Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Test samochodu
Mocarny tragarz
Test Toyoty Hilux 2.5 D-4D SR5 TT 102 KM (z podwójną kabiną)
Ireneusz Wojtkiewiczautor: Ireneusz Wojtkiewicz
zdjęcia: I. Wojtkiewicz, Toyota
Giełda Samochodowa, nr 57/2004 (916)
z dnia: 20 lipca 2004 roku
 
Toyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TT
Toyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TT
Hilux z podwójną, pięciomiejscową kabiną i zabudową ładunkową o długości 1,35 m (model z dwuosobową kabiną ma skrzynię dłuższą o pół metra i możliwość zastosowania różnego rodzaju zabudów) może pociągnąć przyczepę o masie całkowitej do 2.250 kg.
Hilux z podwójną, pięciomiejscową kabiną i zabudową ładunkową o długości 1,35 m (model z dwuosobową kabiną ma skrzynię dłuższą o pół metra i możliwość zastosowania różnego rodzaju zabudów) może pociągnąć przyczepę o masie całkowitej do 2.250 kg.
Stylistyka kabiny jest z dość odległych czasów, ale wnętrzu nie sposób zarzucić brak przestronności i wygody. Z przednich siedzeń jest dobra widoczność do przodu i na boki, komfort podnosi szyberdach, uchylany niestety tylko mechanicznie.
Stylistyka kabiny jest z dość odległych czasów, ale wnętrzu nie sposób zarzucić brak przestronności i wygody. Z przednich siedzeń jest dobra widoczność do przodu i na boki, komfort podnosi szyberdach, uchylany niestety tylko mechanicznie.

To auto może z powodzeniem wchodzić w skład taboru ciężarowego jakiejś firmy usługowo-przewozowej czy pełnić rolę samochodu osobowo-rekreacyjnego, a w razie potrzeby transportować ciężkie ładunki w trudnym terenie. W naszym teście Hiluksa przymierzaliśmy do tej drugiej roli. Dobrze wypadł jak auto osobowe i transporter sprzętu turystycznego.

Nadwozie: z grubsza ciosane

Nie stanowi przykładu elegancji, nawet wśród rasowych terenówek, ale nie do udziału w konkursach samochodowych piękności go stworzono.

Nadwozie od dawna wygląda prawie tak samo, mimo licznych retuszów stylistycznych, których efektem są m.in. chromowane, potężne elementy przodu. Linia stylistyczna kojarzy się z ociosaną z grubsza bryłą typowego pikapa. Jego toporny kształt podkreśla dodatkowo kanciasta zabudowa tzw. paki wzoru Truckman, która tylną część auta podwyższa niemal do dwóch metrów. Auto wygląda potężnie, ale też nie można powiedzieć, że to monstrualne brzydactwo. Są ludzie lubujący się w takich pojazdach i dla nich Hilux jest piękny oraz pożyteczny. Bo będąc czymś w rodzaju spalinowego woła roboczego, pobudza sentyment do czegoś, co już odeszło - dawnych, małych ciężarówek farmerskich na Dzikim Zachodzie, którymi zastąpiono konne zaprzęgi.

Wnętrze: jak w limuzynie

Przeznaczenie auta do jazdy pod obciążeniem w trudnych warunkach wcale nie oznacza, że kierowca i pasażerowie są skazani na niewygody podróżowania.

Pięcioosobowa kabina jest przestronna i urządzona jak w niezłej limuzynie klasy średniej. Dostęp do wnętrza jest łatwy, wystarczy tylko wspiąć się po bocznych stopniach. W kabinie dominuje szarość tapicerki z tkaniny i czerń twardych plastików, głównie na desce rozdzielczej. Materiał obić tapicerskich daje się łatwo utrzymać w czystości. W kabinie nie ma stylistycznego nowatorstwa, jest raczej przypomnienie wizerunku wnętrz aut sprzed lat. Szkoda, że w Hiluksie zabrakło czegoś z dawnej funkcjonalności tamtych pojazdów, na przykład oświetlenia sufitowego w przedniej części kabiny, czy w skrytce deski rozdzielczej.

Łatwy jest dostęp do przedziału bagażowego. Wysokość progu załadunkowego wynosi 81 cm. Otwór załadunkowy jest szeroki na 136 i wysoki na 100 cm. Wewnątrz (całkowita pojemność od podłogi po dach wynosi ponad 2.300 l) można zmieścić m.in. dwa górskie rowery, ale na skos. Pomieściłoby się nawet 10 jednośladów, gdyby bagażnik był dłuższy o ok. 30 cm (ma 138 cm). Po zdemontowaniu dachu można przewieźć np. niedużą łódź lub ponton.

Mechanika: nie taki wół

Określenie "wół roboczy", często przypisywane Hiluksowi i jego dwóm dostępnym na polskim rynku konkurentom (Nissanowi Pick-up i Mitsubishi L200), jest niezbyt prawdziwe, bo testowanemu autu trudno zarzucić brak temperamentu.

Hilux nieźle przyspiesza (do setki o sekundę szybciej niż deklaruje producent), nie ociąga się przy ruszaniu spod świateł i rozpędza się nawet do 170 km/h. W porównaniu z L200 ma słabsze osiągi, ale jazda po asfaltowej nawierzchni, na której przeważnie wykorzystuje się stały napęd na tylne koła, nie pozwala ocenić w pełni zalet tego typu aut.

Nieobciążony Hilux na szosie jest niełatwym w kierowaniu autem, ale też nie trudniejszym niż np. Polonez Truck. "Japończyk" bez ładunku przynajmniej pół tony w części bagażowej mocno się kołysze i podskakuje na asfalcie. Natomiast w trudnym terenie, gdy koła tracą przyczepność, łatwo się zakopuje i wiesza na "brzuchu". Ale bez obaw, sam się też wygrzebie z opresji.

Co innego, gdy Hilux jest pod obciążeniem, czyli w swoim żywiole. Zaaranżowaliśmy trudne warunki, umieszczając na skrzyni ciężki ładunek. Wtedy przydał się dołączany napęd na przednie koła, który zapobiegał ślizganiu się auta na błocie. Gdy Hiluksowi brakowało siły, włączaliśmy jeszcze blokadę mechanizmu różnicowego i to wystarczyło, by wykazał się dzielnością rasowej terenówki.

Bezpieczeństwo: jest ascetyczne

Lista wyposażenia służącego bezpieczeństwu jazdy jest niedługa. To głównie system ABS, który w naszym teście nieraz zadziałał pewnie i skutecznie, oraz dwa airbagi. Nie trzeba więcej, gdy auto wykorzystywane jest do pracy w trudnym terenie jako wspomniany wół roboczy.

Natomiast gdy Hilux ma być użytkowany jako pojazd rekreacyjny, np. do przewozu pięciu osób oraz ich ekwipunku sportowo-turystycznego, to oferowane obecnie wyposażenie jest ascetyczne. Za mało airbagów, brakuje w ofercie (nawet za dopłatą) systemu ESP i przechyłomierza Poza dodatkowym oświetleniem dokupić można niewiele, co ogranicza wykorzystanie Hiluksa jako auta terenowo-rekreacyjnego.

Komfort: jak dla kogo

Wygodne siedzenia, obszerne wnętrze, szyberdach, klimatyzacja i radioodtwarzacz to wyposażenie, które w Hiluksie wykorzystywanym do ciężkiej pracy może uchodzić za komfortowe. Jeśli jednak auto ma spełniać zadania rodzinnego pojazdu na wypady w teren gdzieś na łono natury, to przydałoby się więcej praktycznych schowków i uchwytów do mocowania bagażu oraz więcej oświetlenia wewnątrz i na zewnątrz.

Plusy

1. Mocna konstrukcja nadwozia. 2. Wygodna kabina. 3. Niewygórowana cena auta.

Minusy

1. Przestarzała stylistyka. 2. Skąpa oferta wyposażenia dodatkowego za dopłatą. 3. Braki w oświetleniu kabiny.

Od autora testu:

Hilux nie jest często widywanym na polskich drogach, ani też często sprzedawanym na naszym rynku samochodem Toyoty. Np. w ubiegłym roku nabywców znalazło 37 takich aut, których większość zaprzęgnięto do ciężkiej roboty w trudnym terenie. Nieliczne służą jako pojazdy turystyczno-rekreacyjne. Są niczym tragarze zdolni dźwigać ciężkie ładunki o wadze 830 kilogramów i jeszcze pociągnąć przyczepę o masie całkowitej do 2.250 kg. Tak więc Hilux może holować jachty, motorówki, lawety z rozmaitymi ładunkami, a także dwukółki z końmi. Walory użytkowe sprawiły, że Hilux stał się za granicą jednym z najlepiej sprzedawanych pikapów. Znamienne, że dużo więcej wiadomo o Hiluksie niż o jego rywalu L200. Bo Mitsubishi nie podaje na przykład ile pali jego pikap, jakie ma dopuszczalne nachylenie boczne, chociaż przechyłomierz montuje seryjnie...

Historia modelu: twardziel z natury

Od razu postawiono na walory użytkowe, a mniej na wygląd Hiluksa. Miał spełniać przede wszystkim rolę małej ciężarówki z wygodną kabiną i nadawać się do eksploatacji w trudnym terenie. Spełniający te założenia projektowo-konstrukcyjne pierwszy Hilux zadebiutował na rynku w 1967 roku. Zaoferowano go w wersjach z dwu- i pięcioosobową kabiną i w tych odmianach występuje do dziś, przy czym przez 37 lat produkcji pojawiło się sześć generacji tego auta. Ta ostatnia jest wytwarzana od 1997 roku. Podstawą konstrukcji pozostaje do dziś sztywna rama i osadzone na niej nadwozie. Najdłużej wszelkim zmianom się oparło sprawdzone zawieszenie. Z przodu jest to układ wahaczy poprzecznych i sprężyny śrubowe, a z tyłu - sztywna oś i resory piórowe.


Porównanie fabrycznych danych technicznych
ModelToyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TTMitsubishi L200 D/Cab GLS 4WD
Długość4.915 mm4.935 mm
Szerokość1.790 mm1.775 mm
Wysokość1.780 mm1.800 mm
Rozstaw osi2.860 mm2.960 mm
Średnica zawracania12,2 m15,4 m
Powierzchnia bagażnika2.070 m kw.2.200 m kw.
Masa własna/ładowność1.695 / 830 kg1.945 / 885 kg
Typ silnikarzędowyrzędowy
Liczba cylindrów/zaworów4 / 164 / 8
Pojemność skokowa silnika2.494 ccm2.477 ccm
Moc maksymalna102 KM115 KM
przy obr./min3.6004.000
Maks. moment obrotowy260 Nm240 Nm
przy obr./min1.600-2.4002.000
Typ skrzyni biegówmanualnamanualna
Liczba przełożeń (stopni)55
Napęd na kołatylne (dołączany na przednie)tylne (dołączany na przednie)
Hamulce:
przódtarczowe wentyl.tarczowe wentyl.
tyłbębnowebębnowe
Prędkość maksymalna150 km/h154 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h17,8 s17,1 s
Zużycie paliwa na 100 km
miasto9,2 lbrak danych
trasa8,4 l7,7 l
średnie9,110,7 l
Zalecane paliwoONON
Pojemność zbiornika paliwa66 l75 l
Kąty:
natarcia37°36°
zejścia34°27°
rampowy24°23°
Zdolność pokonywania wzniesień34°35°
Maksymalne nachylenie  
boczne35°brak danych
Prześwit210 mm227 mm
Głębokość brodzenia500 mm500 mm

Wyniki testów redakcyjnych
ModelToyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TTMitsubishi L200 D/Cab GLS 4WD
Przyspieszenie
0-50 km/h5,0 sbrak danych
0-100 km/h16,8 s17,1 s
0-130 km/h32,2 sbrak danych
Elastyczność napędu
60-100 km/h na IV biegu12,0 s12,1 s
80-120 km/h na V biegu17,4 s20,2 s
Hałas wewnątrz samochodu
50 km/h na III biegu64,6 dB-Abrak danych
100 km/h na IV biegu71,8 dB-Abrak danych
130 km/h na V biegu73,5 dB-Abrak danych
Średnie zużycie paliwa na 100 km10,5 l11,9 l

Ceny i warunki gwarancji
ModelToyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TTMitsubishi L200 D/Cab GLS 4WD
Ceny testowanych aut110.400 zł154.000 zł
Gwarancja perforacyjna12 lat6 lat
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. Km3 lata lub 100 tys. Km
Okresy przeglądówco 15 tys. kmco 15 tys. km

Wyposażenie testowanych samochodów
ModelToyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TTMitsubishi L200 D/Cab GLS 4WD
Poduszki powietrzneS (2)S (2)
ABSSS
Dołączany napęd na przódSS
Blokada mechanizmu różnicowegoSS
Centralny zamek (pilot)SS
Elektrycznie reg. szybyS (przód i tył)S (przód i tył)
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterkaSS
PrzechyłomierzNS
Regulacja ustawienia kierownicyS (pionowa)S (pionowa)
Regulacja wysokości fotela kierowcyNN
RadioodtwarzaczOO
KlimatyzacjaS (manualna)S (automat.)
Reflektory przeciwmgłoweOO
Felgi aluminioweSS
Komputer pokładowyNN
Wspomaganie kierownicySS
Podgrzewane foteleS (przód)S (przód i tył)
Relingi dachoweNN
SzyberdachSN
Stopnie boczneSS
Zabudowa bagażnikaSO
S - seryjne, O - za dopłatą, N - niedostępne



Dodatkowe zdjęcia:









  
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA