Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Test samochodu
Roboczo odświętny
Test Mitsubishi L200 D/Cab GLS 4WD (z podwójną kabiną, po chiptuningu)
autor: Paweł Zgórski
zdjęcia: P. Zgórski, Mitsubishi
Giełda Samochodowa, nr 60/2004 (919)
z dnia: 30 lipca 2004 roku
 
Mitsubishi L200 D/Cab GLS 4WD
Mitsubishi L200 D/Cab GLS 4WD
Zabudowa przestrzeni ładunkowej w wersji L200 z pięcioosobową kabiną nie odcina się od linii dachu, całość tworzy efektowną bryłę auta. W wersji z kabiną dwuosobową, niedostępną w polskich salonach, przestrzeń ładunkowa jest 415 mm dłuższa.
Zabudowa przestrzeni ładunkowej w wersji L200 z pięcioosobową kabiną nie odcina się od linii dachu, całość tworzy efektowną bryłę auta. W wersji z kabiną dwuosobową, niedostępną w polskich salonach, przestrzeń ładunkowa jest 415 mm dłuższa.
W najbogatszej wersji wyposażenia deska rozdzielcza wykończona jest dobrej jakości plastikiem w kolorze aluminium. Przełączniki są duże, łatwe w obsłudze i umieszczone tak, żeby były w intuicyjnym zasięgu kierowcy.
W najbogatszej wersji wyposażenia deska rozdzielcza wykończona jest dobrej jakości plastikiem w kolorze aluminium. Przełączniki są duże, łatwe w obsłudze i umieszczone tak, żeby były w intuicyjnym zasięgu kierowcy.

Istnieją samochody, które bez względu na wiek czy wprowadzane udoskonalenia zapadają w pamięć jako pojazdy klasyczne. Do tego grona można zaliczyć pikapy, wśród których za jednego z klasyków uchodzi Mitsubishi L200, które testowaliśmy przez kilka dni.

Pikapy wymyślili praktyczni Amerykanie. Takie auta w dni powszednie spełniają rolę gospodarskiej półciężarówki, w sobotę wiozą rodzinę na zabawę, a w niedzielny poranek do kościoła. Dziś wielozadaniowe auta robocze to najczęściej pojazdy rekreacyjne, które równie dobrze sprawują się na szosie, jak i podczas wypadów na łono natury z pięcioosobową załogą w kabinie i ekwipunkiem turystycznym na pace.

Nadwozie: elegancka ciężarówka

Testowana przez nas wersja L200 Double Cab (podwójna kabina) wyposażona była w zabudowę części bagażowej, dopasowaną wysokością i kolorem do pozostałej części nadwozia. Zabudowa z tyłu zamknięta jest dwuczęściową pokrywą. Górna, przeszklona część, pozwala szybko i bez problemu wrzucić do środka lżejszy pakunek, a dolna burta po otwarciu tworzy mocny stopień, który w razie potrzeby można wykorzystać jako ławkę.

Masywny przód auta z długą maską, wysuniętym zderzakiem i nieco cofniętymi w głąb reflektorami wzbudza respekt i przy tym nie jest toporny. Mimo braku stylistycznych fajerwerków L200 w porównaniu z konkurencyjną Toyotą Hilux może uchodzić za samochód szykowny. Ciężarowo-terenowy charakter auta podkreślają duże chromowane lusterka, dwukolorowy lakier (srebrny aż do linii klamek) i boczne stopnie, bez których wejście do wysokiego (1,8 m) samochodu byłoby bardzo trudne.

Wnętrze: funkcjonalność

Ci, którzy docenią zewnętrzną elegancję L200 GLS (najwyższa wersja wyposażenia), nie zawiodą się, wsiadając do środka. Siedzenia kierowcy i pasażera są nieźle wyprofilowane i odpowiednio sprężyste. Lepsze mogłoby być boczne trzymanie pleców i przydałaby się również regulacja wysokości siedzenia kierowcy, szczególnie osobom niskim. Tylna kanapa nie jest dzielona i wyposażona tylko w dwa zagłówki. Na desce rozdzielczej zwraca uwagę przechyłomierz, termometr i wskaźnik naładowania akumulatora. W standardzie jest również automatyczna klimatyzacja, a pasażerowie z tyłu mają możliwość samodzielnej regulacji intensywności nawiewu.

Ergonomia, jakość materiałów wykończeniowych i ich spasowanie nie wzbudza zastrzeżeń. Szarość wnętrza ożywiają elementy deski pokryte tworzywem w kolorze aluminium. Na pochwałę zasługuje system oświetlenia kabiny - lampy na podsufitce z przodu i z tyłu oraz podświetlenie zamykanego na klucz schowka.

Mechanika: rasowany smok

W oferowanym seryjnie L200 2,5-litrowy silnik Diesla ma moc 115 KM i może rozpędzić ważące prawie dwie tony auto do 100 km/h w 17 sekund. Testowany egzemplarz poddano tuningowi elektronicznemu, dzięki czemu moc silnika została zwiększona do 136 KM i samochód do setki przyspieszał krócej niż w 14 sekund.

W Mitsubishi L200 zastosowano klasyczne tylne zawieszenie - sztywna rama i resory piórowe. Do tego wysoko umieszczony środek ciężkości i włączony tylko tylny napęd powodują, że nieobciążone auto na szosie zachowuje się niestabilnie. L200 kołysze się i podskakuje, a jego prowadzenie przypomina wówczas jazdę starym dostawczym Mercedesem 207.

Wrażenie zmienia się, kiedy wjeżdżamy na polną piaszczystą drogę lub podjeżdżamy nad jezioro po trawiastym ugorze. Wówczas po dołączeniu napędu na przednie koła samochód zachowuje się jak rasowa terenówka. Niestraszne mu wtedy śliska trawa, koleiny czy głęboka kałuża.

Bezpieczeństwo: minimum socjalne

Są tylko dwie poduszki powietrzne, dla kierowcy i pasażera z przodu. Przed poślizgami chroni ABS. W tym aucie Mitsubishi nie oferuje systemu ESP ani dodatkowych poduszek powietrznych. W standardzie jest jeszcze przechyłomierz, który informuje kierowcę, czy zbliżył się już do krytycznego przechyłu auta. Jednak w przypadku przechyłu bocznego kierowca zdany jest na własne wyczucie, bo producent nie podaje maksymalnego kąta nachylenia bocznego.

Walorem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo jest czujnik elektrycznej regulacji szyb, chroniący ręce przed przycięciem.

Komfort: dużo miejsca

W kabinie Mitsubishi L200 jest wystarczająco dużo miejsca nawet dla pięciu osób, choć z tyłu osoby o wzroście ponad 180 cm mogą się na dłuższej trasie męczyć. Siedzenia są wygodne, pochwalić trzeba też wydajną klimatyzację. W czasie testu, gdy na dworze było ponad 45 stopni C (w pełnym słońcu, na zawietrznej), klimatyzacja studziła kabinę do ok. 19 stopni C.

Wadą L200 jest mała liczba schowków, a montowane przez Mitsubishi radio (za dopłatą) zadziwiająco łatwo traci zasięg. W sumie jest to wygodny samochód rekreacyjno-ciężarowy, którego nie można jednak porównywać z luksusowymi terenówkami czy autami klasy SUV.

Plusy:

1. Dzielność terenowa.

2. Mocny, dynamiczny silnik.

3. Przestronne i wygodne wnętrze.

Minusy:

1. Nadmierne kołysanie w jeździe szosowej.

2. Mało poduszek powietrznych i brak ESP.

3. Wysoka cena zakupu.

Od autora testu

O Mitsubishi L200 słyszał prawie każdy, ale na własne oczy widziało je niewielu, bo jest to samochód mało popularny. Mimo że japoński, kojarzy się bardziej z bezdrożami Ameryki niż Krajem Kwitnącej Wiśni. Prowadzi się go równie niełatwo, jak auto dostawcze. Za to L200 nie boi się złej drogi i ciężkiej pracy, bo na pakę można załadować prawie tonę sprzętu turystycznego, materiałów budowlanych czy paszy.

L200 może również pociągnąć przyczepę kempingową albo lawetę z łódką. Można tym autem zadać szyku przed nocnym klubem, bo w odróżnieniu od innych pikapów L200 ma dość eleganckie nadwozie. Nie jest problemem wyprzedzanie na trasie, bo doładowany silnik Diesla z chipem zapewnia autu przyzwoite przyspieszenia, które jednak są okupione dużym spalaniem. Jest jeszcze problem ceny: Mitsubishi L200 kupią tylko ci, którzy naprawdę go potrzebują i potrafią w pełni wykorzystać.

Historia modelu: zbezdroży na salony

Japończycy bardzo szybko zauważyli, że najbardziej chłonnymi rynkami motoryzacyjnymi mogą być dla nich Stany Zjednoczone i Australia. W tych krajach w drugiej połowie lat 70. najbardziej poszukiwane były auta wielozadaniowe. Mitsubishi w 1978 roku stworzyło pierwszego pikapa i nazwało go L200. Dwa lata później auto wyposażono w napęd na cztery koła i w tej wersji trafiło do nabywców, głównie w USA i Australii.W ciągu ponad 30 lat produkcji L200 poddano stylistycznym modyfikacjom. Podstawa konstrukcji (sztywna rama i tylne resory piórowe) pozostała niezmieniona. Obecnie to auto coraz częściej wykorzystywane jest do celów rekreacyjnych.


Porównanie fabrycznych danych technicznych
Model Mitsubishi L200 D/Cab GLS 4WDToyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TT
Długość4.935 mm4.915 mm
Szerokość1.775 mm1.790 mm
Wysokość1.800 mm1.780 mm
Rozstaw osi 2.960 mm2.860 mm
Średnica zawracania12,8 m12,2 m
Powierzchnia bagażnika 2,2 m kw.2,07 m kw.
Masa własna / ładowność1.945 / 885 kg1.695 / 830 kg
Typ silnikarzędowyrzędowy
Liczba cylindrów / zaworów4 / 84 / 16
Pojemność skokowa silnika 2.477 ccm2.494 ccm
Moc maksymalna 136 KM102 KM
przy obr./min4.0003.600
Maks. moment obrotowy 270 Nm260 Nm
przy obr./min2.2501.600 - 2.400
Typ skrzyni biegów manualnamanualna
Liczba przełożeń (stopni)55
Napęd na koła tylne (dołączany na przednie)tylne (dołączany na przednie)
Hamulce: przód tarczowe wentyl.tarczowe wentyl.
Hamulce: tyłbębnowebębnowe
Prędkość maksymalna 175 km/h150 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 17,1 s17,8 s
Zużycie paliwa na 100 km
Miastobrak danych9,2 l
Trasa7,7 l8,4 l
Średnie10,7 l9,1 l
Zalecane paliwo ONON
Pojemność zbiornika paliwa 75 l66 l
Kąty
Natarcia36 stopni37 stopni
Zejścia27 stopni34 stopnie
rampowy23 stopnie24 stopnie
Zdolność pokonywania wzniesień 35 stopni34 stopnie
Maksymalne nachylenie bocznebrak danych35 stopni
Prześwit227 mm210 mm
Głębokość brodzenia 500 mm500 mm

Wyniki testów redakcyjnych
Model Mitsubishi L200Toyota Hilux 2.5
Przyspieszenie
0-50 km/h4,9 s5,0 s
0-100 km/h13,8 s16,8 s
0-130 km/h25,4 s32,2 s
Elastyczność napędu
60-100 km/h9,3 s12,0 s
80-120 km/h 13,1 s17,4 s
Hałas wewnątrz samochodu
50 km/h na III biegu67 dB-A64,6 dB-A
100 km/h na IV biegu 70,3 dB-A71,8 dB-A
130 km/h na V biegu73,6 dB-A73,5 dB-A
Śr. zużycie paliwa na 100 km11,5 l10,5 l

Ceny i warunki gwarancji
ModelMitsubishi L200Toyota Hilux 2.5
Ceny testowanych aut154.000 zł110.400 zł
Gwarancja perforacyjna6 lat12 lat
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km3 lata lub 100 tys. km
Okresy przeglądówco 15 tys. kmco 15 tys. km

Wyposażenie testowanych samochodów
Model Mitsubishi L200 D/Cab GLS 4WDToyota Hilux 2.5 D-4D SR5 TT
Poduszki powietrzneS (2)S (2)
ABSSS
Dołączany napęd na przód SS
Blokada mechanizmu różnicowegoSS
Centralny zamek (pilot)SS
Elektrycznie regulowane szybyS (przód i tył)S (przód i tył)
Elektrycznie regulowane   
i podgrzewane lusterkaSS
PrzechyłomierzSN
Regulacja ustawienia kierownicyS (pionowa)S (pionowa)
Regulacja wysokości fotela kierowcy NN
RadioodtwarzaczOO
KlimatyzacjaS (automatyczna)S (manualna)
Reflektory przeciwmgłoweOO
Felgi aluminioweSS
Komputer pokładowyNN
Wspomaganie kierownicy SS
Podgrzewane foteleSS
Relingi dachoweNN
Szyberdach SN
Stopnie boczne SS
Zabudowa bagażnika OS
S - seryjne, O - za dopłatą, N - niedostępne



Dodatkowe zdjęcia:



















   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA