Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Kombi-terenowce
Porównanie: Audi Allroad Quattro 2.5 TDI - Volvo V70 XC Cross Country
WOJCIECH FRELICHOWSKIautor: WOJCIECH FRELICHOWSKI
zdjęcia: P. Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 80/2000 (532)
z dnia: 13 października 2000 roku
 
Audi Allroad Quattro
Audi Allroad Quattro
Volvo V70 XC Cross Country
Volvo V70 XC Cross Country
Wnętrze Audi to typowy, niemiecki porządek  i wysoki poziom wykonania
Wnętrze Audi to typowy,
niemiecki porządek
i wysoki poziom wykonania

Moda na samochody terenowe trwa, ale klienci żądają aut, które są reprezentacyjne, zapewniają maksimum komfortu, a jednocześnie potrafią radzić sobie w terenie. Na naszym rynku pojawiły się ostatnio dwa pojazdy, które spełniają te wymagania. To Audi Allroad i Volvo V70 XC Cross Country. Podczas imprezy "Off- Road Test 2000", organizowanej przez Agencję Motoryzacyjną Sierpowski, mogliśmy porównać obydwa samochody.

Masywne nadwozia

Koncepcja zarówno Audi Allroad, jak i Volvo V70 XC Cross Country jest podobna. Auta te są kompromisem pomiędzy samochodem terenowym a pojazdem typu kombi. Modelem bazowym dla Allroad Quattro był Audi A6 Avant, ale w odróżnieniu od niego sylwetka auta jest bardziej masywna. Charakterystyczny jest szeroki rozstaw kół i podwyższone nadwozie, co ma ułatwiać jazdę w terenie. Na terenowe walory tego modelu wskazuje również zabezpieczenie podwozia i wystające nadkola.

Masywne jest także Volvo V70 XC. W tym przypadku auto jest uterenowioną wersją modelu V70, bazującego na płycie podłogowej modelu S80. Jednak Cross Country jest bardziej solidne. Widać to przede wszystkim z przodu, gdzie zamontowano masywne zderzaki, a spod silnika wystaje metalowa płyta.

Sylwetki obu aut są do siebie podobne, przy zachowaniu indywidualnych cech.

Luksus i bezpieczeństwo

W środku na próżno szukać "topornych" elementów właściwych samochodom terenowym. Wnętrze Audi Allroad cechuje komfort odpowiadający prestiżowej limuzynie. Deska rozdzielcza jest taka sama jak w Audi A6. Dzięki dużym możliwościom adaptacyjnym wnętrza, Allroad Quattro prezentuje się jako idealny pojazd na dłuższe podróże i jako samochód weekendowy. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa osiąga 1.590 l pojemności. Auto ma w standardzie 4 poduszki powietrzne.

Wysokie noty należą się również Volvo. Wnętrze samochodu cechuje komfort i funkcjonalność. Nie skąpiono dobrych materiałów. Kierowcy stworzono idealne warunki. Deska rozdzielcza i tablica z zegarami to wzór ergonomii połączonej z dobrym gustem. Poza komfortem jazdy na uznanie zasługuje wysoki poziom bezpieczeństwa. Auto jest wyposażone w sześć poduszek (dwie chroniące głowę), pirotechniczne napinacze pasów oraz układ WHIPS (chroni szyję i głowę pasażera).

Wnętrza obu aut są komfortowe, znakomicie wyposażone, perfekcyjnie wykonane i o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Aczkolwiek w tej ostatniej kategorii lepiej wypada Volvo.

Silniki i napęd

Wystawione do porównania Audi było wyposażone w sześciocylindrowy, wysokoprężny silnik 2,5-litrowy (180 KM), ze stałym napędem na obie osie typu quattro: moment obrotowy jest rozdzielany pomiędzy wszystkie koła w sposób równomierny. Dodatkowo zastosowano automatyczne, elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych, które zabezpieczają koła tej samej osi przed wpadnięciem w poślizg w trakcie ruszania lub kontaktu z nawierzchnią o różnej przyczepności. Całość działa niezależnie, bez konieczności ingerencji kierowcy. Przekazanie napędu odbywa się za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni mechanicznej.

Volvo napędza pięciocylindrowy, benzynowy silnik z turbodoładowaniem 2,4-litrowy (200 KM). W tym przypadku napęd jest również przenoszony na obie osie, ale jest to tzw. układ AWD. Podczas jazdy na szosie niemal cały moment obrotowy jest przekazywany na oś przednią. W terenie (a także na śliskiej nawierzchni) moment jest przekazywany także na tylną oś. Wszystko odbywa się automatycznie za pośrednictwem czujników i sprzęgła lepkościowego.

Asfalt i wertepy

Audi na szosie w niczym nie ustępuje swojemu krewniakowi, tzn. Audi A6 Avant. Auto doskonale trzyma się drogi i pewnie wchodzi w zakręty. To bez wątpienia zasługa 4-stopniowego, pneumatycznego zawieszenia. Zapewnia ono właściwie dobrany prześwit na drogach terenowych i optymalną aerodynamikę podczas szybkiej jazdy na szosie. Przy wzrastającej prędkości, inteligentny system reguluje czterostopniowo prześwit, w zakresie od 208 do 142 mm.

Z kolei podczas jazdy drogą gruntową Audi Allroad czuć, że nie jest to typowe auto terenowe. Co prawda wielkie koła i dobre zawieszenie pozwalają dość skutecznie pokonywać nierówności, ale każda większa dziura czy garb jest odczuwany wstrząsem lub odgłosem.

Nieco inaczej zachowuje się Volvo. Naszym zdaniem to auto ma przewagę nad Audi w terenie. Zawieszenie gładko i cicho "połyka" wertepy, pozwalając przy tym na dość szybką jazdę, np. polną drogą. Natomiast na szosie Volvo nie jest tak stabilne jak Audi. Na zakrętach nadwozie trochę się wychyla, co jest spowodowane wysoko umieszczonym punktem ciężkości i charakterystyką zawieszenia przystosowanego głównie do jazdy terenowej.

Podsumowanie

Trudno wskazać zdecydowanego faworyta, bo każde z tych aut prezentuje najwyższy poziom wykonania, komfortu, bezpieczeństwa i walorów trakcyjnych. Audi Allroad Quattro przypadnie do gustu komuś, kto częściej porusza się po mieście lub po szosach, a po lesie jeździ sporadycznie. Jeśli jednak ktoś uwielbia wycieczki z dala od ludzkich siedzib, gdzie prowadzą tylko polne drogi, to powinien wybrać Volvo V70 XC Cross Country.

Na koniec jeszcze jedna uwaga: na zakup zarówno Audi, jak i Volvo trzeba przeznaczyć przynajmniej 200 tys. zł.


Porównanie danych technicznych
 Audi Allroad Quattro 2.5 TDIVolvo V70 XC Cross Country
Długość/szerokość/wysokość (mm)4810/1852/15294730/1860/1560
Masa własna (kg)17901630
SilnikV6 DOHC 24VV5 DOHC 20V
Pojemność skokowa (ccm)24962435
Moc maksymalna (KM) przy obr./min180/4000200/6000
Maksymalny moment obrotowy
(Nm) przy obr./min
370/1500-2500285/1800-5000
Prędkość maksymalna (km/h)207210
0-100 km/h (s)9,58,4
Średnie zużycie paliwa - dane fabryczne
(l/100 km)
8,910,5



Dodatkowe zdjęcia:



     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA