Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Test samochodu
Van dla pół tuzina
Test Hondy FR-V 2.0 150 KM Executive
Grzegorz Hilareckiautor: Grzegorz Hilarecki
zdjęcia: Przemysław Dziendziela, Honda
Giełda Samochodowa, nr 12/2005 (974)
z dnia: 15 lutego 2005 roku
 
Honda FR-V 2.0 150 KM Executive
Honda FR-V 2.0 150 KM Executive
Kompaktowy minivan o usportowionym wizerunku nadwozia jest pierwszym tego typu samochodem w ofercie aut osobowych Hondy. Nieduża tylna szyba nie zapewnia dobrej widoczności. 16-calowe alufelgi stanowią seryjne wyposażenie testowanej wersji FR-V.
Kompaktowy minivan o usportowionym wizerunku nadwozia jest pierwszym tego typu samochodem w ofercie aut osobowych Hondy. Nieduża tylna szyba nie zapewnia dobrej widoczności. 16-calowe alufelgi stanowią seryjne wyposażenie testowanej wersji FR-V.
Dżojstik służący do zmiany biegów umieszczono na konsoli centralnej. To jedno z kilku nietypowych rozwiązań zastosowanych w minivanie Hondy, a wymuszonych, z dobrym zresztą skutkiem, potrzebą wygospodarowania miejsca dla trzeciego pasażera z przodu.
Dżojstik służący do zmiany biegów umieszczono na konsoli centralnej. To jedno z kilku nietypowych rozwiązań zastosowanych w minivanie Hondy, a wymuszonych, z dobrym zresztą skutkiem, potrzebą wygospodarowania miejsca dla trzeciego pasażera z przodu.

FR-V mieści w dwóch rzędach pół tuzina pasażerów, każdy siedzi na osobnym fotelu. Taki nietypowy układ siedzeń ma swoje zalety, ale jest też mankamentem tego skądinąd udanego samochodu. To pierwszy kompaktowy minivan Hondy. Pojawił się w krajowych salonach pod koniec ub. roku.

Testujemy to auto z dwulitrowym silnikiem benzynowym - jedynym dostępnym u nas motorem, wkrótce dojdzie turbodiesel - w bogatszej wersji Executive (jest też wersja Comfort, uboższa m.in. o alufelgi i elektryczny szyberdach).

Nadwozie: nietuzinkowe

Honda jest u nas kojarzona z samochodami o sportowym zacięciu. FR-V pasuje do tego wyobrażenia. Z boku auto przypomina pocisk pędzący po asfalcie. Takie wrażenie sprawia sylwetka ze spiczastym przodem i jego mocno pochyloną szybą oraz wznoszącą się linią dolnej krawędzi bocznych okien. Skośne reflektory i alufelgi są dopełnieniem wizerunku, raczej nietypowego wśród minivanów.

Poszczególne elementy nadwozia dobrze spasowano, powłoka lakiernicza nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Nietuzinkowe nadwozie tego auta zasługuje w sumie na najwyższą ocenę.

Wnętrze: imitacja w aranżacji

Kabina FR-V, a szczególnie centralna konsola, zwraca uwagę ciekawą aranżacją, przy czym nie brak tu imitacji aluminium i drewna, a kolorystyka wykończenia wnętrza nie jest najlepiej dobrana.

W centralnej konsoli umieszczono dżojstik zmiany biegów. Takie rozwiązanie wymusiła konieczność wygospodarowania dodatkowego miejsca dla pasażera zajmującego środkowy fotel. Z tego samego powodu hamulec ręczny ma nietypowy kształt i miejsce. Jest wysuwany niczym szuflada spod konsoli obok prawego kolana kierowcy. Szybko przyzwyczailiśmy się do rozmieszczenia dźwigni zmiany biegów, hamulca ręcznego, czy niektórych przycisków (np. sterowanie elektrycznie podnoszonymi szybami umieszczono na desce rozdzielczej po lewej stronie kierownicy).

W minivanie Hondy nie brakuje pomysłowo umieszczonych schowków, np. jeden jest w siedzisku przedniego środkowego fotela. Uchwyty na naczynia z napojami schowano nisko pod konsolą centralną, jako wysuwaną plastikową półkę.

Skopiowany z Fiata Multipli pomysł z trzema fotelami w dwóch rzędach ma tę zaletę, że autem może jechać sześć osób, a do dyspozycji pozostaje jeszcze spory bagażnik. W FR-V ma on pojemność 439 l, a można go powiększyć do 1.049 l kosztem tylnych siedzeń. Natomiast w autach mających trzy rzędy siedzeń bagażnik jest nawet ponaddwukrotnie mniejszy (np. siedmioosobowe Renault Grand Scenic).

Wnętrze jako całość zasługuje na wysoką ocenę.

Mechanika: osiągi z apetytem

Silnik testowanego auta lubi wysokie obroty i szybko się na nie wkręca. Auto żwawo przyspiesza, uzyskując w teście od 0 do 100 km/h wynik o 0,1 s lepszy niż zapewnia producent. Renault Grand Scenic ustępuje Hondzie w przyspieszeniach i elastyczności (patrz tabelka). Przewaga FR-V nad francuskim minivanem jest jednak okupiona większym o 0,5 litra średnim spalaniem paliwa w teście. Wspomniany już dżojstik zmiany biegów pozwala płynnie i pewnie wybierać przełożenia. Do zalet mechaniki, która w całości zasługuje na wysoką ocenę, dopisać trzeba zawieszenie. Odpowiednio twarde, pozwalające na szybką jazdę na zakrętach, a przy tym niepogarszające komfortu jazdy.

Bezpieczeństwo: z długą listą

Lista wyposażenia służącego bezpieczeństwu jazdy jest w testowanym modelu Hondy długa. Wymieńmy najważniejsze pozycje: sześć poduszek powietrznych (w tym dwie kurtyny chroniące pasażerów z przodu i z tyłu oraz przedni airbag kierowcy, mający szerokość 83 cm - dzięki czemu chroni też pasażera jadącego na środkowym siedzeniu), ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, VSA (hondowski układ stabilizacji toru jazdy, odpowiednik ESP). FR-V ma układ VSA, a konkurencyjne Renault, szczycące się swoją dbałością o bezpieczeństwo, domaga się dopłaty za układ stabilizacji toru jazdy nawet w najbogatszej wersji swojego kompaktowego minivana. W próbach dobrze wypadły hamulce FR-V, auto zatrzymywało się od prędkości 100 do 0 km/h na dystansie 39 m.

Dobrze wyposażonemu seryjnie modelowi trudno nie przyznać wysokiej oceny za bezpieczeństwo, ale ten samochód jeszcze nie był sprawdzony w testach zderzeniowych Euro NCAP (tak jak konkurenci), więc nie dajemy mu kompletu punktów.

Komfort: wygoda dla szczupłych

To bogato wyposażony samochód, mogący zadowolić wielu ceniących sobie wygodę użytkowników. Lista wyposażenia liczy sporo pozycji. Nie możemy jednak przyznać najwyższej oceny za wygodę - ujmujemy jeden punkt. Powodem tego jest mała ilość miejsca dla kierowcy, którego natura obdarzyła słuszną posturą - taki za kółkiem FR-V, w którym jedzie komplet pasażerów, poczuje się przyciśnięty do lewych drzwi. To wspomniana na wstępie negatywna strona auta dla pół tuzina podróżujących, którzy do szczupłych nie należą.

Plusy:

1. Dobre wyposażenie seryjne. 2. Możliwość przewiezienia sześciu osób. 3. Atrakcyjna stylistyka.

Minusy:

1. Mało miejsca dla kierowcy. 2. Spore średnie spalanie w teście. 3. Nieciekawa kolorystyka kokpitu.

Od autora testu:

Po tygodniowym użytkowaniu Hondy FR-V mogę powiedzieć, że to dobrze wyglądający, przemyślany i komfortowo wyposażony minivan dla sześcioosobowej rodziny. Polecam go też tym, którzy potrzebują trzyosobowego samochodu ze sporym bagażnikiem (tylne fotele można złożyć i powstaje spora przestrzeń ładunkowa z płaską podłogą). W obu tych rolach kompaktowy minivan Hondy spisuje się zupełnie dobrze. Jeśli jednak ktoś potrzebuje wygodnego trzy- lub sześcioosobowego samochodu, to minivan FR-V nie jest już taki bezkonkurencyjny. Szczególnie jeśli potencjalny nabywca jest słusznego wzrostu i sporej muskulatury. Radzę przed zakupem usiąść za kierownicą FR-V, by sprawdzić, czy jest nam wygodnie. Trzecie miejsce pośrodku pierwszego lub drugiego rzędu foteli traktowałbym jako zapasowe, czy też tzw. awaryjne. Takie siedzenia ma Renault Grand Scenic, ale... w trzecim rzędzie.

Historia modelu: zbudowany na płycie CR-V

Kompaktowe minivany zyskały w Europie taką popularność, że prawie wszyscy liczący się producenci wprowadzili do swych ofert auta tego segmentu. Nie dziwi więc, że również Honda dołączyła do większości.

Honda jesienią ubiegłego roku do salonów wprowadziła model FR-V - swego pierwszego kompaktowego minivana. Widać, że przy jego konstrukcji Japończycy skorzystali z pomysłu Fiata na umieszczenie w aucie w dwóch rzędach po trzy miejsca siedzące (w 1998 roku zastosowano takie rozwiązanie w Multipli). Minivan Fiata nie był jednak prekursorem takich aranżacji kabin w autach osobowych. Przy konstruowaniu modelu FR-V wykorzystano płytę podłogową Hondy CR-V, popularnego nie tylko w Polsce auta typu SUV, charakteryzującego się pewną zdolnością do jazdy w trudniejszym terenie.

Debiut Hondy CR-V miał miejsce w Japonii pod koniec roku 1995, a w Europie - w marcu 1997 roku. Pięciodrzwiowy CR-V współtworzył wtedy nową klasę samochodów rekreacyjnych, dziś określaną jako średnią klasę SUV, do której zaliczana jest między innymi Toyota RAV4. Właśnie z tym modelem CR-V walczy od lat o pozycję lidera (ostatnio wygrywa auto Toyoty) w swojej klasie w Polsce.

CR-V ma 2.630 mm rozstawu osi, to mało jak na potrzeby kompaktowego minivana, więc w modelu FR-V rozstaw zwiększono do 2.680 mm. To też niedużo (pięciodrzwiowy Civic ma 2.685 mm rozstawu osi). Bezpośredni konkurenci Hondy FR-V przewyższają ją rozstawem osi.

Dwulitrowy 150-konny silnik benzynowy (jedyny jak na razie oferowany u nas w FR-V) minivan Hondy też przejął od CR-V. Zmieniono tylko przekładnię z pięcio- na sześciobiegową. FR-V w odróżnieniu od modelu, od którego przejął część konstrukcji, ma napędzaną tylko przednią oś.


Porównanie fabrycznych danych technicznych
ModelHonda FR-V 2.0 ExecutiveRenault Grand Scenic 2.0 Luxe Privilege
Długość4.285 mm4.493 mm
Szerokość1.810 mm1.810 mm
Wysokość1.610 mm1.636 mm
Rozstaw osi2.680 mm2.736 mm
Średnica zawracania11,1 m11,8 m
Pojemność bagażnika439 / 1.049 l200 / 2.240 l
Masa własna1.470 kg1.510 kg
Pojemność skokowa silnika1.998 ccm1.998 ccm
Liczba cylindrów/zaworów4 / 164 / 16
Moc maksymalna150 KM134 KM
przy obr./min6.5005.500
Maks. moment obrotowy192 Nm191 Nm
przy obr./min4.0003.750
Skrzynia biegówmanualnamanualna
Liczba przełożeń66
Napęd na kołaprzednieprzednie
Hamulce: przódtarczowe wentyl.tarczowe wentyl.
tyłtarczowetarczowe
Prędkość maksymalna195 km/h195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s10,5 s
Zużycie paliwa na 100 km:
miasto11,0 l11,1 l
trasa6,9 l6,6 l
średnie8,4 l8,2 l
Zalecane paliwoPb 95Pb 95
Pojemność zbiornika paliwa58 l60 l

Wyniki testów redakcyjnych
ModelHonda FR-V 2.0 ExecutiveRenault Grand Scenic 2.0 Luxe Privilege
Przyspieszenie
0-50 km/h3,5 s4,0 s
0-100 km/h10,4 s11,4 s
0-130 km/h16,3 s18,3 s
Elastyczność napędu
60-100 km/h na IV biegu9,9 s10,6 s
80-120 km/h na V biegu12,9 s13,1 s
Hałas wewnątrz samochodu
50 km/h na III biegu63,0 dB-A62,9 dB-A
100 km/h na IV biegu70,1 dB-A69,1 dB-A
130 km/h na V biegu72,1 dB-A71,9 dB-A
Śr. zużycie paliwa na 100 km10,1 l9,6 l

Ceny i warunki gwarancji
ModelHonda FR-V 2.0 ExecutiveRenault Grand Scenic 2.0 Luxe Privilege
Cena testowanych aut97.900 zł94.500 zł
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km2 lata bez limitu km
Okresy przeglądówco 20 tys. km lub rokco 30 tys. km lub 2 lata

Wyposażenie testowanych samochodów
ModelHonda FR-V 2.0 ExecutiveRenault Grand Scenic 2.0 Luxe Privilege
Poduszki powietrzneS (6)S (6)
ABS/EBDSS
VSA (ESP z ASR)SO
Centralny zamek (pilot)SS
Elektr. regulowane szybyS (przód i tył)S (przód i tył)
Elektr. reg. i podgrzew. lusterkaSS
Wspomaganie kierownicySS
Reg. ustawienia kierownicyS (pion i poziom)S (pion i poziom)
Radioodtwarzacz z CDSS
Klimatyzacja automatycznaSS
Reflektory przeciwmgłoweSS
Felgi aluminioweSS
Komputer pokładowySS
Elektr. regulowany szyberdachSO
S - seryjne, O - za dopłatą, N - niedostępne



Dodatkowe zdjęcia:









  
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA