Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Test samochodu
Sprawdzony mieszczuch
Wrażenia z jazdy Nissanem Micrą 1.4i 16V
Marcin Barnowskiautor: Marcin Barnowski
zdjęcia: Przemysław Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 67/2002 (722)
z dnia: 27 sierpnia 2002 roku
 
Pomimo kilku kuracji odmładzających, charakterystyczna linia nadwozia Nissanna Micry nie wieje nudą Design: 5 pkt.
Pomimo kilku kuracji odmładzających, charakterystyczna linia nadwozia Nissanna Micry nie wieje nudą
Design: 5 pkt.

Elastyczny i ekonomiczny silnik doskonale sprawdza się podczas jazdy w mieście Silnik: 5 pkt.
Elastyczny i ekonomiczny silnik doskonale sprawdza się podczas jazdy w mieście
Silnik: 5 pkt.

Po kilku latach obecności na rynku nawet najbardziej wymyślna konstrukcja nie wzbudza już większego zainteresowania klientów. Dlatego producenci starają się odmładzać popularne i dobrze sprzedające się modele, nie zapominając o przygotowywaniu ich następców. Nissan zapowiada, że jesienią w Europie Zachodniej, a w przyszłym roku w Polsce pojawi się nowa konstrukcja popularnej Micry. W oczekiwaniu na nowy model "stara" Micra, po kolejnej kuracji odmładzającej, stara się utrzymać w peletonie małych samochodów. Okazuje się, że po faceliftingu najmniejszy model Nissana, z silnikiem 1.4i, stanowi interesującą propozycję, zwłaszcza dla pań.

Prosta i funkcjonalna

Nawet niewielkie, kosmetyczne zmiany pozwoliły wnieść oddech świeżości do modelu produkowanego od 1993 roku. Odnowione nadwozie Micry wyróżniają nowe reflektory oraz chromowana krata wlotu powierza w kształcie skrzydeł, przez co auto wyraźniej identyfikuje się z pozostałymi modelami Nissana. W najbogatszej wersji wyposażenia, Comfort plus, łatwo zauważyć dodatkowe reflektory przeciwmgielne, tzw. szperacze.

Z tyłu uwagę zwracają czytelne, zespolone światła oraz wyraźnie usytuowane miejsce montowania tablicy rejestracyjnej. Przy baczniejszej obserwacji tylnego zderzaka zauważymy również czujniki asystenta parkowania. Zgłaszana głośnym "brzęczykiem" informacja o przeszkodzie zadowoli nie tylko panie i mało doświadczonych kierowców. Po za tym sylwetka Micry nadal jest taka sama, czyli krągła i dyskretna.

Wygodnie, ale skromnie

Zajmując miejsce za kierownicą Micry możemy czuć się mile zaskoczeni przestronnością wnętrza i dobrą widocznością. Kolorowa i estetycznie wykonana tapicerka, ze srebrnymi elementami wykończenia środkowej części kokpitu oraz wykończona w skórze kierownica, potwierdzają damski charakter auta. Jak przystało na samochód segmentu B, Micrę bez problemu możemy zaparkować nawet w zatłoczonych zaułkach miasta, zaś mały profil skrętu oraz wspomaganie kierownicy wydatnie ten manewr ułatwią.

Co innego mogą powiedzieć pasażerowie tylnych siedzeń, zwłaszcza osoby pokaźnego wzrostu. Choć z tyłu dzięki szerokim zagłówkom z regulacją wysokości jest wystarczająco dużo miejsca nad głową, to jest go zdecydowanie za mało dla nóg. W wersji trzydrzwiowej wysokim pasażerom trudniej też wsiadać do auta i usadowić się na tylnych siedzeniach. Nie rozpieszcza także bagażnik, zwłaszcza przy dłuższym wyjeździe 3-4 osób. 206 litrów pojemności to niewiele i dopiero składając tylne siedzenia przestrzeń bagażowa zyskuje imponującą objętość 960 litrów.

Deska rozdzielcza Micry nie rozpieszcza kierowcy. Znajdują się na niej jedynie niezbędne wskaźniki i lampki kontrolne. Przydałby się obrotomierz, zwłaszcza w wersji z mocniejszym silnikiem 1.4 l. Należy podkreślić, że wszystkie wskaźniki i elementy sterowania są rozmieszczone bardzo praktycznie - bez kłopotu można w trakcie jazdy regulować nawiew powietrza czy licznik przebytych kilometrów.

We wnętrzu znajdziemy mnó-stwo praktycznych schowków: w drzwiach, pod kolumną kierownicy, zaś w schowku dla pasażera obok kierowcy znajdziemy również uchwyt na długopis. Jednak usytuowanie schowka przed lewarkiem dźwigni biegów, z którego wszystko łatwo wypada podczas nagłego hamowania, wydaje się mało fortunne. Tradycyjnie już w wyposażeniu Micry dostępny jest kabinowy filtr powietrza dla alergików, który skutecznie zatrzymuje kurz i pyłki. Dla osób, które mają wrażliwe oczy, na zamówienie oferowane są również barwione szyby.

Przyspawana do asfaltu

Niewątpliwie atutem Nissana Micry jest utwardzone zawieszenie. Auto prowadzi się pewnie i bez kłopotów "wychodzi" nawet z ostrych zakrętów. W trakcie jazdy nie odczujemy, że jest to samochód o małym rozstawie osi - poprzeczne garby czy wyboje Micra pokonuje płynnie.

Wykonany z lekkich stopów czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 82 KM sprawia, że Micra jest autem dynamicznym. Dzięki manualnej, pięciobiegowej skrzyni biegów można do maksimum wykorzystać jego możliwości. Podczas naszego testu do "setki" auto rozpędzało się w 12 sekund, zaś na trasie przy prędkości 80 km/h potrzebowało 14 sekund, by osiągnąć 120 km/h (na piątym biegu). Wciskając gaz do "dechy" auto bez trudu osiągało maksymalną prędkość 170 km/h, zgodnie z danymi podanymi przez producenta. Silnik kontrolowany przez komputerowy system sterowania zapewnia równą i cichą pracę, jak również nie pożera dużych ilości paliwa. W cyklu mieszanym trasa - miasto zużycie paliwa oscylowało wokół 6,2 litra na 100 km. Zdecydowanie większym apetytem odznaczała się Micra podczas jazdy w mieście, gdzie średnio na 100 km potrzebowała nieco ponad 7 litrów.

A miasto jest żywiołem dla tego samochodu. Elastyczny silnik oraz niewielkie rozmiary nadwozia pozwalają na łatwe manewrowanie. Dla leniwych, w opcji dostępna jest również Micra z automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów typu CVT.

Zamiast podsumowania

Nissan Micra to szybkie, zwinne i całkiem niebrzydkie autko. Z wielu rankingów wynika, że jest to samochód o znikomej usterkowości, zapewne dlatego oferowana jest z 3--letnią gwarancją (lub 100 tys. km przebiegu), 12-letnią gwarancją na perforację blachy nadwozia oraz 24-godzinnym Nissan Assistance na terenie Europy. Model, który testowaliśmy, kosztuje 37 tys. zł, czyli stanowi konkurencję dla takich aut, jak Opel Corsa, Renault Clio czy Fiat Punto.

Wyposażenie standardowe

Poduszka powietrzna dla kierowcy, wspomaganie kierownicy immobiliser, gniazdo 12V, przyciemniane szyby, zegar i licznik elektroniczny, składane i dzielone tylne oparcie, napinacze pasów bezpieczeństwa.


Porównanie danych technicznych
ModelNissan Micra 1,4 16V Opel Corsa 1.4 16V
Długość/szerokość/wysokość (mm)3.745/1.595/1.4443.817/1.646/1.440
Rozstaw osi (mm)2.3602.491
Masa własna (kg)865980
Silnik - pojemność skokowa (ccm)1.3481.389
Moc (KM) przy obr./min.82/6.00090/6.000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.108/2.800125/4.000
0-100 km/h (s)11.9/12 - test11,5
Prędkość maks. (km/h)170180
Zużycie paliwa: średnio /miasto 5,8/ 7,8 ; 5,2/7 - test7,2
Cena (zł)37.00043.300

ZaletyWady
1. Dobre właściwości jezdne
2. Dynamiczny silnik
3. Estetycznie wykończone wnętrze
1. Mało miejsca z tyłu
2. Brak ABS w standardzie



Dodatkowe zdjęcia:







   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA