Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Z francuskim sercem
Używane: Fiat Ulysse (1994-2002)
autor: Adam Włodarz
zdjęcia: A. Włodarz
Giełda Samochodowa, nr 70/2004 (929)
z dnia: 3 września 2004 roku
 
Od innych eurovanów Fiat Ulysse różni się jedynie stylizacją przedniej i tylnej części nadwozia
Od innych eurovanów Fiat Ulysse różni się jedynie stylizacją przedniej i tylnej części nadwozia
Atutem pojazdu są umieszczone po obu stronach nadwozia boczne, przesuwane drzwi
Atutem pojazdu są umieszczone po obu stronach nadwozia boczne, przesuwane drzwi
Zmianę biegów ułatwia wysoko umieszczony lewarek skrzyni przekładniowej
Zmianę biegów ułatwia wysoko umieszczony lewarek skrzyni przekładniowej

Ulisses (po włosku Ulysse) to łaciński odpowiednik greckiego Odyseusza, mitycznego bohatera, który podczas powrotu z Troi do Itaki musiał przezwyciężyć wiele przeciwności. Ulysse to również nazwa pierwszego w historii Fiata pojazdu MPV, którego największą zaletą jest ogromna przestrzeń we wnętrzu, wadą zaś awaryjność.

Nowy model narodził się dzięki współpracy dwóch koncernów: francuskiego PSA i włoskiego Fiata. Pojazd o nazwie eurovan pojawił się w salonach sprzedaży w 1994 r. pod czterema różnymi nazwami: jako Citroen Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta i Peugeot 806. Samochody różniły się od siebie: przednimi i tylnymi lampami, grillem oraz niektórymi elementami wyposażenia (najbogatsze wersje oferowała Lancia). Technicznie wszystkie auta były identyczne, powstawały nawet w tej samej fabryce koncernu PSA.

Drobny face lifting eurovana przeprowadzono w 1998 r., zmiany ograniczyły się jednak tylko do kosmetyki przedniej części nadwozia. W 2002 r. eurovana pierwszej generacji zastąpiono nowszym modelem, który również był owocem współpracy francusko-włoskiej.

Nadwozie Fiata Ulysse nie jest atrakcyjne, trzeba jednak pamiętać, że zaprojektowano je tak, aby uzyskać jak najprzestronniejsze wnętrze. Atutem pojazdu są boczne przesuwane drzwi z każdej strony, które zapewniają dobry dostęp do drugiego rzędu siedzeń. Tylna pokrywa z nisko umieszczoną krawędzią ułatwia zapakowanie bagażu.

We wnętrzu Fiata w zależności od liczby zamontowanych foteli może podróżować od pięciu do ośmiu pasażerów (Fiaty najczęściej spotkać można z siedmioma fotelami). To zaleta tego modelu. Lecz coś za coś - przy ośmiu i siedmiu fotelach przestrzeń bagażowa Ulyssesa zmniejsza się z maksymalnych 3.300 litrów (przy dwóch siedzeniach) do 340 litrów. Niewygodą jest mniejsza ilość miejsca w trzecim dwu- lub trzyosobowym rzędzie siedzeń oraz utrudniony dostęp do niego (trzeba przejść przez składane fotele drugiego rzędu). Koło zapasowe w tym aucie umieszczono na zewnątrz pod podłogą bagażnika, co jest dosyć niepraktyczne.

Zarówno z przodu, jak i w drugim rzędzie siedzeń jest wystarczająco dużo miejsca na nogi, a także nad głową. Warto poszukać lepiej wyposażonej wersji Fiata z obrotowymi przednimi fotelami (można wówczas uczynić z kabiny konferencyjny salon). Do salonowych klimatów nie pasuje niestety jakość plastiku zastosowanego do wykończenia deski rozdzielczej.

Do miejsca pracy kierowcy nie można mieć większych zastrzeżeń, na pochwałę zasługuje wysoko umieszczony lewarek zmiany biegów. W wielu egzemplarzach są elektrycznie sterowane szyby i klimatyzacja - są to jednak elementy auta często ulegające awariom.

Do napędu Fiata stosowano kilka rodzajów francuskich silników. W momencie prezentacji samochodu były to tylko benzynowe dwulitrowe jednostki: wolnossąca o mocy 121 KM (od 1998 r. 133 KM) i turbodoładowana o mocy 147 KM. Słabsza charakteryzuje się spalaniem na poziomie 11 litrów na 100 km, mocniejsza - o niemal sportowych właściwościach - potrafi zużyć nawet o cztery litry więcej. Od 1997 r. Ulysse sprzedawany był także z motorem 1.8 o mocy 99 KM, ale taka wersja rzadko pojawia się na rynku wtórnym.

W Fiacie spotkać można także francuskie diesle. Pierwszym motorem był (znany m.in. z Poloneza) citroenowski silnik 1.9, tutaj w 90-konnej wersji turbo (od 1995 r.). Drugi silnik to 2.1 TD o mocy 99 KM (od 1996 r.). W tych dwóch wypadkach należy liczyć się ze spalaniem na poziomie 10-12 l/100 km. Ostatnią z wymienionych jednostek zastąpiono w 1999 r. nowoczesnym silnikiem 2.0 HDI (w Fiacie określanym jako JTD) o mocy 109 KM, który wyceniany jest odpowiednio wyżej.

Dużą wadą Ulysse, podobnie jak i pozostałych eurovanów, jest porównywalna z Chryslerem Voyagerem awaryjność (w większości niemieckich statystyk mówiących o usterkowości aut eurovan zajmuje końcowe lokaty). Drogie i trudno dostępne są także części zamienne do włosko-francuskiego auta, warto więc poświęcić czas na znalezienie mało wyeksploatowanego egzemplarza.

Co się psuje?

W Fiacie Ulysse przedwcześnie zużywają się tarcze i klocki hamulcowe. Większość egzemplarzy ma kłopoty z zawieszeniem, szczególnie z łącznikami stabilizatorów. Francuskie silniki nie są szczelne, usterkowe bywają w nich także termostaty i czujniki ciśnienia oleju. Nie najlepszej jakości są skrzynie przekładniowe. Psują się elektryczne i elektroniczne elementy wyposażenia pojazdów. Zmorą użytkowników bywają także defekty zamków oraz trzaski wydobywające się z deski rozdzielczej.

Zdaniem eksperta

Dariusz Sarbiewski, mechanik Auto Serwis z Krakowa:

- Do podstawowych zalet Fiata Ulysse należą jego możliwości przewozowe. To idealne auto dla wieloosobowej rodziny, warto jednak rozejrzeć się za egzemplarzem z niewielkim przebiegiem. Francuskie silniki stosowane do napędu pojazdu, w szczególności diesle przy odpowiedniej eksploatacji potrafią osiągnąć bardzo duże przebiegi do naprawy głównej. Warto kontrolować stan paska rozrządu i najlepiej wymieniać co 60, 80 tys. km. Eksploatacji na polskich drogach nie wytrzymuje zawieszenie, w szczególności wahacze, które trzeba wymieniać w tym aucie w całości, a nie są one tanie. Podatne na zużycie są także hamulce tego ciężkiego auta. Co ciekawe, w niektórych wersjach w tylnych kołach stosowano jeszcze bębny zamiast tarcz. Wiele egzemplarzy miało duże okno dachowe, które może przeciekać. Do Ulysse nie znajdziemy także wielu zamienników części.


Fabryczne dane wybranych wersji silnikowych
Wersja2.01.9 TD
Pojemność silnika1.998 ccm1.905 ccm
Moc121 KM90 KM
Maksymalny moment obrotowy170 Nm201 Nm
przy obr./min2.6502.250
Prędkość maksymalna177 km/h160 km/h
Średnie zużycie paliwa na 100 km8,6 l7,9 l
Długość4.455 mm4.455 mm
Szerokość1.835 mm1.835 mm
Wysokość1.715 mm1.715 mm

Ceny nowych części w autoryzowanych serwisach
ModelFiat Ulysse 1.9TD z 1997 r.Ford Galaxy 1.9TD z 1997 r.
Reflektor (przód)993 zł523 zł
Zderzak przedni2.130 zł785 zł
Chłodnica1.570 zł992 zł
Lampa tylna593 zł301 zł
Przednia atrapa1.209 zł452 zł
Filtr oleju45 zł32 zł

Ceny zamienników części
ModelFiat UlysseFord Galaxy
Reflektor (przód)brak490 zł (Hella)
Zderzak przednibrakbrak
Chłodnica1.030 (oryginał, poza ASO)780 zł (Valeo)
Lampa tylnabrakbrak
Przednia atrapabrakbrak
Filtr olejubrak53 zł (Mann)

Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
ModelFiat UlysseFord Galaxy
Reflektor (przód)250 zł190 zł
Zderzak przedni350 zł270 zł
Atrapa chłodnicybrak130 zł
Lampa tylnabrak100 zł

Przykładowe oferty giełdowe - Gliwice (VI 2004)
ModelFiat UlysseFord Galaxy
Roksilnik/przebieg w tys. kmCena w tys. złsilnik/przebieg w tys. kmCena w tys. zł
19952.0 / 23321,52.0 / 12326,9
19962.0 / 19826,91.9TD / 16035,5
19972.1TD / 23032,02.3 / 11039,1
20002.0 / 10838,01.9TD / 9868,7
20012.0TD / 8039,02.3 / 3059,9

Przykładowe oferty komisowe (VI 2004)
ModelFiat UlysseFord Galaxy
Roksilnik/przebieg w tys. kmCena w tys. złsilnik/przebieg w tys. kmCena w tys. zł
19952.0 / 18022,02.0 / 17928,9
19962.0T / 19024,02.0 / 27030,0
19971.9TD / 15733,01.9TD / 13036,9
19982.0 / 14028,91.9TD / 15042,6
19992.0 / 13035,01.9TD / 10851,9
20002.0TD / 13040,02.3 / 10656,0



Dodatkowe zdjęcia:







   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA