Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Waga lekka
Używane: porównanie: Ford Puma, Opel Tigra, Renault Megane Coupe
autor: Adam Włodarz
zdjęcia: A. Włodarz
Giełda Samochodowa, nr 75/2004 (934)
z dnia: 21 września 2004 roku
 
Ford Puma to rzadkość na polskich drogach
Ford Puma to rzadkość na polskich drogach
Wciąż atrakcyjny i rzadko spotykany tył samochodu
Wciąż atrakcyjny i rzadko spotykany tył samochodu
Wnętrze znane z Fiesty, jakość materiałów na przyzwoitym poziomie
Wnętrze znane z Fiesty, jakość materiałów na przyzwoitym poziomie

Prezentowane auta to dobre rozwiązanie dla młodych aktywnych zawodowo ludzi, którzy poszukują niebanalnego samochodu o dobrych właściwościach jezdnych, ale niezbyt kosztownego w utrzymaniu. Małe coupe, zbudowane na bazie popularnych aut, są niedrogie w zakupie i eksploatacji, a przy tym to prawdziwe samochody usportowione.

Wszyscy trzej sportowcy wagi lekkiej mają jedną cechę wspólną. Do ich skonstruowania wykorzystano podwozia i podzespoły z popularnych aut. Spowodowało to, że ceny używanych egzemplarzy nie należą do wygórowanych, łatwo również o zamienniki części uznanych producentów. Ford Puma i Opel Tigra powstały na bazie aut segmentu mini (B), Renault Megane Coupe zbudowano na płycie podłogowej auta kompaktowego (C).

Największym spośród porównywanych samochodów jest Renault, na drugim miejscu plasuje się Puma, ostatni jest, również najstarszy, Opel. Najwięcej miejsca we wnętrzu jest oczywiście w Megane (rozstaw osi 2.468 mm), to auto ma także największą część bagażową (288 litrów). Nieco mniej przestrzeni znajdziemy w kabinie Pumy (2.446 mm rozstawu osi), która ma także mniejszy, bo 240--litrowy kufer. Tigra ma wynoszący 2.429 mm rozstaw osi oraz najmniejszy bagażnik (215 litrów).

Opisywane auta mają deski rozdzielcze niemal identyczne jak ich protoplasci. Najlepiej poczujemy się w kabinie Forda, który ma najwygodniejsze fotele oraz niezłej jakości plastiki. Najgorzej pod tym względem prezentuje się francuskie auto.

Ford, jeśli chodzi o stylistykę nadwozia, podoba nam się najbardziej, na drugim miejscu sytuuje się Opel, ostatnia jest "meganka", która zbyt przypomina rodzinne wersje nadwoziowe auta.

Najbardziej sportowe właściwości jezdne ma Ford Puma, szczególnie w stosunkowo często spotykanej wersji silnikowej 1.7 o mocy 125 KM. Równie dobrze na zakrętach sprawuje się Tigra, niestety najmocniejszy montowany w niej silnik 1.6 miał tylko 106 KM mocy. Najbardziej komfortowe zawieszenie znajdziemy w Megane Coupe, co w przypadku auta sportowego jest wadą. W dodatku jego elementy bywają awaryjne. Renault ma jednak inną zaletę - występuje z wieloma wersjami silnikowymi, z których najmocniejsza, rzadko spotykana 2.0 16V, może mieć aż 150 KM mocy (od 1999 r. 140 KM).

Na rynku wtórnym pojawia się sporo ciekawych egzemplarzy Megane Coupe zakupionych u polskich dilerów. Dużo jest także egzemplarzy Tigry, w ich przypadku jednak trzeba liczyć się z powypadkową przeszłością. Najmniejszą podażą charakteryzuje się Ford Puma.

Ford Puma (1997-2002)

Coupe oparte na płycie podłogowej Forda Fiesty zadebiutowało w 1997 r. Nie najlepiej przyjęto małego Forda, dlatego teraz trudno jest znaleźć taki używany egzemplarz w Polsce.

Puma ma ciekawy wygląd zewnętrzny, który nie zmienił się znacznie podczas pięciu lat produkcji. Ford jak na swoją wielkość oraz nadwozie zapewnia dobre warunki podróży, szczególnie na przednich fotelach. Z tyłu jest ciasno, jednak i tak nieco lepiej niż w Tigrze. Uwagę zwraca wysoka jakość materiałów wykończeniowych oraz fotele z dobrym trzymaniem bocznym. W połączeniu ze sztywnym zawieszeniem czyni to z małego Forda prawdziwego miejskiego sportowca wagi lekkiej.

W momencie debiutu pod maską Pumy montowano tylko benzynowy silnik 1.7 16V firmy Yamaha, o mocy 125 KM. Jednostka ta, wg danych producenta, zapewnia autku przyspieszenie do setki w 8,6 s, zaś prędkość maksymalna pojazdu to ponad 200 km/h. Wg użytkowników jednostka 1.7 zadowala się średnio ok. 8 l / 100 km. Pod koniec 1997 r. do oferty wprowadzono jednostkę 1.4 o mocy 90 KM, którą w 2000 r. zastąpiono silnikiem 1.6 o mocy 103 KM.

Opel Tigra (1994-2000)

Mały Opel był prekursorem klasy młodzieżowych coupe. Auto oparte zostało w dużej mierze na Corsie. Z niej pochodziła płyta podłogowa, silniki oraz wnętrze pojazdu. Podczas sześciu lat produkcji pojazd nie był praktycznie modernizowany, a napędzały go tylko dwa rodzaje silników.

Tigra to typowy przykład auta 2+2, gdzie na tylnej kanapie zmieści się najwyżej dwójka dzieci. Plastiki deski rozdzielczej są średniej jakości, zastrzeżenia budzi także tapicerka siedzeń, chociaż nie jest podatna na ścieranie. Złych opinii nie usłyszymy za to o ergonomicznym stanowisku kierowcy. Problemem może być zapinanie pasów na przednich fotelach, gdyż trzeba po nie daleko sięgnąć ręką.

Zawieszenie Tigry w porównaniu z Corsą jest twarde, jednak nie aż tak, jak w Fordzie Puma.

Podczas sześciu lat produkcji montowano w Tigrze tylko dwa rodzaje silników. Pierwszy słabszy 1.4 miał moc 90 KM, zaś jego osiągi można określić jako przeciętne. Opel z takim motorem spala około siedmiu litrów benzyny na 100 km. Mocniejsza jednostka 1.6 spala średnio o około litr więcej. Minusem auta jest brak mocniejszej wersji silnikowej.

Renault Megane Coupe (1995-2002)

Dwudrzwiowa odmiana Megane zadebiutowała w 1995 r. Podczas ośmiu lat produkcji auto doczekało się face liftingu w 1999 r.

Megane dysponuje największym wśród porównywanych aut wnętrzem, jednak jego kabina zbytnio przypomina zwykłe odmiany auta. Niezbyt dobra jest jakość plastiku użytego do wykończenia deski rozdzielczej. Zbyt miękkie fotele nie zapewniają dobrego trzymania w zakrętach. Zawieszenie w dużo większym stopniu niż w Tigrze i Pumie nastawione jest na komfortowe resorowanie, co nie wszystkim przypadnie do gustu.

Zaletą auta jest spora liczba wersji silnikowych. Tylko w Renault oprócz silników benzynowych znajdziemy diesle. Na początku produkcji podstawowym napędem była benzynowa jednostka 1.6 8V o mocy 90 KM, z którą Renault przyspieszał do 100 km/h w czasie 11,3 s. W 1999 r. motor ten zastąpiono silnikiem 1.4 16V o mocy 95 KM o zbliżonych osiągach. Wtedy też wprowadzono silnik 1.6 16V (dane techniczne w tabelkach). Dla amatorów jazdy sportowej przewidziano jednostkę 2.0 16V o mocy od 140 do 150 KM. Coupe napędzał także 100-konny turbodiesel 1.9.

Co się psuje?

Ford Puma

Układ zapłonowy w Fordzie Puma bywa awaryjny, a skrzynia przekładniowa nieprecyzyjna. Czasem psują się elektroniczne dodatki, np. centralny zamek. Zdarzają się wycieki z silnika, skrzyni biegów oraz defekty modułu sterującego pracą silnika.

Opel Tigra

W Oplu Tigrze sporadyczne zrywa się pasek rozrządu przed zalecanym terminem wymiany. Awaryjne są centralne zamki. Zdarza się nierówna praca na biegu jałowym spowodowana defektem zaworu recyrkulacji spalin. Z silników cieknie olej.

Renault Megane Coupe

W silniku 1.6 8V zrywają się paski rozrządu, w 1.4 16V i 1.6 8V wypalają uszczelki pod głowicą. Zbyt szybko korodują tylne tłumiki. Awaryjne bywają immobilisery oraz elektryczny osprzęt silnika. Czasami rozszczelnia się układ chłodzenia silnika, a tylne amortyzatory należy wymienić szybciej, niż zaleca to producent.

Od autora:

- Zwycięzcą jest Renault Megane Coupe. Auto, jako jedyne z porównywanych, oparte jest konstrukcyjnie na aucie klasy kompaktowej, jednak mimo to jego ceny kształtują się na podobnym poziomie co Pumy i Tigry. Jego zalety to największe wnętrze, spora dostępność egzemplarzy w dobrym stanie oraz wielość wersji silnikowych. Wadami Renault są nieciekawy środek i zbyt miękkie zawieszenie. Jeżeli zdecydujemy się na zakup Forda Pumy, trzeba będzie dłużej poszukać odpowiedniego egzemplarza. Auta z silnikami 1.7 dysponują dużą mocą, nie paląc przy tym zbyt dużych ilości paliwa. Atutem Forda jest też sztywne zawieszenie. Opel to zdecydowanie najtańsze auto z porównywanych. Egzemplarz z początku produkcji można kupić już za 17 tys. zł. Jeżeli jednak szukamy pojazdu w dobrym stanie technicznym, musimy liczyć się z wyższą ceną.


Porównanie fabrycznych danych najpopularniejszych wersji aut
ModelFord Puma 1.6 16VOpel Tigra 1.6 16VRenault Megane Coupe 1.6 16V
Długość3.984 mm3.922 mm3.931 mm
Szerokość1.674 mm1.604 mm1.699 mm
Wysokość1.345 mm1.340 mm1.365 mm
Pojemność silnika1.596 ccm1.589 ccm1.598 ccm
Moc103 KM106 KM110 KM
Maks. moment obrotowy145 Nm148 Nm148 Nm
przy obr./min4.0004.0003.750
Prędkość maksymalna190 km/h203 km/h198 km/h
Śr. zużycie paliwa na 100 km7,3 l7,7 l6,9 l

Ceny nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa częściFord Puma 1.6 z 1999 r.Opel Tigra 1.6 z 1999 r.Renault Megane Coupe 1.6 z 1999 r.
Reflektor (przód)1.400 zł745 zł715 zł
Chłodnica650 zł1.054 zł1.400 zł
Zderzak przedni (kompletny)1.150 zł1.380 zł1.243 zł
Atrapa chłodnicy186 złnie występuje162 zł
Lampa tylna413 zł285 zł242 zł
Filtr oleju25 zł10 zł40 zł
Filtr powietrza45 zł38 zł60 zł

Ceny zamienników
Nazwa częściFord Puma 1.6 z 1999 r.Opel Tigra 1.6 z 1999 r.Renault Megane Coupe 1.6 z 1999 r.
Reflektor (przód)brak393 zł (AP)276 zł (AP)
Chłodnica531 zł (oryginalna w sprzedaży poza ASO)299 zł (Valeo)411 zł (Valeo)
Zderzak przedni (kompletny)brak1.170 zł (AP)421 zł (AP)
Atrapa chłodnicybrakbrakbrak
Lampa tylnabrak216 zł (Valeo)220 zł (Valeo)
Filtr oleju23 zł (Bosch)7 zł (Filtron)25 (oryginalny w sprzedaży poza ASO)
Filtr powietrza25 zł (Asso)33 zł (Mann)27 zł (Purfl)

Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
Nazwa częściFord PumaOpel TigraRenault Megane Coupe
Reflektor (przód)150 zł120 zł100 zł
Zderzak przedni (kompletny)250 zł200 zł150 zł
Atrapa chłodnicybrakbrak50 zł
Lampa tylna130 zł100 zł90 zł

Przykładowe oferty giełdowe - Gliwice (IX 2004 r.)
ModelFord PumaOpel TigraRenault Megane Coupe
Roksilnik/przebieg (tys. km)/cena (tys. zł)silnik/przebieg (tys. km)/cena (tys. zł)silnik/przebieg (tys. km)/cena (tys. zł)
1996-1.4 / 160 / 19,91.6 / 89 / 19,0
19971.7 / 40 / 25,81.4 / 111 / 22,31.6 / 135 / 22,6
19981.4 / 80 / 26,91.6 / 35 / 24,01.6 / 95 / 24,9
19991.4 / 116 / 27,51.6 / 46 / 30,01.6 / 125 / 29,9
20001.4 / 56 / 31,91.4 / 63 / 31,5-
20011.6 / 28 / 35,9-1.4 / 60 / 36,0

Przykładowe oferty komisowe (IX 2004 r.)
ModelFord PumaOpel TigraRenault Megane Coupe
Roksilnik/przebieg (tys. km)/cena (tys. zł)silnik/przebieg (tys. km)/cena (tys. zł)silnik/przebieg (tys. km)/cena (tys. zł)
1996--2.0 / 90 / 19,7
19971.7 / 70 / 25,91.4 / 80 / 23,51.6 / 130 / 23,9
19981.7 / 29 / 27,01.6 / 100 / 25,51.6 / 50 / 24,2
19991.4 / 89 / 29,91.6 / 141 / 281.6 / 85 / 32,9
20001.7 / 80 / 30,01.4 / 45 / 30,52.0 / 94 / 33,6
20011.6 / 44 / 32,5-1.6 / 55 /34,9

OcenaFord PumaOpel TigraRenault Megane Coupe
Cena4 pkt5 pkt6 pkt
Najtańsze są Ople, ale za auto w dobrym stanie trzeba jednak przepłacić. Megane jest nieco droższe, ale zazwyczaj w dobrym stanie technicznym. Ford rzadko gości na rynku wtórnym i ma wysokie ceny.
Nowoczesność konstrukcji5 pkt4 pkt5 pkt
Najnowocześniejszym autem wśród tej trójki jest Ford, napędzany m.in. silnikiem Yamahy 1.7 (takie wersje można znaleźć na rynku). Najstarszym pojazdem jest Opel, w Renault znajdziemy za to jednostki wysokoprężne.
Wnętrze4 pkt3 pkt5 pkt
Największe wnętrze i bagażnik na Megane, na drugim miejscu plasuje się Ford, najsłabiej pod względem wielkości wypada Tigra.
Awaryjność5 pkt6 pkt4 pkt
W niemieckich statystykach najmniej awaryjnym autem jest Opel, w Polsce jednak trudno znaleźć jego zadbany egzemplarz. Drugie miejsce zajmują Fordy. Renault prezentuje nieco wyższy poziom usterkowości, stąd punkt mniej.
Koszty eksploatacji5 pkt5 pkt5 pkt
Jak na auta sportowe koszta nie są duże w żadnym z przypadków. Do każdego bez trudu znajdziemy zamienniki mechaniczne, w przypadku Forda gorzej jest z elementami nadwozia, można jednak poszukać używanych.
Utrata wartości5 pkt5 pkt5 pkt
Cała trójka wagi lekkiej charakteryzuje się niską, porównywalną utratą wartości. 
Suma (maks. - 36 pkt)28 pkt28 pkt30 pkt



Dodatkowe zdjęcia:















     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA