Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Sportowy z wyglądu
Używane: Fiat Bravo (1995-2001)
autor: Adam Włodarz
zdjęcia: A. Włodarz
Giełda Samochodowa, nr 44/2004 (903)
z dnia: 4 czerwca 2004 roku
 
Fiaty Bravo wyglądają sportowo, jednak pod maską większości egzemplarzy znajdują się słabe silniki
Fiaty Bravo wyglądają sportowo, jednak pod maską większości egzemplarzy znajdują się słabe silniki
Bagażnik auta ma o 100 litrów mniejszą pojemność niż w Fiacie Brava
Bagażnik auta ma o 100 litrów mniejszą pojemność niż w Fiacie Brava
Funkcjonale, nieźle wyposażone i niesolidnie wykonane wnętrze Bravo
Funkcjonale, nieźle wyposażone i niesolidnie wykonane wnętrze Bravo

Trzydrzwiowy kompaktowy model Fiata to wciąż ciekawa propozycja na rynku pojazdów używanych. W Polsce bez trudu znaleźć można bezwypadkowe egzemplarze zakupione u krajowych dilerów, które były regularnie serwisowane. Jeżeli dodać do tego tanie zamienniki części zamiennych, niestraszna jest nawet wyższa niż przeciętna w klasie awaryjność włoskiego auta.

O pięciodrzwiowym bliźniaczym modelu Brava już pisaliśmy (GS nr 784), teraz postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej używanym Bravom, które skierowane są raczej do młodszego odbiorcy. Auta te często są tuningowane, więc trzeba wziąć pod uwagę, że mogły być ostro eksploatowane. Ale podaż jest na tyle duża, że można znaleźć też Bravo w dobrym stanie technicznym.

Mocną stroną auta jest stylistyka zewnętrzna zrywająca z ostrymi kantami Tipo, bezpośredniego poprzednika włoskiego kompakta. Mimo że od pierwszej prezentacji modelu minęło dziewięć lat, Bravo nie zdążyło się jeszcze zestarzeć. Niestety nie najlepsza jest jakość wykonania plastikowych elementów zewnętrznych. Dziesięciu sondowanych na gliwickiej giełdzie użytkowników wskazywało na popękane od słońca klamki zewnętrzne, a w niektórych autach samoczynnie pękały także zderzaki.

W porównaniu do modelu Brava trzydrzwiowy hatchback ma o 100 litrów mniejszy bagażnik (280 l). Jego wielkość po złożeniu tylnych siedzeń zwiększa się do 1.030 litrów. Oznacza to, że prezentowany Fiat może służyć jako niewielki pojazd rodzinny, jednak przeprowadzki nim nie radzimy. Na przednich fotelach jest wystarczająco dużo miejsca, ale z tyłu w miarę wygodnie podróżować mogą najwyżej dwie osoby. Utrudniony jest oczywiście dostęp do tylnej kanapy.

Kabina auta jest dość funkcjonalnie rozplanowana, gorzej z jakością wykonania wnętrza. W większości lustrowanych przez nas egzemplarzy plastikowe części były porysowane. Użytkownicy narzekali też na stuki dochodzące z deski rozdzielczej, nie najlepiej oceniano działanie fabrycznego radioodtwarzacza, który w Bravo wbudowany jest na stałe i trudno zastąpić go innym modelem.

Niewątpliwym plusem tego samochodu jest stosunkowo dobre wyposażenie. Często spotkać można pojazd z poduszką powietrzną kierowcy, sporo jest także aut z elektrycznymi udogodnieniami (sterowanie szyb, lusterek itp.), które nie psują się dużo częściej niż w samochodach innych marek.

Bravo ma niezłe zawieszenie. Bywa ono co prawda hałaśliwe, jednak jego awaryjność stoi na nie najgorszym poziomie. Pojazd dość dobrze pokonuje nierówności, zapewniając wystarczające właściwości jezdne.

Trwałość innych mechanicznych podzespołów auta również nie jest najgorsza. Podczas sondy nie usłyszeliśmy o awariach skrzyni przekładniowej. Skarżono się za to na niektóre jednostki napędowe. Zdecydowanie najgorszą opinię wystawiano silnikowi 1.4 12V. Wśród powracających problemów znalazły się również awarie termostatów, które prowadziły do przegrzewania się jednostek napędowych. Defekty we wszystkich silnikach dotyczyły także zapłonu i wtrysku.

Auta dostępne na rynku wtórnym najczęściej mają pod maską podstawowe jednostki napędowe. Benzynowy silnik 1.2 16V o mocy 75 KM pali średnio 7,5 l/100 km, jednak jego osiągi są dość słabe. Nieco lepszy jest motor 1.6 16V o mocy 103 KM, który zadowala się około 9 l/100 km. W Bravo spotkamy także czterocylindrowy silnik 1.8 (w wersji GT) oraz pięciocylindrową jednostkę 2.0 o mocy od 147 do 154 KM, której nie polecamy ze względu na wysokie koszty utrzymania i napraw (w Bravo HGT). Auto produkowano także z dieslem 1.9 (również z wtryskiem bezpośrednim), jednak na giełdzie praktycznie nie pojawiają się takie auta.

Co się psuje?

Silnik 1.4 12V ma opinię najbardziej awaryjnego wśród motorów dostępnych w Bravo. We wszystkich jednostkach pojawiają się problemy z termostatami, awaryjna bywa elektronika sterująca pracą motoru. Szybko zużywają się także uszczelki pod głowicą.

Jakość wykonania auta pozostawia sporo do życzenia. Pękają zewnętrzne plastiki, skrzypi deska rozdzielcza, psują się fotele. Nieco szybciej niż u konkurencji wymieniać trzeba elementy zawieszenia, tarcze i klocki hamulcowe oraz tłumiki.

Zdaniem eksperta

Dariusz Sarbiewski, mechanik Auto Serwis z Krakowa:

- Bravo nie jest złym autem. Nie polecam motoru 1.4 12V, w którym przy przebiegu około 100 tys. km często trzeba wymieniać wałek rozrządu. Przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być słabe materiały użyte do budowy tej jednostki napędowej. Jeżeli zdecydujemy się na Bravo z tym silnikiem, powinniśmy pamiętać o tym, by koniecznie wymieniać olej w silniku co 10, maksymalnie 15 tys. km. Pozostałe jednostki napędowe są mniej awaryjne, zalecałbym jednak szybsze, niż wynikałoby to z danych producenta, wymiany pasków rozrządu, na przykład w silniku 1.2 16V co 60 tys. km, a nie (tak jak podaje Fiat) co 105 tys. km. Bravo ma proste zawieszenie, przednie trzeba naprawiać zazwyczaj po przebiegu 40 tys. km, tylne wytrzymuje do 100 tys. Na pocieszenie dodam, że wahacze w większości przypadków można regenerować.


Dane wybranych wersji silnikowych
Wersja1.4 12V2.0 20V
Długość4.025 mm4.025 mm
Szerokość1.755 mm1.755 mm
Wysokość1.420 mm1.420 mm
Pojemność skokowa silnika1.370 ccm1.998 ccm
Moc maksymalna80 KM147 KM
Maksymalny moment obrotowy 112 Nm187 Nm
przy obr./min3.2504.500
Prędkość maksymalna170 km/h210 km/h
Średnie zużycie paliwa na100 km8,0 l9,6 l

Ceny nowych części w autoryzowanych serwisach
ModelFiat Bravo 1.6 16V z 1999 r.Ford Escort 1.6 16V z 1999 r.
Reflektor (przód)824 zł646 zł
Zderzak przedni1.031 zł1.230 zł
Chłodnica814 zł827 zł
Lampa tylna342 zł334 zł
Przednia atrapa202 zł217 zł
Filtr oleju26 zł24 zł

Ceny zamienników części
ModelFiat Bravo 1.6Ford Escort 1.6
Reflektor (przód)480 (Carello)*441 (Valeo)*
Zderzak przedni140 (Włochy)425 (Tajwan)
Chłodnica497 (Valeo)*378 (Viteon)*
Lampa tylna300 (Carello)*66 (Turcja)
Przednia atrapa160 (Włochy)55 (Tajwan)
Filtr oleju16 (Savara)*22 (Ford)*
* Części wykorzystywane podczas pierwszego montażu

Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
ModelFiat BravoFord Escort
Reflektor (przód)150 zł170 zł
Zderzak przedni120 zł150 zł
Przedni błotnik150 zł140 zł
Lampa tylna130 zł120 zł

Przykładowe oferty giełdowe (maj 2004)
RocznikFiat Bravo silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Ford Escort silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
19961.8 / 13217,61.6 / 20016,5
19971.4 / 9918--
19982.0 / 10622,51.8 / 15622
19991.2 / 6523--
20001.2 / 8725,61.6 / 9023,5

Przykładowe oferty komisowe (maj 2004)
RocznikFiat Bravo silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Ford Escort silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
19961.4 / 100171.8D / 18017
19971.6 / 8218,9--
19981.4 / 7719,91.4 / 13219,9
19991.2 / 4623,51.6 / 7722
20001.8 / 7527,5--



Dodatkowe zdjęcia:







   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA