Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Średniaki z referencjami
Używane: porównanie Audi A4, Mercedesa C i Volvo S/V40
Dominik Wochautor: Dominik Woch
zdjęcia: Dominik Woch, Mercedes
Giełda Samochodowa, nr 87/2004 (946)
z dnia: 2 listopada 2004 roku
 
A4 to typowe Audi - skromnie, ale elegancko wystylizowane
A4 to typowe Audi - skromnie, ale elegancko wystylizowane
Avant to nie ciężarówka - jego bagażnik ma tylko 390 l pojemności
Avant to nie ciężarówka - jego bagażnik ma tylko 390 l pojemności
Kokpit A4 jest mało efektowny, ale uporządkowany
Kokpit A4 jest mało efektowny, ale uporządkowany

Bohaterowie naszego porównania należą do najbardziej pożądanych średniaków na polskim rynku wtórnym. Cenione są za legendarną już niemal solidność, wyrafinowane rozwiązania techniczne, szlachetny wygląd i bogate wyposażenie. Postanowiliśmy sprawdzić, który z nich stanowi najatrakcyjniejszą propozycję.

Dla nabywców zdecydowanych na zakup używanego średniaka renomowanej marki jednym z podstawowych kryteriów wyboru jest wygląd i praktyczne walory nadwozia. Pod względem stylistyki najnowocześniej i najbardziej atrakcyjnie prezentuje się najmłodsze z porównywanych dziś aut - Volvo, które przeszło najwięcej kosmetycznych modernizacji. Świeżo i nadal przyjemnie wygląda też Audi, po którym zupełnie nie widać dziesięcioletniej obecności na rynku. Najstarzej wygląda Mercedes, który jest najdłużej na rynku. Poza tym jego następca jest znacznie bardziej dynamicznie wystylizowany i pierwsza Klasa C już na pierwszy rzut oka robi wrażenie wozu z poprzedniej epoki.

Pod względem przestronności kabiny najlepiej wypada Mercedes dysponujący 269 cm rozstawu osi, podczas gdy osie Audi dzieli 261 lub 262 cm (Avant), a Volvo tylko 255 cm. Pod względem pojemności bagażników żaden z samochodów nie należy do klasowych liderów. Uwagę zwraca wyjątkowo mały kufer A4 Avant (tylko 390 l). Najlepiej wykończone wnętrze ma Klasa C - jest bardzo trwałe i estetyczne. Tylko nieco mniej odporna na zużycie jest kabina A4, natomiast trudy eksploatacji najbardziej widać po wnętrzach S/V40. W egzemplarzach z początku produkcji dają też znać o sobie niedoróbki wykończeniowe, co przejawia się skrzypieniem deski rozdzielczej i fotela kierowcy.

Najwyższy komfort jazdy zapewnia Mercedes wyposażony w wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne, które jednak szybko zużywa się na polskich, dziurawych drogach. Volvo z racji przedniego napędu przewyższa Mercedesa pod względem komfortu prowadzenia w warunkach zimowych, jednak nawet ono ustępuje Audi, które wyposażone w napęd quattro może uchodzić za wzór własności jezdnych na wszystkich drogach.

Pod względem jakości silników i skrzyń biegów konkurenci prezentują podobnie wysoki poziom. Amatorom turbodoładowanych benzyniaków podobać się będą zapewne doskonałe jednostki napędowe Audi i Volvo. Natomiast wielbiciele motorów wysokoprężnych wybiorą niezwykle trwałe diesle Mercedesa.

Audi A4 (1994-2001 r.)

Model A4 zadebiutował 10 lat temu jako następca popularnego i lubianego Audi 80. Przez okres pierwszych dwóch lat produkcji dostępny był wyłącznie w wersji czterodrzwiowej limuzyny z 440-litrowym kufrem. Później dołączyła wersja kombi (Avant) z 390-litrowym bagażnikiem (wariantowo 1.250 l). Standardowe egzemplarze A4 mają napęd na przednie koła, droższe quattro - wyrafinowany napęd 4x4 (skrzynie pięcio- i sześciostopniowe ręczne oraz cztero- i pięciostopniowe automaty).

Średniej klasy "audik" sprzedawany był z wieloma silnikami o imponującym zakresie mocy. Benzyniaki 1.6, 1.8, 1.8 turbo, 2.4 V6, 2.6 V6, 2.7 V6 biturbo, 2.8 V6, 2.8 V6/30V dysponują mocami odpowiednio 101, 125, 150-180, 165, 150, 265 (S4)-380 (RS4), 174 i 193 KM. Czterocylindrowe ropniaki z poj. 1,9 l uzyskują 90, 110 lub 115 KM. Większy, sześciocylindrowy turbodiesel 2.5 wytwarza moc 150 KM.

Poważną modernizację A4 przeszło w 1999 r. Samochód otrzymał nowe wzory felg i kołpaków, nowe zderzaki, lampy i deskę rozdzielczą. Topowy, ekskluzywny model RS4 o mocy 380 KM w latach 2000-2001 wyprodukowano w liczbie 6.030 egzemplarzy, wyłącznie w wersji Avant.

Mercedes Klasy C (1993-2000 r.)

"Baby Benz", jak nazywają Klasę C fani klasycznych, dużych modeli marki, zadebiutował na rynku przed 11 laty, zastępując model 190. Wóz dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia. Limuzyna ma 430-litrowy bagażnik, a kufer produkowanego od 1996 r. kombi ma poj. 465 l (wariantowo 1.510 l).

Klasa C dysponuje klasycznym i jednocześnie rzadko dziś stosowanym w autach klasy średniej układem napędowym z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła (skrzynie pięciostopniowe ręczne lub cztero- i pięciostopniowe automatyczne). Tradycyjnie dla Mercedesa wóz oferowano z wyjątkowo szerokim wyborem silników. Benzyniaki 1.8, 2.0, 2.0 kompresor, 2.2, 2.3, 2.3 kompresor, 2.4 V6, 2.8 R6 i V6, 3.6 R6 i 4.3 V8 dysponują mocami 122, 136, 192, 150, 150, 193, 170, 193, 280 i 306 KM, natomiast ropniaki z poj. 2,0 l, 2,2 l, 2,5 l osiągają moce od 75 do 150 KM. Dwa najmocniejsze silniki benzynowe dostępne były wyłącznie w modelach C36 i C43, fabrycznie rasowanych w należącej do Mercedesa firmie AMG.

Jedynemu liftingowi auto poddano w 1997 r. Wóz zyskał wówczas m.in. zestaw spoilerów nadwozia.

Volvo S/V40 (1995-2004 r.)

S/V40 to nietypowe Volvo zbudowane przez szwedzkich konstruktorów w ścisłej współpracy z... japońską firmą Mitsubishi, w której ofercie bliźniaczy model nosi nazwę Carisma. S/V40 produkowany był w dwóch wersjach nadwozia. Oznaczana literą S czterodrzwiowa limuzyna dysponuje 470-litrowym bagażnikiem, natomiast pięciodrzwiowe kombi sygnowane literą V ma 415-litrowy kufer (wariantowo 1.420 l). Auto ma napęd na przednie koła i może być wyposażone w pięciostopniowe, ręczne lub czterostopniowe, automatyczne skrzynie biegów. S/V40 dostępne jest z wieloma wyłącznie czterocylindrowymi, poprzecznie umieszczonymi silnikami zaprojektowanymi przy współpracy z Mitsubishi i... Renault. Benzynowe motory 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 oraz 1.9 turbo rozwijają moc 105-109, 115, 122, 136-140 i 163-200 KM. W S/V40 oferowano też rewolucyjny w swoim czasie benzynowy silnik Mitsubishi z bezpośrednim wtryskiem 1.8 GDI o mocy 125 KM oraz bazowy motor 1.8 w wersji z fabryczną instalacją gazową (moc 120 KM). Turbodiesle 1.9 mają moc 90-95 lub 102-115 KM (common rail). W 1998 r. zmodernizowano wnętrze, a w 2000 r. nadwozie.

Co się psuje?

Audi A4

Defekty elektryki: centralnego zamka, sterowników szyb, immobilisera. Zacierające się łopatki turbosprężarki i awarie przepływomierza w ropniaku 1.9 TDI. Wycieki oleju z benzyniaka 1.8T. Duże zużycie oleju silnikowego motorów V6 2.4, 2.6, 2.8. Przyspieszone zużycie przedniego zawieszenia.

Mercedes C

Awarie centralnych zamków, układów klimatyzacji w autach z pierwszych lat produkcji, przyspieszone zużycie końcówek drążków kierowniczych, sworzni, łożysk, przednich i tylnych wahaczy, elementów metalowo-gumowych, wycieki oleju z silnika, tylnego mostu i automatycznych skrzyń biegów, nieszczelny układ chłodzenia.

Volvo S/V40

Przypadki zerwania paska rozrządu w samochodach z silnikami Diesla, defekty alternatorów, awarie sprzęgła i regulatora ciśnienia paliwa, defekty turbosprężarek. Przyspieszone zużycie końcówek drążków kierowniczych.

Od autora

W porównaniu zwyciężył Mercedes Klasy C, który tylko o jeden punkt wyprzedził Audi A4. Wóz z gwiazdą na masce, mimo najwyższej ceny zakupu, najmniej modnej sylwetki i najdroższych części zamiennych wydaje się być optymalnym używanym samochodem klasy średniej. Zapewnia największą przestrzeń kierowcy i pasażerom, najwyższy komfort jazdy, jest najbardziej niezawodny i najwolniej traci na wartości. Drugie w naszym porównaniu Audi to dobra propozycja dla sportowo zorientowanej klienteli. Wygląda nowocześnie, może być wyposażone w napęd 4x4 oraz mocne silniki, a awaryjność utrzymuje na poziomie poniżej średniej. Trzecie - Volvo - to też dość niezawodne auto, doskonałe dla miłośników nowoczesnej techniki, jednak ma najmniejszą i najgorzej wykończoną kabinę.


Porównanie fabrycznych danych najpopularniejszych wersji aut
ModelAudi A4 1.8 20V 4dMercedes C 1.8 16V 4dVolvo S40 1.8 16V 4d
Długość4.478 mm4.516 mm4.483 mm
Szerokość1.733 mm1.720 mm1.717 mm
Wysokość1.415 mm1.414 mm1.411 mm
Pojemność silnika 1.781 ccm1.799 ccm1.783 ccm
Moc 125 KM122 KM122 KM
Maks. mom. obr. 173 Nm170 Nm170 Nm
przy obr./min3.9504.2004.000
Prędkość maksymalna 205 km/h193 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa na 100 km7,8 l8,5 l7,7 l

Ceny detaliczne nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa częściAudi A4 z 1996 r.Mercedes C z 1996 r.Volvo S40 z 1996 r.
Reflektor (przód)841 zł1.178 zł800 zł
Chłodnica762 zł945 zł1.016 zł
Zderzak przedni (poszycie)1.421 zł1.456 zł1.023 zł
Atrapa chłodnicy (z emblematem)277 zł584 zł484 zł
Lampa tylna514 zł431 zł547 zł
Filtr oleju29 zł44 zł49 zł
Filtr powietrza68 zł70 zł101 zł

Ceny detaliczne zamienników
Nazwa częściAudi A4 z 1996 r.Mercedes C z 1996 r.Volvo S40 z 1996 r.
Reflektor (przód)188 zł (Valeo)367 zł (Tyc)386 zł (Tyc)
Chłodnica514 zł (Tajwan)539 zł (Tyc)537 zł (Tajwan)
Zderzak przedni (poszycie)347 zł (Tajwan)580 zł (Tajwan)735 zł (Tajwan)
Atrapa chłodnicy (bez emblematu)112 zł (Tajwan)233 zł (Tajwan)168 zł (Tajwan)
Lampa tylna159 zł (Tyc)216 zł (Tyc)brak
Filtr oleju28 zł (Filtron)21zł (Filtron)22 zł (Filtron)
Filtr powietrza29 zł (Filtron)34 zł (Filtron)35 zł (Filtron)

Ceny części używanych - giełda w Elizówce k. Lublina
Nazwa częściAudi A4 Mercedes C Volvo S40
Reflektor (przód)120 zł150 złbrak
Zderzak przedni (poszycie)200 zł220 zł230 zł
Atrapa chłodnicy85 zł100 zł115 zł
Lampa tylna100 zł130 złbrak

Przykładowe oferty ogłoszeniowe (październik 2004 r.)
ModelAudi A4 Mercedes C Volvo S40
Roksilnik / przebieg (tys. km) / cena (tys. zł)silnik / przebieg (tys. km) / cena (tys. zł)silnik / przebieg (tys. km) / cena (tys. zł)
19941.6B / 138 / 25,02.2D / 203 / 29,0-
19951.8B / 187 / 23,71.8B / 160 / 25,21.8G+G / 231 / 23,9
19961.6B / 125 / 24,81.8B / 135 / 25,91.8B / 198 / 26,5
19971.9D / 190 / 41,01.8B / 123 / 35,81.8B / 90 / 27,0
19981.9D / 109 / 42,82.4B / 170 / 47,91.9B / 137 / 29,9
19991.8B / 99 / 44,02.2D / 144 / 60,01.9B / 140 / 41.0

Przykładowe oferty komisowe (październik 2004 r.)
ModelAudi A4 Mercedes C Volvo S40
Roksilnik / przebieg (tys. km) / cena (tys. zł)silnik / przebieg (tys. km) / cena (tys. zł)silnik / przebieg (tys. km) / cena (tys. zł)
19941.6B+G / 188 / 23,02.0D / 204 / 26,0-
19951.8B+G / 200 / 24,91.8D / 146 / 26,01.8B / 178 / 24,0
19961.8B / 153 / 27,01.8B+G / 169 / 27,31.7B / 240 / 26,0
19971.8B / 112 / 35,51.8B / 103 / 35,01.8B / 100 / 27,5
19981.8B / 97 / 40,02.0B / 100 / 45,51.9D / 124 / 33,0
19991.8B / 88 / 45,92.8B / 121 / 59,91.9B / 99 / 42,2

OcenaAudi A4 Mercedes Klasy CVolvo S/V40
Cenapkt 5pkt 3pkt 5
Remis Audi i Volvo, które obecnie oferowane są najczęściej, za nie najmniejsze, ale dość rozsądne pieniądze. Na giełdach i w komisach tradycyjnie najwyższe ceny osiąga Mercedes.
Nowoczesność konstrukcjipkt 5pkt 4pkt 6
Volvo, jako jedyne oferowane było zarówno z benzynowymi, jak i wysokoprężnymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W Audi zastosowano wprawdzie wyrafinowaną technikę, ale brakuje mu diesla common rail.
Wnętrzepkt 4pkt 6pkt 3
W tej kategorii bezapelacyjnie zwycięża Mercedes. Jego kabina jest najprzestronniejsza, a do jej wykończenia użyto najtrwalszych materiałów.
Koszty eksploatacjipkt 6pkt 5pkt 4
Części zamienne do Audi mają najatrakcyjniejsze ceny. Nie ma problemów z zamiennikami, a na wyjątkowo oszczędnych użytkowników czeka spory wybór używanych podzespołów.
Utrata wartościpkt 4pkt 6pkt 4
Najwolniej spada wartość Mercedesa, a jeśli wóz jest w dobrym stanie technicznym, klienci zapłacą za niego dużo więcej niż za porównywalnie wyposażone Audi czy Volvo z analogicznego rocznika.
Awaryjnośćpkt 5pkt 6pkt 4
W tej kategorii nie ma niespodzianek. Zwycięża Mercedes, bo pierwsza Klasa C to jedno z ostatnich aut z gwiazdą na masce bez zbędnej elektroniki. W rankingach niemieckiego TUV Mercedes również deklasuje rywali.
Suma (maks. - 36 pkt)pkt 29pkt 30pkt 26



Dodatkowe zdjęcia:















     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA