Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Off-road
Konsekwentny robociarz
Off-road: wrażenia z jazdy Honkerem 2000 pikapem
Dominik Wochautor: Dominik Woch
zdjęcia: Dominik Woch
Giełda Samochodowa, nr 11/2004 (870)
z dnia: 10 lutego 2004 roku
 
Honker 2000 pikap może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 80 cm
Honker 2000 pikap może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 80 cm
Minimalny prześwit Honkera 2000 pikap to 190 mm
Minimalny prześwit Honkera 2000 pikap to 190 mm
Zwis tylny to tylko 1.010 mm
Zwis tylny to tylko 1.010 mm

Potężny i kanciasty Honker 2000 w wersji pikap, w przeciwieństwie do innych odmian jedynego polskiego samochodu terenowego, nie został pomyślany jako pojazd dla wojska. To typowy show car, mający prezentować potencjał technologiczny producenta (Andoria-Mot) i przyciągnąć uwagę innych, niż instytucje państwowe, nabywców.

Niezła jazda

Jazda Honkerem po asfaltowych nawierzchniach wymaga przyzwyczajenia, ale po przełamaniu pierwszych lodów nie sprawia większych kłopotów. Silnik ma przyjemny odgłos pracy, chętnie wchodzi na obroty i żwawo rozpędza auto. Kierownica, dzięki wspomaganiu, pracuje lekko, a biegi mimo długiego lewarka załącza się łatwo. Kanciaste nadwozie daje dobre wyczucie skrajnych punktów, co jest pomocne przy manewrowaniu. Pomagają również duże lusterka wsteczne, jednak nie ma możliwości ich złożenia, a Honker z lusterkami ma aż 220 cm szerokości. Pamiętać należy także o niewidocznej z wnętrza, a zamontowanej przy przednim zderzaku wyciągarce i bardzo dużym promieniu skrętu, co wynika z faktu zastosowania z przodu sztywnej, napędzanej osi. Mimo generalnie szerokiego pola widzenia z miejsca kierowcy, bardzo niska szyba przednia ogranicza widoczność do góry. Stojąc pod sygnalizatorem na skrzyżowaniu, trzeba się więc wychylać.

W terenie, z myślą o którym powstał Honker, "miejskie" niedogodności przestają przeszkadzać. Podczas brodzenia w wodzie (maks. gł. do 80 cm) z obciążeniem ok. 500-600 kg czy w czasie jazdy w błocie po osie nie ma konieczności załączania reduktora - Honker dobrze radzi sobie na szosowym przełożeniu. Dopiero po wjechaniu na piaszczyste wydmy, uskoki i podjazdy nie do przecenienia jest reduktor (przełożenie "teren" w skrzynce rozdzielczo-redukcyjnej) zmniejszający prędkość maksymalną do 54 km/h, blokada centralnego mechanizmu różnicowego (druga mała dźwignia, obok reduktora) oraz włączana przyciskiem na desce rozdzielczej blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi. Po załączeniu całego terenowego "arsenału" Honker brnie do przodu jak czołg, ale na piaszczysto-gliniastej nawierzchni pewnym ograniczeniem są zastosowane w nim szosowo-terenowe opony Dębica 4x4, których drobny bieżnik szybko się zapycha i koła tracą przyczepność. W takich warunkach lepiej sprawdzają się opony Goodyear o błotno-śniegowym bieżniku. Drobny bieżnik polskich opon nie sprawia problemów na błotnistym podłożu i suchym terenie. Relatywnie krótki rozstaw osi oraz niewielki przedni i tylny zwis sprawiają, że Honker rzadko zawiesza się na przeszkodzie. Gdy jednak zajdzie taka sytuacja, z opresji wydostać nas może zamontowana z przodu pojazdu wyciągarka Ramsey REP 8000 o uciągu 3.620 kg. Nie należy martwić się również o mechanizmy podwozia, bowiem najważniejsze elementy (np. skrzynka rozdzielczo-redukcyjna) przed uszkodzeniem chronione są solidnymi rurowymi osłonami.

Kulturysta w garniturze

Nadwozie Honkera 2000 pikap z myślą o cywilnym kliencie przeszło kilka zmian. Matowy, ciemnozielony lakier zastąpiono metalizowanym, szaro-stalowym. Oprócz rurowej osłony czołowej, nad kabiną pojawiła się rampa, na której zamontowano cztery dodatkowe lampy halogenowe. Tylny "zderzak" w pikapie to również konstrukcja wykonana z rurek. Za kabiną typu hardtop, ze zdejmowanym dachem i składaną przednią szybą, znajduje się skrzynia ładunkowa, której podłogę i ścianki wyłożono błyszczącą blachą ryflowaną, co jest rozwiązaniem praktycznym i estetycznym. Przewożony ładunek przed niesprzyjającą aurą chroniony jest plandeką, której całkowity demontaż zajmuje około pięciu minut. Na tylnej, otwieranej klapie pojawiła się duża naklejka z nazwą samochodu. Wszystko to sprawia, że Honker 2000 pikap wygląda bardzo efektownie.

Surowe wnętrze

Chcąc dostać się do kabiny auta, trzeba skorzystać ze specjalnego, przymocowanego do podwozia stopnia. Kabina jest szeroka jak w ciężarówce, ale siedzenia obito welurem (!). Przednia szyba ustawiona jest prawie pionowo, a zestaw wskaźników pozbawiony obrotomierza i kierownica przypominają Poloneza. Kierowcę i pasażera oddziela ogromna przestrzeń, tak duża, że spokojnie zmieściłby się tu trzeci fotel, gdyby nie dwie umieszczone w podłodze dźwignie służące do włączania reduktora i blokady centralnego mechanizmu różnicowego. Obsługa i odnalezienie podstawowych pokręteł regulacji mało wydajnego nawiewu czy włączników reflektorów halogenowych nie nastręczają problemów. Na plus zaliczyć trzeba spory schowek umieszczony naprzeciwko pasażera i pojemne kieszenie w drzwiach. Szkoda tylko, że boczną, dwuczęściową szybę otwieramy jak w archaicznym Żuku - przesuwając w poziomie jedną z połówek. Razi również "goła" blacha wyzierająca tu i ówdzie we wnętrzu kabiny.

Tradycyjny, solidny kościec

Ramę zbudowano z odpornych na skręcanie profili stalowych. Równie tradycyjne i proste jest zawieszenie. Sztywne osie pojazdu zawieszono na resorach piórowych i hydraulicznych amortyzatorach. Mimo to Honker na utwardzanych drogach jest obliczalny i zachowuje bezpieczne właściwości jezdne. Duża sztywność zawieszenia sprawia, że kierowca wydatnie odczuwa niedoskonałości nawierzchni. Pod maską kanciastej terenówki pracuje znany z Lublina 3 silnik Andorii o poj. 2,4 l i mocy 90 KM z turbosprężarką i intercoolerem, od niedawna wyposażony w pompę wtryskową Bosch. Polska skrzynia biegów (TS5-21) ma pięć przełożeń do jazdy w przód i bieg wsteczny umieszczony w miejscu tradycyjnej "jedynki", przed którego przypadkowym włączeniem, niestety, nie chroni kierowcy żadna blokada. Przekładnia współpracuje ze skrzynką rozdzielczo-redukcyjną zsynchronizowaną z międzyosiowym mechanizmem różnicowym i blokadą międzyosiową. Stale napędzane są cztery koła pojazdu.


Podstawowe dane techniczne i osiągi Honkera 2000 pikap
Pojemność skokowa silnika (ccm)2.417
Moc maksymalna (kW/KM)66 / 90
Maks. mom. obrotowy (Nm) przy obr./min205 - 2.000
Długość/szerokość/wysokość (mm)4.790 (z wyciągarką) / 1.870 / 2.460
Rozstaw osi (mm)2.827
Ładowność/masa własna (kg)850 / 2.350
Dopuszczalna masa całkowita (kg)3.200
Prędkość maksymalna (km/h)115
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)13,2
Głębokość brodzenia (m)0,8
Minimalny prześwit (mm)190
Zwis przedni (mm)950 z wyciągarką
Zwis tylny (mm)1.010



Dodatkowe zdjęcia:



     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA