Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Prezentacje
"Szwed" z Japonii
W amerykańskim stylu: Saab 9-2X z napędem na cztery koła
Wojciech Frelichowskiautor: Wojciech Frelichowski
zdjęcia: Adam Włodarz, Internet
Giełda Samochodowa, nr 31/2004 (890)
z dnia: 20 kwietnia 2004 roku
 
Przedni pas nadwozia wyróżnia się firmową, trzyczęściową atrapą
Przedni pas nadwozia wyróżnia się firmową, trzyczęściową atrapą
Saab 9-2X powstał na bazie Subaru Imprezy SW
Saab 9-2X powstał na bazie Subaru Imprezy SW
Aluminiowe detale na środkowej konsoli
Aluminiowe detale na środkowej konsoli

Lada dzień w fabryce Subaru w Japonii rozpocznie się produkcja nowego Saaba - modelu 9-2X. Będzie to pierwsze auto szwedzkiej marki ze stałym napędem na obie osie i do tego produkowane w Japonii. Do tego będzie na razie sprzedawane tylko na rynku północnoamerykańskim.

Nowy Saab powstał na bazie Subaru Imprezy SW (Saab i Subaru wchodzą w skład koncernu General Motors), co jest m.in. widoczne w stylistyce szwedzkiego auta (pięciodrzwiowe nadwozie zbliżone do kombi). Jednak auto otrzymało cechy charakterystyczne dla marki Saab. Są to m.in. krzywizny przedniego pasa nadwozia, które łączą tradycyjną trzyczęściową atrapę chłodnicy z wąskimi, poziomymi reflektorami płynnie zachodzącymi na błotniki. Pokaźny wlot powietrza poniżej linii przedniego zderzaka sygnalizuje sportowe możliwości Saaba 9-2X.

Wnętrze nieco odbiega od tego, do czego nas przyzwyczaił Saab. Nie ma tutaj np. centralnej, "lotniczej" konsoli, którą znamy z modeli 9-3 i 9-5. Tym niemniej kabina emanuje atmosferą chłodnej, skandynawskiej stylistyki. Okrągłe zegary ozdobiono metalowymi obwódkami. Aluminiowe detale znajdziemy również na centralnej konsoli i w innych miejscach kabiny. Poza tym styliści zaproponowali kontrastową kolorystykę kabiny. Jasne wstawki tapicerki drzwi odznaczają się od ciemnego koloru wnętrza.

Auto wyposażone jest w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu miejsc siedzących (z przodu z napinaczami). W razie zderzenia czołowego ochroną dla kierowcy i pasażera są przednie poduszki powietrzne. W oparciach przednich foteli znajdują się ponadto dodatkowe poduszki boczne. Przednie fotele wyposażono poza tym w aktywne zagłówki.

Saab 9-2X jest pierwszym w historii szwedzkiej firmy autem z napędem na cztery koła. Dostępny będzie w dwóch wersjach silnikowych - bazowej z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 2,5 litra i mocy 165 KM oraz flagowej wersji Aero z 2-litrowym silnikiem z turbosprężarką o maksymalnej mocy 227 KM. Obydwa silniki to jednostki typu boxer, czyli z przeciwbieżnie umieszczonymi cylindrami. To idealne rozwiązanie dla stałego napędu 4x4, ponieważ cały zespół przekładni można umieścić bezpośrednio za jednostką napędową. Moc przekazywana jest niemal w poziomej linii do tylnego mechanizmu różnicowego, co ogranicza straty występujące wskutek tarcia.


PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA