Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Uwodzi (prawie) od pierwszego wejrzenia
Wrażenia z jazdy Oplem Vectra 2.0 CD
Zbigniew Majerowskiautor: Zbigniew Majerowski
zdjęcia: Paweł Narkowicz
Giełda Samochodowa, nr 95/1999 (447)
z dnia: 7 grudnia 1999 roku
 

Obecny, odnowiony model Opla Vectra pojawił się na polskim rynku w marcu tego roku. Samochód oferowany jest z nadwoziem 4-, 5-drzwiowym i kombi. Do jazd testowych otrzymaliśmy Vectrę 2.0 CD (136 KM), w wersji 5-drzwiowej.

Zgrabna na zewnątrz

Pięciodrzwiowa nowa Vectra to coś pośredniego między hatchbackiem a liftbackiem, z uwagi na łagodnie opadającą tylną szybę. Nowością w wyglądzie zewnętrznym jest chromowana krata wlotu powietrza, nowe zderzaki i listwy boczne w kolorze nadwozia oraz jednoczęściowe lampy przednie: reflektory są zespolone z kierunkowskazami. Felgi ze stopów aluminium (standard we wszystkich wersjach), zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia uatrakcyjniają wizerunek tego auta.

Charakterystyczne lusterka boczne, łączące się z karoserią jak płetwy z ciałem ryby, zostały powiększone i mogą być obracane do dołu, w celu ułatwienia parkowania w wąskich miejscach.

Za kierownicą trzeba się "ułożyć"

Vectra niemal dorównuje Omedze przestrzenią wewnętrzną. Wykończona welurową tapicerką kabina jest przytulna. Ze środka oparcia tylnej kanapy można odchylić (gdy z tyłu jadą dwie osoby) miękki, szeroki podłokietnik, za którym kryje się otwór do przewożenia długich przedmiotów (np. nart).

Nasz kierowca musiał się jakiś czas przyzwyczajać do fotela, mimo że ma on regulowaną wysokość siedziska i części lędźwiowej oparcia oraz kąt pochylenia zagłówka. Po kilku godzinach jazdy już nie myślał, jak się usadowić. Przyjęcie ergonomicznej pozycji ułatwiła regulacja ustawienia kierownicy.

Deskę rozdzielczą, o oryginalnym projekcie, wykończono miękkim tworzywem, kierownicę (z przełącznikami zdalnymi od radia) pokryto skórą. Centralną konsolę uatrakcyjnia okleina drewnopodobna. Na przedłużeniu tablicy wskaźników umieszczony jest wyświetlacz, z elektronicznym zegarem, pokazujący funkcje radia i temperaturę zewnętrzną. Jak na tę klasę to trochę mało. Wskazania zużycia paliwa byłyby dobrym uzupełnieniem funkcji wyświetlacza.

Wygodnie reguluje się (za pomocą siłowników elektrycznych) lusterka zewnętrzne, czego nie można powiedzieć o szybach, gdyż przyciski umieszczono przy dźwigni zmiany biegów.

Między przednimi fotelami znajdujemy zamykany schowek, służący też jako podłokietnik. Urządzony w nim płytki uchwyt na napój nie sprawdza się jednak podczas jazdy - butelka czy kubek może wypaść. Ciekawostką natomiast jest skrytka na dokumenty, pod sufitem.

Dobrze działa system przewietrzania wnętrza i klimatyzacji. W wyposażeniu zabrakło nam tylko ogrzewania przedniej szyby (ma takie np. Renault Laguna). Widoczność jest dobra we wszystkich kierunkach; dobrze, że nieco powiększono w stosunku do poprzedniego modelu lusterka boczne.

Da się opanować

Wspomaganie kierownicy pozwala na manewrowanie na parkingu jedną ręką. Skrzynia biegów w zasadzie działa bez zarzutu, dźwignią operuje się lekko. Zaskoczeniem dla niektórych kierowców może być tylko sposób włączania biegu wstecznego - z podciągnięciem pierścienia na dźwigni i przełączeniem dźwigni w prawo i do tyłu.

Zawieszenie w zasadzie działa poprawnie, zwłaszcza że nie przenosi żadnych odgłosów z kół, ale na poprzecznych nierównościach, uskokach okazuje się nieraz nieco za twarde. Jego zalety ujawniają się m.in. podczas gwałtownego hamowania. Hamulce wyposażone w ABS zatrzymują ten bolid praktycznie z każdej prędkości, nawet na mokrej nawierzchni, bez poślizgu i zbaczania z toru jazdy. W warunkach jesienno-zimowych przydaje się też funkcja TC (kontrola trakcji), którą włącza się przyciskiem na desce rozdzielczej.

Bez hałasu

16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów (136 KM) został wyposażony w dwa obracające się w przeciwnym kierunku wałki wyrównoważające, dzięki czemu uzyskano bardziej równomierną pracę tej jednostki. Na pochwałę zasługuje znakomite wyciszenie silnika. Napęd ten pozwolił nam rozpędzić się do 100 km/h ze startu zatrzymanego w ciągu 10 sekund. Dodajmy, że "setkę" osiąga się już na drugim biegu. Auto jest elastyczne, podczas wyprzedzania innych pojazdów na ruchliwej trasie czuje się zapas mocy w silniku.

Średnie zużycie paliwa podczas testu wyniosło 9,0 litrów na 100 km, o pół litra więcej niż podaje producent. Jeśli wziąć pod uwagę, że jazdy odbywały się w warunkach prawie zimowych, w znacznej części w mieście i nierzadko na wysokich obrotach, to można przyjąć, że deklarowane przez producenta 8,5 litra na "setkę" jest w optymalnych warunkach do uzyskania.

Wyposażenie standardowe

Wspomaganie kierownicy, ABS, cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, halogeny przeciwmgłowe, klimatyzacja, felgi aluminiowe, obrotomierz, system kontroli trakcji (TC), centralny zamek, regulacja wysokości fotela kierowcy, immobiliser, radioodtwarzacz, antena ze zdalnym sterowaniem z kierownicy.

Podsumowanie

Opel Vectra jest zgrabnym autem, które może się podobać już na pierwszy rzut oka. Pod względem komfortu jazdy i wyposażenia spełnia obowiązujące dziś standardy w tej klasie aut. W porównaniu z konkurencyjną Laguną (w tabeli) zapewnia podobne osiągi, przy nieco większym zużyciu paliwa. Ze sporą kabiną pasażerską może z powodzeniem spełniać rolę auta rodzinnego. Testowana przez nas wersja 2.0 CD. kosztuje 78 tys. zł. Czy to dużo, czy mało, to już każdy oceni sam.


Dane techniczne/modelOpel Vectra 2.0 16VRenault Laguna 2.0 16V
Silnik, liczba zaworów na cylinderR4/4R4/4
Pojemność skokowa (ccm)1.9981.998
Moc (KM - obr./min.)136 - 5.600140 - 5.500
Moment (Nm - obr./min.)188 - 3.400189 - 3.750
0-100 km/h (s)10,09,8
V maks. (km/h)215210
Zużycie paliwa EU (l/100 km)6,4/12,3
(śr. w teście 9,0)
6,4/10,8
Długość/szerokość/Wysokość (cm)447,5/170,5/142,5451/175/143
Masa własna (kg)1.3001.310

PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA