszy - średnio 7,5 litra na 100 km. No, ale my nie jeździliśmy oszczędnie, delikatnie mówiąc.

Lepsze nowe zawieszenie

Zawieszenie Astry II jest znacznie lepsze od konstrukcji starego modelu. W nowym aucie "nie czuje się drogi", nie jest ono tak sztywne jak Astra Classic, lepiej tłumi nierówności. Na pewno też zasługą nowego zawieszenia, przejętego z Vectry, jest znakomite zachowanie się pojazdu podczas szybkiej jazdy na ostrych zakrętach. Nowo opracowane podwozie ma kompaktową konstrukcję osi tylnej, zapewniającą bezpieczeństwo i lepszą elastyczność jazdy.

O zachowaniu się Astry II na drodze moglibyśmy mówić w samych superlatywach, gdyby nie ABS, który nie działał tak jak to sobie można wymarzyć i jak działa w wielu samochodach. Niestety, ostre hamowanie kończyło się zawsze, co prawda przerywanym, ale jednak piskiem opon. Precyzyjnie działający ABS nie powinien, naszym zdaniem, pozwalać na takie krótkie poślizgi kół na jezdni.

Podsumowanie

Astra II jest autem o nowoczesnej konstrukcji i stylistyce. Trudno spotkać kogoś, komu by się nie podobała, przy oglądzie zewnętrznym. Na pochwałę zasługuje projekt wnętrza, parametry trakcyjne, praca jednostki napędowej i skrzyni biegów, komfort jazdy (no, może siedzenia mogłyby być wygodniejsze...). Zużycie paliwa można określić w dolnej strefie stanów średnich w tej klasie pojazdów. Drobne mankamenty, jak choćby niepełna doskonałość ABS-u w testowanym egzemplarzu, nie rzutują na ogólną wysoką ocenę auta. Niestety, nie możemy postawić Astrze II piątki za wyposażenie. Testowany samochód miał wyposażenie bogate, ale podstawowa wersja tego modelu jest uboższa np. od Renault Megane, który już w standardzie jest wyposażany w cztery poduszki, ABS i elektryczne sterowanie przednich szyb! Nie można też pochwalić Astry II za jej cenę - podstawowa wersja kosztuje 45,8 tys. zł. Tak więc zachwyt nową Astrą trochę przygasa. Producent powinien nad tym pomyśleć.


 Opel Astra II 1.6 16VFord Focus 1.6 16V
Pojemność silnika (ccm)1.5981.596
Moc (KM - obroty)100 - 6.000101 - 6.000
Moment (Nm - obr.)150 - 3.600145 - 4.000
Długość/szerokość/ wysokość (cm)411 / 171 / 143415 / 170 / 148
Rozstaw osi (cm)261261,5
Masa własna (kg)1.1051.070
Bagażnik (l)370 / 1.180350 / 1.210
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,0 (TEST)11,0 (TEST)

Wyposażenie podstawowej wersji 5-drzwiowej Astry II
Dwie poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, przyciemniane szyby, obrotomierz, zderzaki w kolorze nadwozia.

PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA