Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Mocny "szwed"
Używane: Saab 9000 (1984-1998 r.)
Dominik Wochautor: Dominik Woch
zdjęcia: Dominik Woch
Giełda Samochodowa, nr 31/2004 (890)
z dnia: 20 kwietnia 2004 roku
 
Typowy design Saaba. Nadwozie zaprojektował jednak Włoch, Giorgetto Giugiaro.
Typowy design Saaba. Nadwozie zaprojektował jednak Włoch, Giorgetto Giugiaro.
W wersji liftback bagażnik Saaba 9000 ma standardowo 487 l objętości
W wersji liftback bagażnik Saaba 9000 ma standardowo 487 l objętości
Kokpit ma prostą stylistykę i wzorową ergonomię
Kokpit ma prostą stylistykę i wzorową ergonomię

Saab 9000 nigdy nie był towarem masowym. Na przełomie lat 80. i 90. stał się ulubionym samochodem zamożnych indywidualistów na zachodzie Europy i w USA, gdzie uchodził za pojazd dla sportowo zorientowanej klienteli. Dziś stanowi ciekawą ofertę na rynku wtórnym, kusząc przestronnym wnętrzem, bogatym wyposażeniem, mocnymi silnikami i atrakcyjnymi cenami wywoławczymi.

Dużego Saaba wprowadzono na rynek w maju 1984 r. Autorem designu nadwozia jest Giorgetto Giugiaro. Saab 9000 jest mocno spokrewniony konstrukcyjnie z włoskimi autami wyższej klasy średniej, co jest efektem współpracy, jaką pod koniec lat 70. Szwedzi nawiązali z Fiatem.

Wnętrze samochodu, mimo stacyjki przy kierownicy, a nie na środkowym tunelu, jak w innych modelach firmy, zaaranżowano w typowym dla aut Saaba stylu. Skromna deska rozdzielcza z wygodnymi pokrętłami i dużymi, czytelnymi zegarami jest ergonomiczna. Na komfort w codziennej eksploatacji pozytywnie wpływają też ładne i trwałe materiały użyte do wykończenia wnętrza. Dobrze wyprofilowane siedzenia Saaba 9000 najczęściej pokrywa praktyczny welur. Mankamentem są zagłówki o zbyt małym zakresie regulacji.

Auto sprzedawane było w dwóch wersjach nadwozia: jako pięciodrzwiowy liftback oznaczony literami CC (od 1991 r. CS) i klasyczna, czterodrzwiowa limuzyna sygnowana literami CD (od 1988 r.). Standardowo, bagażnik liftbacka ma objętość 487 l, ale po wymontowaniu oparcia tylnej kanapy można uzyskać 980 l przestrzeni bagażowej. Takiej możliwości nie ma w sedanie, który jednak dysponuje kufrem o objętości 562 l (mniejsze bagażniki mają m.in. Mercedes Klasy S i BMW serii 7).

Saaby 9000 były wyposażane w czterocylindrowe, benzynowe silniki 2.0 i 2.3 w kilku różnych wersjach mocy oraz (od 1994 r.) w jednostkę V6 3.0 (211 KM) z firmy Opel, stosowaną w Omedze MV6. Silniki czterocylindrowe w wersjach wolnossących osiągają 128, 130 lub 146 KM, natomiast jednostki turbodoładowane odpowiednio 150, 170, 195, 200 lub 225 KM (w modelu Aero). Ośmiu ankietowanych przez nas posiadaczy Saabów 9000 nie szczędziło pochwał pod adresem motorów. Jako ich zalety podnoszono cichą, równą pracę, łatwość wchodzenia na obroty, a właściciele samochodów wyposażonych w turbosprężarki zachwalali wyjątkową elastyczność i dynamikę silników. Dla przykładu, Saab 9000 2.3 Aero potrzebuje tylko 6,9 s na osiągnięcie prędkości 100 km/h, a maksymalnie rozpędza się do ponad 240 km/h. Okupione jest to jednak odpowiednio wysokim zużyciem paliwa, sięgającym wg kierowcy modelu Aero nawet 16,5 l/100 w mieście. Co ciekawe, właściciele aut z silnikami wolnossącymi szacowali, że w podobnych warunkach ich pojazdy są oszczędniejsze zaledwie o ok. 1 l.

Pozytywnie oceniano trwałość silników. Lista usterek sygnalizowanych przez właścicieli ograniczyła się do licznych wycieków oleju, awarii termostatu i nieszczelności w układzie chłodzenia. Znacznie gorzej eksploatację na polskich drogach znosi dość sztywno zestrojone zawieszenie, w którym szybko zużywają się wahacze, ich mocowania oraz łożyska kół. Tarczowe hamulce przy wszystkich czterech kołach zapewniają wprawdzie skuteczne hamowanie, jednak przednie tarcze przegrzewają się, co często powoduje uszkodzenie ich powierzchni i tzw. bicie.

Na rynku wtórnym dominują samochody w wersji po faceliftingu z 1991 r. Niemal wszystkie trafiły do Polski z prywatnego importu. Ceny wywoławcze, biorąc pod uwagę klasę auta i wyposażenie, są atrakcyjne. Większość oferowanych do sprzedaży aut ma ABS, wspomaganie kierownicy, klimatyzację i pełną elektrykę, a czasami na rynku pojawiają się egzemplarze (CSE, Griffin) z drewnianymi inkrustacjami we wnętrzu kabiny, automatyczną skrzynią biegów, automatyczną klimatyzacją, skórzanymi siedzeniami, barwionymi szybami i fabrycznymi alufelgami. Nawet w ponad 10-letnich, bezwypadkowych egzemplarzach nie należy obawiać się rdzy, bowiem model 9000 należy do najlepiej zabezpieczonych przez korozją, za co wielokrotnie był nagradzany. Plusem są relatywnie niskie ceny oryginalnych części zamiennych w ASO. Ciężko jednak o zamienniki.

Zdaniem eksperta: Waldemar Cholewski, kierownik działu napraw mechanicznych Kępa Auto Centrum w Lublinie:

- Saab 9000 jest autem nieszablonowym o stonowanej stylistyce. Pewnie dlatego jest mniej popularny wśród amatorów cudzej własności niż Mercedesy czy BMW. Jego zalety to: przestronne wnętrze i duży komfort jazdy. Najczęstszymi problemami, z jakimi borykają się posiadacze szwedzkiego wozu, są wycieki spod uszczelki pompy oleju i pokrywy zaworów przy przebiegu ok. 150 tys. km. Przy podobnym przebiegu często wymieniać trzeba uszczelniacz wału korbowego od strony rozrządu. 160-170 tys. km przebiegu zazwyczaj oznacza też kres wytrzymałości drążka kierowniczego. Najczęściej wymienianymi (przy przebiegach ponad 100 tys. km) elementami zawieszenia są tylne mocowania przednich wahaczy, których zużycie przejawia się wibracjami podczas jazdy z większymi prędkościami. Słabe są także sworznie wahaczy. W nieprzeciążanych autach oryginalne amortyzatory wytrzymują ok. 150 tys. km.


fabryczne dane najpopularniejszych wersji silnikowych
Wersja 2.3 16V 2.3 16V Turbo
Pojemność silnika (ccm)/ moc (KM)2.290 / 1462.290 / 195
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min207 - 3.800323 - 2.000
Prędkość maksymalna (km/h)205230
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)9,19,5
Dł./szer./wys. (mm) sedan
hatchback
4.780 / 1.784 / 1.420
4.667 / 1.764 / 1.420
4.780 /1.784 / 1.420
4.667 / 1.764 / 1.420

ceny nowych części w autoryzowanych serwisach (zł)
Nazwa częściSaab 9000 z 1993 r. Mercedes W 124
Reflektor (przód)4501.018
Chłodnica 1.3221.540
Zderzak przedni (kompletny)2.0412.344
Atrapa chłodnicy390986
Lampa tylna293555
Filtr oleju 4137
Filtr powietrza10092

ceny używanych części - giełda w Elizówce k. Lublina (w zł)
Nazwa częściSaab 9000Mercedes W 124
Reflektor (przód)250220
Zderzak przedni (kompletny)-700
Atrapa chłodnicy 150200
Lampa tylna200200

zaletywady
1. Mocne i elastyczne motory turbo.1. Duże zużycie paliwa.
2. Przestronne, dobrze wykonane wnętrze.2. Duża liczba powypadkowych aut na rynku.

przykładowe oferty giełdowe - Elizówka (marzec 2004 r.)
RocznikSaab 9000 (silnik/przebieg w tys.km) - cena w tys. zł Mercedes W 124 (silnik/przebieg w tys.km) - cena w tys. zł
1989(2.0 / 229) - 11,0(2.0D / 310) - 14,3
1990(2.0T / 200) - 13,8(3.0 / 271) - 20,0
1991(2.0 / 245) - 15,0(2.5D / 250) - 20,5
1992(2.3 / 145) - 19,0(3.2 / 193) - 29,0
1993(2.3T / 183) - 23,9(2.0D / 216) - 25,6
1994(2.3T / 169) - 25,0(2.0 / 230) - 30,0

przykładowe oferty komisowe (marzec 2004 r.)
RocznikSaab 9000 (silnik/przebieg w tys.km) - cena w tys. zł Mercedes W 124 (silnik/przebieg w tys.km) - cena w tys. zł
1989(2.3 / 300) - 11,5(2.0D / 321) - 13,9
1990(2.0 / 170) - 13,5(2.3 / 280) - 21,5
1991(2.3 / 241) - 16,0(2.0 / 270) - 20,7
1992(2.3 / 220) - 16,0(2.0 / 96) - 22,9
1993(2.0T / 268) - 24,9(2.5D / 224) - 31,0
1994(2.3T / 223) - 23,8(2.2 / 210) - 33,0



Dodatkowe zdjęcia:







   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA