Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Weekendowy sportowiec
Wrażenia z jazdy Oplem Vectra 2.0 CD
Zbigniew Majerowskiautor: Zbigniew Majerowski
zdjęcia: Paweł Narkowicz
Giełda Samochodowa, nr 28/2000 (480)
z dnia: 11 kwietnia 2000 roku
 
Z przodu najbardziej rzuca się w oczy chromowana krata wlotu powietrza
Z przodu najbardziej rzuca się w oczy chromowana krata wlotu powietrza
Nowość w kokpicie - drewnopodobne wykończenie  centralnej konsoli
Nowość w kokpicie - drewnopodobne wykończenie
centralnej konsoli

Za miękkim podłokietnikiem kryje się otwór ułatwiający przewożenie długich przedmiotów
Za miękkim podłokietnikiem kryje się otwór ułatwiający przewożenie długich przedmiotów

Odnowiony model Vectry trafił na rynek przed rokiem. Tym razem nasza redakcja testowała to auto w wersji kombi, z silnikiem 2.0, z bogatym pakietem wyposażenia CD.

Nowa wersja Vectry, oprócz kosmetycznych zmian w wyglądzie nadwozia, ma zmodernizowane silniki, zużywające nieco mniej paliwa. Nowości obejmują też ulepszenia podwozia i układu kierowniczego, dzięki czemu auto jest bardziej zwrotne i przyjemniejsze w prowadzeniu.

Nowe reflektory, z żarówkami halogenowymi H7, dają więcej światła. Lusterka boczne zostały powiększone i mogą być obracane do dołu, dla ułatwienia parkowania.

Zmodernizowany napęd...

Zmodernizowany silnik benzynowy 2.0 16V (136 KM) pracuje bardziej równomiernie i jest znakomicie wyciszony. Na biegu jałowym wcale go nie słychać. Nie ma hałasu także przy wysokich prędkościach obrotowych. Na pewno można Vectrę zaliczyć do najcichszych aut tej klasy.

Napęd ten pozwolił nam rozpędzić się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w ciągu 10,5 sekundy. Dodajmy, że "setkę" osiąga się już na drugim biegu. Auto jest elastyczne, podczas wyprzedzania innych pojazdów na trasie czuje się zapas mocy.

... I zawieszenie

Udoskonalono podwozie i zawieszenie Vectry, zastosowano bardziej czuły układ kierowniczy. W efekcie można mówić o wręcz wzorcowym zachowaniu tego auta na drodze. Vectra trzyma się nawierzchni jak przyklejona. Zakręty można pokonywać nią tak, jak autem sportowym. Tylko przy ekstremalnym skręcaniu - na granicy przyczepności - odczuwaliśmy lekką nadsterowność. Podczas gwałtownego hamowania, hamulce wyposażone w ABS zatrzymują ten bolid nawet na mokrej nawierzchni, bez poślizgu i zbaczania z toru jazdy. W warunkach jesienno-zimowych przydaje się też funkcja TC (kontrola trakcji), którą włącza się przyciskiem na desce rozdzielczej. Zawieszenie nie przenosi żadnych odgłosów z kół. Tylko czasem, na poprzecznych nierównościach okazuje się nieco za twarde.

Wspomaganie kierownicy pozwala na manewrowanie na parkingu jedną ręką. Skrzynia biegów działa bez zarzutu, dźwignią operuje się lekko.

Lekka przeróbka wnętrza

Wnętrze Vectry wykończone welurową tapicerką, z chromowanymi klamkami, prezentuje się dość elegancko i jest przytulne. Elementy plastikowe tablicy rozdzielczej zaprojektowane są w dwóch odcieniach beżu, a górna jej część jest czarna. Przyjemność sprawiają lusterka w osłonach przeciwsłonecznych, zaopatrzone w podświetlenie.

Vectra już dotychczas miała sporo miejsca w kabinie pasażerskiej, ale znaleziono jeszcze rezerwy... Oparcia foteli przednich, o nowym kształcie, pozwoliły na wygospodarowanie 3 cm więcej miejsca na nogi pasażerów z tyłu.

Być może fotele Vectry są "zdrowotnie" ukształtowane, ale nasz kierowca musiał się jakiś czas przyzwyczajać do siedzenia, mimo że ma ono regulowaną wysokość siedziska i części lędźwiowej oparcia oraz kąt pochylenia zagłówka, a kierownica regulację ustawienia (tylko w jednej płaszczyźnie - wysokość kolumny). Naszym zdaniem wygodniejsze fotele mają m.in. auta Renault.

Deskę rozdzielczą wykończono miękkim tworzywem, kierownicę pokryto skórą. Centralną konsolę uatrakcyjnia okleina drewnopodobna. Na przedłużeniu tablicy wskaźników umieszczony jest wyświetlacz z elektronicznym zegarem, pokazujący funkcje radia i temperaturę zewnętrzną.

Wygodnie reguluje się (za pomocą siłowników elektrycznych) lusterka zewnętrzne, czego nie można powiedzieć o szybach, gdyż przyciski umieszczono przy dźwigni zmiany biegów.

Między przednimi fotelami znajdujemy zamykany schowek, służący też jako podłokietnik. Urządzony w nim płytki uchwyt na napój nie sprawdza się jednak podczas jazdy - butelka czy kubek może wypaść. Ciekawostką natomiast jest skrytka na dokumenty, pod sufitem.

Dobrze działa system przewietrzania wnętrza i klimatyzacji. W wyposażeniu zabrakło nam tylko ogrzewania przedniej szyby (ma takie np. Renault Laguna). Radio można obsługiwać przyciskami zdalnego sterowania, umieszczonymi na kierownicy, co jest bardzo wygodne.

Podsumowanie

Vectra Kombi nie należy do największych aut w swojej klasie, przerasta ją np. konkurencyjny Ford Mondeo kombi. Także przestrzeń bagażowa naszej bohaterki jest skromniejsza niż u konkurenta. Zresztą widać, że producent nie chciał robić z Vectry bagażówki, skoro nawet o klasę niższa Astra kombi oferuje większy bagażnik.

Vectra jest zgrabnym autem, które może się podobać już na pierwszy rzut oka. Pod względem komfortu jazdy i wyposażenia spełnia obowiązujące dziś standardy w tej klasie aut. W porównaniu z konkurencyjnym Mondeo kombi zapewnia nieco lepsze osiągi, przy podobnym zużyciu paliwa. Ze sporą kabiną pasażerską może z powodzeniem spełniać rolę auta rodzinnego. Vectra kombi to bardziej auto rekreacyjne niż dostawcze. Jest komfortowa, przestronna i wystarczająco pakowna. Nie bez znaczenia jest dynamiczny silnik. Niestety, nie należy do najtańszych, plasując się w górnej strefie cen kombi tej klasy.


Wyposażenie standardowe
Wspomaganie kierownicy, ABS, cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka, halogeny przeciwmgłowe, klimatyzacja, felgi aluminiowe, obrotomierz, system kontroli trakcji (TC), centralny zamek, regulacja wysokości fotela kierowcy, immobiliser, radioodtwarzacz, antena ze zdalnym sterowaniem z kierownicy.

Porównanie danych technicznych
ModelOpel Vectra kombi 2.0 16VFord Mondeo kombi 2.0 16V
Poj. skokowa (ccm)1.9981.988
Moc (KM - obr./min.)136 - 5.600130 - 6.000
Moment (Nm - obr./min.)188 - 3.400180 - 4.000
0-100 km/h (s)10,510,8
V maks. (km/h)215200
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) - test9,09,3
Długość/szerokość/wysokość (cm)448/170,5/149467,1/175,1/142
Bagażnik (l)460/1.490540/1.610



Dodatkowe zdjęcia:



     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA