Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Porównanie modeli
Dynamiczne diesle
Porównanie: BMW 320 d i Ford Mondeo 2.0 TDCi
autor: Krzysztof Golec
zdjęcia: Krzysztof Golec
Giełda Samochodowa, nr 70/2002 (725)
z dnia: 6 września 2002 roku
 
BMW 320 dŁączna ocena 23/24
BMW 320 d
Łączna ocena 23/24

Sportowy, a zarazem ponadczasowy design 5
Sportowy, a zarazem ponadczasowy design 5
Rewelacyjny w całym zakresie obrotów, zrywny i bardzo cichy silnik 6
Rewelacyjny w całym zakresie obrotów, zrywny i bardzo cichy silnik 6

Nowa "trójka" BMW pojawiła się na polskim rynku w 1998 r., od razu z superoszczędnym dieslem 2.0 nowej generacji, o mocy 136 KM. Jednak już w 2001 r. bawarska firma poprawiła nadwozie i zmodernizowała silnik, dodając mu mocy i momentu obrotowego. Ford z kolei długo zwlekał z wersją Mondeo II napędzaną najnowszym dieslem common rail. Gdy go jednak zastosował, od razu był to motor z wtryskiem bezpośrednim II generacji; ciśnienie 1600 barów umożliwiło uzyskanie 130 KM i olbrzymiego momentu obrotowego.

Tak, w skrócie rzecz ujmując, powstały dwa bardzo atrakcyjne samochody napędzane najdynamiczniejszymi dieslami świata.

Kto im dorówna?

Do napędu najnowszej "trójki" wykorzystano diesla M47D20TŰ. Inżynierowie Boscha wykonali wspaniałą pracę. Stosując ciśnienie wtrysku podwyższone z 1.600 do 1750 barów bezpośrednio do komór spalania, 16-zaworową głowicę, intercooler i turbosprężarkę ze zmiennym kątem ustawienia łopatek, uzyskali niebagatelny moment obrotowy 330 Nm przy 2.000 obr./min. Jeśli dodać nieosiągalny dla podobnych jednostek wysokoprężnych poziom hałasu 67 dB i przyspieszenie od 0-100 km/h wynoszące 8,9 s, to bawarskim inżynierom słusznie przyznano tytuł The Best Engine of the 2002 Year. Ale Ford też nie próżnował i zaskoczył wszystkich dieslem 2.0 Dura-torq-TDCi o równie wysokim momencie obrotowym 325 Nm, osiąganym już przy 1.800 obr./min. Co więcej, nowy motor Mondeo z bezpośrednim wtryskiem ON firmy Delphi i dwustopniową pompą wtryskową ma możliwość chwilowego zwiększenia momentu obrotowego w zakresie 10 proc.

Sound doładowanego silnika BMW zwiastuje przygodę. Zapinamy jedynkę, dwójkę i trójkę. Za każdym razem ruch lewarka jest pewny i dokładnie trafia na swoje miejsce. Na czytelnym prędkościomierzu wskazówka płynnie zalicza kolejne prędkości, a niewiarygodne przyspieszenia i elastyczność silnika sprawiają, że wyprzedzanie staje się igraszką. I tak można by jechać aż na koniec świata. Bez stresu, niebezpiecznej turbulencji powietrza, czy jazgoczącej w innych bolidach dmuchawy powietrza.

Mondeo też na każdym krótko zestopniowanym biegu można dynamicznie przyspieszać. Trudno się jednak przyzwyczaić do wysoko zestrojonego i bardzo czułego sprzęgła. Ale tu też nic nie stuka, nie trzeszczy; komfortowo zestrojone zawieszenie znakomicie wybiera nierówności.

Aż korci, by sprawdzić, czy wskazówka się zakręci na końcowej kresce prędkościomierza. Tylko po co, skoro na trzecim biegu w BMW bez problemu osiągamy 150 km/h, a efekt kolejnych przyspieszeń paraliżuje. Mondeo zmuszamy do maksymalnego wysiłku - osiągamy 207 km/h, o 3 km/h więcej niż wynosi nominalny pułap. Na zakrętach "beemka" jest niewzruszona, jak policjant na Piotrkowskiej. Pewności dodaje znakomity układ hamulcowy z seryjnym ABS-em i CBC (zapobiega zarzucaniu tyłu przy hamowaniu na zakrętach). Ford Mondeo z układem wielowahaczowym z tyłu równie udanie tnie ciasne zakręty i to przy prędkości 150 km/h. Świetne nastawy, brak uślizgów i podsterowności. Auto jest bardzo przewidywalne i posłuszne woli kierowcy.

Oprócz motorów i jazdy

BMW serii 3 jest nie do pomylenia z innym autem. Ta sportowa limuzyna z ponadczasowym designem ma wnętrze bez zbędnych udziwnień, o najlepszej ergonomii. Świetne materiały i perfekcyjne wykonanie. Ford Mondeo to świeża stylistyka nadwozia, przestronne wnętrze, bardzo dobre materiały i obiecująca cena. Świetny dla całej rodziny i dla wysportowanego macho.

Wyposażenie standardowe

BMW 320d: ABS + CBC, sześć poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach, Check-Control, elektrycznie sterowane szyby z przodu, automatyczna klimatyzacja, siedzenia pasażera i kierowcy z ręczną regulacją wysokości, filtr przeciwpyłkowy, mocowanie fotelika typu ISOFIX, firmowy radioodtwarzacz i sześć głośników, centralny zamek z immobiliserem EWS III, lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie, automatyczne wietrzenie wnętrza AAR, felgi z lekkich stopów, programowalne funkcje ustawień kluczyka. Światła biksenonowe i przeciwmgłowe oraz firmowy CD ze zmieniarką występują w opcji dodatkowej. Ford Mondeo TDCi (Trend X): sześć poduszek, ABS z EBD, światła przeciwmgłowe, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, drzwi przednie i tylne sterowane elektrycznie, klimatronic, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, podgrzewana szyba przednia i spryskiwacze, wskaźnik temperatury zewnętrznej, skóra na kierownicy, elektryczne sterowanie wysokości fotela kierowcy, firmowy radioodtwarzacz ze zdalnym sterowaniem CD plus cztery głośniki, felgi ze stopów lekkich, immobiliser PATS, zdalnie sterowany centralny zamek, filtr przeciwpyłkowy, mocowanie foteli typu Isofix.

Dziękujemy firmie P.H. Smorawiński i Spółka oraz Moto-Market w Bydgoszczy za udostępnienie aut do testu.


Porównanie danych technicznych
MarkaBMW 320 d 16VFord Mondeo 2.0 TDCi 16V
Długość/szerokość/wysokość (mm)4.470 / 1.740 / 1.4204.731 / 1.812 / 1.429
Pojemność silnika (ccm)1.9951.998
Moc maks. (KM) przy obr./min150 - 4.000130 - 4.000
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min330 - 2.000325 - 1.800
0-100 km/h (s)8,9/9,0 test10,0/10,1 test
Prędkość maks. (km/h)216203/207 test
Średnica zawracania (m)10,811,64
Pojemność bagażnika (l)440500
Poziom hałasu (dB)6771
Droga hamowania 100-0 km/h (m)35,438,9
Spalanie: miasto/poza /średnie (l/100 km)7,6/4,4/5,58,1/4,7/5,9
Cena 29.979 euro (121.415 zł)80.000 zł

ZaletyWady
BMW 320 dFord MondeoBMW 320 dFord Mondeo
1. Ciągle wysoki prestiż marki.1. Design nadwozia.6. Cena zbyt wysoka do standardowego wyposażenia.1. Tylko roczna gwarancja.
2. Rewelacyjne hamulce.2. Komfortowo zestrojone zawieszenie.7. Tylko roczna gwarancja. 
3. Precyzyjny układ kierowniczy i dopracowane zawieszenie.3. Bardzo dobre materiały i obszerne wnętrze.  
4. Perfekcyjne wykonanie, bardzo dobre materiały.4. Niezwykle dynamiczny i elastyczny diesel.  
5. Zrywny i oszczędny diesel.5. Bardzo dobra, promocyjna cena.  



Dodatkowe zdjęcia:















     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA