Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Test samochodu
Piękna i narowista
Test Alfy Romeo 147 GTA 250 KM
autor: Adam Włodarz
zdjęcia: Adam Włodarz
Giełda Samochodowa, nr 5/2005 (967)
z dnia: 21 stycznia 2005 roku
 
Alfa Romeo 147 GTA 250 KM
Alfa Romeo 147 GTA 250 KM
Entuzjaści ten model rozpoznają od razu, ale dla laików GTA wygląda jak zwykła Alfa 147. Jednakże GTA ma szersze błotniki, większe koła, inne zderzaki i lotkę dachową, a wszystko po to, by poprawić właściwości jezdne tego niedużego i mocnego pojazdu.
Entuzjaści ten model rozpoznają od razu, ale dla laików GTA wygląda jak zwykła Alfa 147. Jednakże GTA ma szersze błotniki, większe koła, inne zderzaki i lotkę dachową, a wszystko po to, by poprawić właściwości jezdne tego niedużego i mocnego pojazdu.
Wnętrze GTA różni się od kabiny w zwykłej Alfie 147 m.in. akcentami sportowymi (aluminiowe nakładki na pedały). Zwraca uwagę charakterystyczny, skupiony nad kierownicą zestaw wskaźników. Nagromadzenie przycisków i pokręteł w kokpicie jest spore.
Wnętrze GTA różni się od kabiny w zwykłej Alfie 147 m.in. akcentami sportowymi (aluminiowe nakładki na pedały). Zwraca uwagę charakterystyczny, skupiony nad kierownicą zestaw wskaźników. Nagromadzenie przycisków i pokręteł w kokpicie jest spore.

To auto dla prawdziwych mężczyzn zaprojektowane przez... kobietę - Laurę Farinę, szefową biura odpowiedzialnego za Alfy GTA.

Udziałem tej młodej Włoszki są wygląd, właściwości jezdne i rasowy dźwięk silnika modelu 147 GTA, czyli Gran Turismo Allegerita, co w wolnym tłumaczeniu z włoskiego należy rozumieć jako sportowe auto z silnikiem wielkim i mocnym jak na masę własną tego pojazdu. Poznaliśmy te właściwości, testując auto użyczone przez firmę Ganinex - autoryzowanego dilera Alfy Romeo w Pszczynie.

Nadwozie: z małą agresją

Alfa Romeo 147 GTA to według wielu najładniejsze dostępne na rynku kompaktowe auto sportowe. Występuje tylko w trzydrzwiowej wersji nadwozia, w którego rysach nietrudno doszukać się akcentów łączących piękno i agresję.

Charakterystyczne są poszerzone nadkola, powiększone zderzaki, podwójna końcówka układu wydechowego, delikatna lotka dachowa, nakładki progowe i lekkie 17-calowe felgi. Te elementy efektownej stylistyki, poza napisem GTA na pokrywie bagażnika, odróżniają tę wersję od zwykłych Alf 147. Poza tym testowany model w porównaniu do standardowych, trzydrzwiowych odmian 147 jest dłuższy o cztery, szerszy o trzy i pół i niższy o trzy centymetry.

Mankamentem tej sportowej charakteryzacji są zbyt małe, słabo widoczne przednie kierunkowskazy (za co odejmujemy jeden punkt). Widać, że powiększenie ich wymiarów ograniczyły rozbudowane wloty powietrza do silnika i chłodnicy oleju.

Wnętrze: nowe akcenty

W porównaniu ze zwykłymi odmianami modelu 147 Alfa GTA ma we wnętrzu kilka nowych elementów. Są to m.in. kubełkowe skórzane fotele, (produkcji renomowanej firmy Recaro, jednak bez logo producenta), obszyta skórą kierownica i aluminiowe nakładki na pedały. Poza tym kokpit pozostał bez większych zmian. Nadal przypomina konfigurację trzech budek, w których umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego oraz podstawowe wskaźniki, z tą różnicą, że tarczę prędkościomierza wyskalowano nieco na wyrost do 300 km/h, a skala obrotomierza kończy się na ośmiu tys. obr./min. Do znanych z modelu 147 funkcji komputera pokładowego dodano wskaźnik temperatury oleju.

Ogólnie dobre wrażenie nieco psują tanie plastiki, którymi wykończono wnętrze pod tylnymi bocznymi szybami. Za wnętrze przyznajemy 5 pkt.

Mechanika: taka "mandatołapka"

To bardzo szybkie i mocne jak na polskie realia komunikacyjne auto. Pechowemu użytkownikowi, który lekceważy przepisy o prędkości jazdy, może nawet zrujnować domowy budżet, bo to taka... "mandatołapka".

Podczas naszych prób do setki auto rozpędzało się w 6,4 sekundy (tylko o 0,1 sekundy wolniej niż wynika z danych producenta). Wyniki uzyskane w pozostałych zakresach przyspieszeń oraz w próbach elastyczności mówią same za siebie (patrz tabelka). Dodajmy, że od 0 do 200 km/h Alfa GTA rozpędza się w ok. 25 sekund, co sprawdziliśmy na pasie startowym. Podczas energicznego przyspieszania brakuje nawet czasu, by na bieżąco śledzić wskazania prędkościomierza. Przy ekstremalnie szybkiej jeździe zużycie paliwa wynosiło ok. 25 litrów na 100 km. Minimalne spalanie, jakie udało się nam uzyskać na trasie, przekraczało niewiele ponad dziewięć litrów na 100 km.

Silnik wygląda efektownie, a przy tym wydaje frapujące dźwięki - od basowych pomruków na niższych obrotach do odgłosów przypominających rozpędzoną... piłę tarczową.

Sześciobiegowa przekładnia manualna czasem sprawiała kłopot przy włączaniu pierwszego biegu. Dlatego za mechanikę nie przyznajemy kompletu punktów.

Bezpieczeństwo: stabilne

Szybka jazda Alfą na suchej i prostej nawierzchni upewnia, że to auto mocno trzyma się drogi. Zakręty też pozwala pokonywać szybko, chociaż zdradza tu tendencje do pod- i nadsterowności, lecz margines bezpieczeństwa jest dość szeroki. Czuwające nad bezpieczeństwem elektroniczne systemy kontroli trakcji oraz stabilizacji toru jazdy nie są zbyt wrażliwe. Szkoda, że systemu ESP nie da się wyłączać.

Autem kieruje się niczym gokartem, głównie dzięki zestrojonym "na krótko" mechanizmom układu kierowniczego, w którym skrajne położenia kierownicy dzieli tylko 1,75 pełnego obrotu jej koła. Dobre są także hamulce z zaciskami firmy Brembo.

W testach Euro NCAP badano tylko masowo produkowaną wersję pojazdu, która otrzymała trzy gwiazdki. My za bezpieczeństwo przyznajemy 5 pkt.

Komfort: twardo i wygodnie

Trudno zaprzeczyć, że to wygodny pojazd sportowy, zasługujący na wysoką ocenę (5 pkt). Ma wprawdzie twarde zawieszenie, ale nie daje się ono we znaki użytkownikom. Wyposażenie seryjne jest bogate, ale naszym zdaniem zbędny jest tempomat. Szkoda, że producent nie zdecydował się na odchudzoną, tańszą wersję dla entuzjastów tego typu aut tak, jak uczyniło to np. Mitsubishi, które swego utytułowanego w sporcie Lancera Evo sprzedaje w zubożonej, tańszej wersji RS.

Plusy

1. Dobre właściwości jezdne.

2. Efektowna stylistyka.

3. Zadowalające osiągi.

Minusy

1. Wysoka cena zakupu, duże koszty utrzymania.

2. Brak możliwości odłączenia ESP.

3. Trudne włączanie pierwszego biegu.

Od autora testu:

Taki sportowy kompakt jak Alfa Romeo 147 GTA nie ma chyba innego zadania poza sprawianiem frajdy kierowcy. Doceni on rasowy dźwięk silnika, świetne osiągi i dobre właściwości jezdne. To auto nadaje się bardziej na tor wyścigowy niż do jazdy po zatłoczonych polskich miastach. Owszem, da się nim jeździć na co dzień, ale pod warunkiem, iż użytkownik godzi się na wysokie spalanie, które powoduje, że dość często trzeba rozglądać się za stacją benzynową. W codziennym użytkowaniu sprawdzi się komfortowe wyposażenie, porównywalny z innymi kompaktami bagażnik oraz zawieszenie, które mimo twardej charakterystyki nieźle radzi sobie na naszych dziurawych drogach. Poza tym Alfa GTA zwraca na siebie uwagę, a zainteresowanie tym autem bywa nieraz pretekstem do zawierania nowych znajomości, niekoniecznie z policjantami z drogówki...

Historia modelu

Pierwsza Alfa GTA pojawiła się w 1965 roku. Była to "odchudzona" Giulia Sprint GT, którą do wyścigów na płaskich nawierzchniach przygotowała brytyjska firma Autodelta. Samochód otrzymał dodatkową literę "A" w nazwie od włoskiego wyrazu "allegerita, który znaczy "odciążona".

Później, mimo wielu startów w różnego rodzaju wyścigach, mediolański producent nie korzystał z tego oznaczenia dla swoich samochodów aż do 2002 r., gdy do salonów trafiła Alfa Romeo 156 GTA - mocna wersja popularnego "średniaka". To auto jest sprzedawane w dwóch wersjach nadwozia; jako sedan i kombi o nazwie Sportwagon. W 156 GTA zastosowano wiele zmian mających na celu poprawę właściwości jezdnych tego pojazdu. Większe tarcze hamulcowe, niższe zawieszenie i ogromne koła to tylko niektóre z nich. Najważniejszy jest jednak silnik. Pod maską zamontowano bowiem tę samą jednostkę napędową, która później trafiła do opisywanej Alfy 147 GTA. Mocny motor V6 o pojemności 3,2 litra wywodzi się ze starszego silnika V6, o pojemności trzech litrów. W nowym motorze zmodyfikowano m.in. blok, tłoki i korbowody. W celu zwiększenia mocy zastosowano także inny układ dolotowy i wydechowy. Nad całością czuwa tutaj nowe oprogramowanie sterowania pracą silnika, zaś odpowiednią temperaturę silnika utrzymuje, oprócz normalnego układu chłodzenia, chłodnica oleju.

Oprócz wersji z manualną sześciobiegową przekładnią, można także kupić model 147 GTA ze skrzynią biegów Selespeed. Taka Alfa jest droższa o 10,2 tys. zł. W tym roku model 147 przejdzie face lifting, ale nie wiadomo, czy temu zabiegowi poddana będzie również wersja GTA. Może być podobnie jak z Alfą 156 GTA, która jako jedyna nie przeszła jeszcze face liftingu, chociaż pozostałe wersje 156 zmodernizowano w zeszłym roku.


Porównanie fabrycznych danych technicznych
ModelAlfa Romeo 147 GTAHonda Civic Type-R
Długość4.213 mm4.140 mm
Szerokość1.764 mm1.695 mm
Wysokość1.412 mm1.425 mm
Rozstaw osi2.546 mm2.575 mm
Średnica zawracania12,1 m11,4 m
Pojemność bagażnika280 l315 l
Masa własna1.360 kg1.209 kg
Typ silnikabenzynowybenzynowy
Liczba cylindrów/zaworów6 / 244 / 16
Pojemność skokowa silnika3.179 ccm1.998 ccm
Moc maksymalna250 KM200 KM
przy obr./min6.2007.400
Maksymalny moment obrotowy300 Nm196 Nm
przy obr./min4.8005.900
Skrzynia biegówmanualnamanualna
Liczba przełożeń66
Napęd na kołaprzednieprzednie
Rodzaj hamulców:  
przódtarczowe wentylowanetarczowe wentylowane
tyłtarczowetarczowe
Prędkość maksymalna246 km/h235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,3 s6,6 s
Zużycie paliwa na 100 km:  
miasto18,1 l12,3 l
trasa8,6 l7,0 l
średnie12,1 l8,9 l
Zalecane paliwobenzyna Pb 98benzyna Pb 95
Pojemność zbiornika paliwa63 l50 l

Wyniki testów redakcyjnych
ModelAlfa Romeo 147 GTAHonda Civic Type-R
Przyspieszenie  
0-50 km/h2,5 s3 s
0-100 km/h6,4 s7,3 s
0-130 km/h9,8 s11,2 s
Elastyczność napędu  
60-100 km na IV biegu7,2 s6,4 s
80-120 km na V/VI biegu9,0 / 10,9 s9,3 / 10,7 s
Hałas wewnątrz samochodu  
50 km/h na III biegu66,5 dB-A65,0 dB-A
100 km/h na IV biegu71,0 dB-A70,0 dB-A
130 km/h na V biegu74,0 dB-A74,0 dB-A
Średnie zużycie paliwa na 100 km15,8 l10,7 l

Ceny i warunki gwarancji
ModelAlfa Romeo 147 GTAHonda Civic Type-R
Cena samochodu145.800 zł102.900 zł
Gwarancja perforacyjna8 lat6 lat
Gwarancja mechaniczna2 lata bez limitu km3 lata lub 100 tys. km
Okresy przeglądówco 20 tys. kmco 20 tys. km

Wyposażenie testowanych samochodów
ModelAlfa Romeo 147 GTAHonda Civic Type-R
Poduszki powietrzneS (6)S (2)
ABS/EBDS/SS/S
ESP/ASRS/SN/N
Wspomaganie kierownicySS
ImmobiliserSS
Komputer pokładowySN
Reflektory przeciwmgłoweSO
Centralny zamekSS
Elektrycznie regulowane szybySS
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterkaSS
Regulacja ustawienia kierownicySS
Regulacja wysokości fotela kierowcySN
RadioodtwarzaczS (z CD)O
KlimatyzacjaS (dwustrefowa)O
Felgi aluminioweSS
Dzielona kanapa tylnaSS
TempomatSN
Sportowe foteleSS
Skórzana tapicerka siedzeńOO
Reflektory ksenonoweOO
Elektryczny szyberdachON
S - seryjne, O - za dopłatą, N - niedostępne



Dodatkowe zdjęcia:









  
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA