Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Mały, ale jary
Wrażenia z jazdy Fiatem Seicento 1.1 MPI
autor: JACEK FRENTZEL
zdjęcia: JACEK FRENTZEL
Giełda Samochodowa, nr 10/2001 (563)
z dnia: 6 lutego 2001 roku
 
Na uwagę w przedniej części zasługują większe i nieco zmienione kierunkowskazy oraz okrągły znaczek koncernu Fiata
Na uwagę w przedniej części
zasługują większe i nieco
zmienione kierunkowskazy
oraz okrągły znaczek
koncernu Fiata

Mały, ale funkcjonalny bagażnik zupełnie wystarcza na codzienne zakupy
Mały, ale funkcjonalny
bagażnik zupełnie wystarcza
na codzienne zakupy

Wnętrze w tym małym samochodziku jest dosyć bogato wyposażone. Prócz dodatkowej poduszki dla pasażera na uwagę zasługuje dwukolorowa, przejrzysta deska rozdzielcza
Wnętrze w tym małym
samochodziku jest dosyć
bogato wyposażone. Prócz
dodatkowej poduszki dla
pasażera na uwagę zasługuje
dwukolorowa, przejrzysta
deska rozdzielcza

Zaledwie trzy lata minęły od rozpoczęcia produkcji modelu Seicento w Tychach, a już przeszedł modernizację. Ponieważ w wersji z silnikiem 900 ccm niewiele zostało zmienione, do testu redakcyjnego wytypowaliśmy Seicento ze znanym ze Sportinga silnikiem o pojemności 1100 ccm, ale z unowocześnionym wielopunktowym wtryskiem paliwa.

Niewielki face lifting

Z zewnątrz Seicento SX gamy MY 2000 od poprzedników odróżnia szerszy i podkreślający dynamikę zderzak przedni. Na środku maski znalazł się nowy okrągły znaczek włoskiego koncernu. Uważny obserwator dostrzeże również pewną zmianę wielkości i kształtu lamp kierunkowskazów z przodu samochodu. Ich przezroczyste szkło odsłania kolorową żarówkę.

Z boku, nieco dłuższego (o 18 mm) od samochodów poprzedniej "Gamy '99" Seicento MY 2000 (obecnie 3337 mm długości) w standardzie znalazła się gumowa listwa ozdobna. Z tyłu praktycznie jedyną zmianą są jednokolorowe, w odcieniu czerwieni, lampy świateł.

Znacznie bogatsze wnętrze

Na pierwszy rzut oka widać różnicę w kształcie wskaźników i lampek kontrolnych. Centralne miejsce zajmuje doskonale widoczny szybkościomierz oraz elektroniczny licznik przebiegu kilometrów i zegar. Wszystkie wskaźniki podświetlane są w kolorze oranżu. Lampki kontrolne znalazły się wokół zegarów, a nie jak w poprzedniej wersji na obudowie. Testowany samochód miał również elektrycznie otwierane szyby, których sterowniki zamontowane zostały po obu stronach radioodtwarzacza. To niezbyt wygodne rozwiązanie.

Wersja SX ma dwie poduszki powietrzne - dla kierowcy i pasażera. Poduszka dla pasażera praktycznie zajmowała całą półkę tak, że w jej miejscu można było zaledwie położyć okulary przeciwsłoneczne lub niewielki portfel. Miłym zaskoczeniem natomiast była funkcjonalność i czytelny układ kolumny środkowej z pokrętłami nawiewu powietrza i przełącznikami m.in. świateł przeciwmgłowych i podgrzewania tylnej szyby.

Za kierownicą

Dzięki dużym i szeroko otwieranym drzwiom zajęcie miejsca w samochodzie dla kierowcy i pasażera z przodu jest dosyć wygodne. Gorzej jest z pasażerami tylnej kanapy. Podczas wsiadania i przy wysiadaniu trzeba bardzo uważać na głowę. Natomiast podczas jazdy osoba o wzroście ok. 180 centymetrów będzie miała kłopoty z nogami.

Małe gabaryty Seicento sprawiają, że wszystkie przełączniki i dźwignie są w zasięgu ręki kierowcy, a drążek zmiany biegów o wygodnym kształcie pozwala na swobodną ich zmianę. Jednocześnie niezbyt długie przełożenia dają możliwość dosyć dynamicznej jazdy w mieście.

Fotele z przodu mają specjalne boczne wypustki, które stanowią doskonałe zabezpieczenie przed przesuwaniem się kierowcy i pasażera na boki podczas gwałtownych manewrów.

Najważniejszy jest nowy silnik

Tak naprawdę to zastosowany silnik o pojemności 1108 ccm, znany już z wcześniejszych modeli, zmienił się nieznacznie. Najważniejszą zmianą jest wielopunktowy wtrysk paliwa MPI (Multi Point Injection). Także głowica silnika otrzymała nowe przewody ssące. Zastosowany został nowy kolektor dolotowy powietrza, a także zmianie uległ kształt krzywek na wałku rozrządu.

Dzięki tym zmianom moc 54 KM jest osiągana już przy 5000 obr./min (poprzednio przy 5500 obr./min). Zmianie uległ również wartość momentu obrotoweg 88 Nm przy 2750 obr./min (dotychczas przy 3250 obr./min). Te zmiany sprawiły, że mały silniczek Seicento stał się bardziej elastyczny, wzrosła jego dynamika. Poza tym nowa jednostka spełnia normy dotyczące emisji spalin Euro 3.

Szybciej i ciszej

Zmiany w silniku, jak i niewielkie zmiany wykończenia wnętrza sprawiły, że testowane auto nie męczyło podczas jazdy. Dobrze zestopniowana skrzynia biegów w połączeniu z nową jednostką napędową umożliwiała szybsze ruszanie w ruchu miejskim. Podczas testu udało nam się rozpędzić do 157 km/h. Poziom hałasu wewnątrz auta pozwala określić je jako niezbyt głośne. Dopiero po przekroczeniu 120 km/h poziom hałasu nieznacznie się podnosił.

Atutem małego Fiata jest także niewielkie spalanie. Podczas testu na dystansie 1300 kilometrów, przy szybkiej jeździe na drogach pozamiejskich i dynamicznej w mieście, Seicento 1.1 spaliło średnio 6,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Ten wynik jest naprawdę zadowalający.

Wobec konkurencji

Seicento 1.1 Fire w wersji SX, mimo iż małe, można uznać za samochód nawet wygodny. Jego rozmiary ułatwiające wygodne parkowanie i dosyć przyzwoite warunki jazdy na trasie sprawiają, że zainteresowanie tym samochodem nie maleje. I choć za testowaną bogato wyposażoną wersję trzeba zapłacić ponad 30 tys. zł (29.600 bez ABS-u) Fiat Seicento jest nadal interesującą propozycją wobec konkurentów tj. m.in. Nissan Micra, Renault Clio czy nawet Daewoo Matiz.


PlusyMinusy
1. Łatwy do zaparkowania nawet na zatłoczonych miejskich uliczkach.
2. Nadzwyczaj bogato wyposażony.
3. Ekologiczny, dynamiczny i oszczędny silnik.
1. Mało miejsca dla pasażerów tylnej kanapy.
2. Mały bagażnik.
3. Nieporęczne sterowniki elektrycznego opuszczania szyb.

Wyposażenie standardowe
Dwie poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szyb, uchylne tylne szyby, centralny zamek.

 Seicento 1.1 Fire MPIDaewoo MatizRenault Twingo 1.2
Pojemność (ccm)11087961149
Moc maks. (kW/KM)40/5438/5143/60
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min)88/275069/460093/2500
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)14,517,013,4
Prędkość maks. (km/h)150144151
Pojemność bagażnika (litry)170-810167-624170-1100
Pojemność zbiornika paliwa (l)353540
Zużycie paliwa (litry na 100 km) miasto/pozamiejski/mieszany8,3/4,7/6,07,3/4,9/6,87,5/5,1/6,0
Wymiary (mm) długość/szerokość/wysokość3337/1508/14203495/1495/14853433/1630/1423



Dodatkowe zdjęcia:



     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA