Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Jaka przestrzeń?
Porównanie: Mitsubishi Space Star 1.6 i Daewoo Tacuma 2.0 CDX
Marcin Barnowskiautor: Marcin Barnowski
zdjęcia: Paweł Narkowicz
Giełda Samochodowa, nr 54/2001 (607)
z dnia: 10 lipca 2001 roku
 
Daewoo Tacuma
Daewoo Tacuma
Czuć rękę włoskich stylistów. Agresywny wygląd Tacumy harmonizuje z dynamiką silnika 2.0  Design - 6 pkt.
Czuć rękę włoskich stylistów. Agresywny wygląd Tacumy harmonizuje z dynamiką silnika 2.0
Design - 6 pkt.

Na wysokich obrotach pracuje za głośno, sporo pali  Silnik - 4 pkt.
Na wysokich obrotach pracuje za głośno, sporo pali
Silnik - 4 pkt.

Gdy w salonie Daewoo ujawniliśmy, że zamierzamy porównać Tacumę z testowanym przez naszą redakcję podobnym pojazdem innej marki, pracownica od razu domyśliła się, że chodzi o Mitsubishi Space Star. - Bo dzisiaj był już u nas pan, który zastanawiał się nad takim samym wyborem - wyjaśniła.

Producenci obu minivanów obiecują, że po zakupie ich samochodu poczujemy się panami przestrzeni. Uniwersalność Space Stara ma sprawić, że auto sprosta naszym wymaganiom w każdej sytuacji, zarówno w jeździe po zatłoczonym mieście, jak i w dalekiej podróży, a także w weekendowych wypadach np. na ryby. Wszechstronność - to główny walor także Tacumy.

Auta, choć z tego samego segmentu, różnią się między sobą i to znacznie. Nadwozie Mitsubishi, bez zbędnych obłości, sprawia wrażenie trochę kanciastego, ale zarazem nadaje autu zasadniczy, konkretny wyglad. Tacuma jest bardziej zaokrąglona i przez to jakby bardziej agresywna. Ma 4350 mm długości i jest o 32 centymetry dłuższa od Space Stara. Szerokość - Space Star: 1715, Tacuma - o 4 centymetry więcej. Miniwan Daewoo ma też znacznie większy silnik. Na Żeraniu produkowane są dwie wersje tych aut, z dużymi jednostkami o pojemności 1,8 i 2 litrów.

Przestrzeń wewnętrzna

Kabina Space Stara jest trochę mniejsza, co jednak nie znaczy, że mniej komfortowa. W swojej holenderskiej fabryce Japończycy produkują wyrób klasycznie zachodnioeuropejski. Dobre wrażenie robią czytelne wskaźniki z podświetlanymi cyframi oraz deska rozdzielcza z wbudowanym firmowym radioodtwarzaczem Mitsubishi Audio, zintegrowanym z komputerem pokładowym (nazwa odbieranej stacji i częstotliwość jest pokazywana na cetralnym wyświetlaczu, obok czasu, temperatury zewnętrznej i zasięgu lub średniego zużycia paliwa. Kabina jest wykończona elegancko i ze smakiem (np. klamki wewnętrznej strony drzwi są chromowane, a kierownica obita skórą).

Kierowcy i pasażerowi z przedniego siedzenia podczas długiej jazdy przydają się podłokietniki przy drzwiach. Mniejsze poczucie przestronności mają jednak pasażerowie podróżujący z tyłu. Być może dlatego, że Space Star z założenia jest autem rodzinnym, a przeciętna rodzina to tylko dwie osoby dorosłe i dzieci. Dzieciom z tyłu Space Stara przestrzeni wystarczy aż nadto.

Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza Tacumy, trzeba zachować większą powściągliwość w pochwałach. Deska rozdzielcza jest twarda, a plastik, z którego ją wykonano nie robi dobrego wrażenia. Razem z plastikowymi bokami drzwi tworzy to klimat tzw. lodówki. Tacuma ma jednak jedną zasadniczą zaletę: jej kabina daje większe możliwosci aranżacji. W wersji CDX wszystkie trzy tylne fotele można składać oddzielnie, podczas gdy w Space Starze tylna kanapa jest tylko dwudzielna. W dodatku przedni fotel w Tacumie można obrócić o 180 stopni w taki sposób, że pasażer będzie siedział tyłem do kierunku jazdy, a twarzą do pasażerów podróżujących z tyłu.

W trasie

Duży silnik Tacumy ma swoje plusy, ale ma też minusy. W porównywanej wersji CDX 2.0 na wolnych obrotach prawie go nie słychać, ale po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu pracuje za głośno. Przegrywa pod tym względem z mniejszym, ale bardziej "eleganckim" silnikiem Space Stara. Gdy obroty silnika 1.6 SOHC nie przekraczają 3000 tysięcy na minutę, w aucie Mitsubishi po prostu z przyjemnością słucha się jego cichej pracy.

Mniejszy silnik zapewnia przyzwoitą dynamikę. Space Star przyspiesza do 100 km/h w 12 sekund. To całkowicie wystarczało nam podczas wyprzedzania TIR-ów na zatłoczonej trasie Warszawa - Gdańsk. Tacuma z silnikiem 2.0 prędkość 100 km/h osiąga o 2 sekundy szybciej.

Komfort jazdy w Mitsubishi też wydał się nam trochę lepszy. Space Star jest nie tylko bardziej wyciszony, ale ma też sztywniejsze zawieszenie, bardziej odpowiednie dla naszych dróg i polskiego stylu jazdy. Posłusznie wchodzi w zakręty i z gracją mknie po asfalcie, podczas gdy bardziej miękka Tacuma buja się na pochyłościach, a na dziurach - jak to się mówi - tłucze.

Testowany przez nas Space Star 1.6 Comfort palił - zależnie od stylu jazdy - średnio od 7,3 do 8 litrów benzyny na 100 km. Podczas długiej trasy z satysfakcją obserwowaliśmy, że jeździmy bardziej ekonomicznie niż przewidywał to pokładowy komputer. Po tankowaniu wskazywał zasięg 364 km, a po dojechaniu do celu - 244, czyli o 120 kilometrów mniej. Tymczasem my w tym czasie przejechaliśmy rzeczywistą odległość 154 km, czyli o 34 km więcej niż obliczał to komputer.

Mniej takich radości czeka nas w Tacumie 2.0 CDX. Średnie zużycie paliwa, podawane przez Daewoo, to 10,1 litra na 100 km. Wprawdzie podczas testu auto spaliło "tylko" 9,5 litra, to jednak i tak sporo, zważywszy na obecne ceny benzyny.

Podsumowanie

Tacuma to przestronny minivan o ciekawym nadwoziu i niezbyt eleganckim, ale bardzo funkcjonalnym wnętrzu. Potężny silnik w wersji 2.0 CDX zapewnia jej niemal sportowe osiągi. Jednak odstręczać może wysoka cena (73 tys. zł) i duże zużycie paliwa. Space Star jest wprawdzie trochę mniejszy, ale jako rodzinny minivan spisze się niewiele gorzej. Jest lepiej dopracowany, bardziej ekonomiczny i tańszy.

Wyposażenie

Mitsubishi Space Star 1.6 Comfort: ABS z EBD, firmowe radio i komputer pokładowy wyświetlający temp. zewnętrzną, średnie zużycie paliwa, średnia prędkość i aktualny zasięg samochodu, dwie poduszki powietrzne, manualna klimatyzacja i filtr przeciwpyłkowy, centralny zamek, elektrycznie otwierane szyby przednie, wspomaganie kierownicy, elektryczna regulacja reflektorów i lusterek bocznych, regulacja kolumny kierownicy, regulacja wysokości fotela kierowcy, immobiliser.

Tacuma 2.0 CDX:

ABS z EBD, dwie poduszki powietrzne, wspomaganie i regulacja kierownicy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie podnoszone szyby, automatyczna klimatyzacja, światła przeciwmgłowe, regulacja wysokości fotela kierowcy, centralny zamek, wskaźnik temperatury zewnętrznej, sterowanie radiem z kierownicy.


Porównanie danych technicznych
ModelMitsubishi Space Star 1.6 ComfortDaewoo Tacuma 2.0 CDX
Pojemność skokowa (ccm)1.5841.998
Moc maksymalna (KM/obr./min)98 / 5.000121 / 5.600
Prędkość maksymalna180 km/h180 km/h
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (w s)12,410,5
Pojemność bagażnika / ze złożonym siedzeniem tylnym (w l)370 / 1.370347 / 1.425
Masa własna (kg)1.2501.306
Średnie zużycie paliwa na 100 km 7,110,1
Cena56.99073.000

ZaletyWady
Space Star 1.6 ComfortTacuma 2.0 CDXSpace Star 1.6 ComfortTacuma 2.0 CDX
Relatywnie niska cenaPrzestronna kabina, umożliwiająca różne aranżacje wnętrzaAuto robi się pojemne dopiero po złożeniu tylnych siedzeńMały bagażnik
Dynamiczny, cichy napędBogate wyposażenie Wysoka cena
Dobre zawieszenieDynamiczny napęd Duże zużycie paliwa



Dodatkowe zdjęcia:















     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA