Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Test samochodu
Roboczo-rekreacyjny
Test Volkswagena Caddy Life 1.9 TDI 104 KM
Wojciech Frelichowskiautor: Wojciech Frelichowski
zdjęcia: Wojciech Frelichowski
Giełda Samochodowa, nr 13/2005 (975)
z dnia: 18 lutego 2005 roku
 
Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI
Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI
Nadwozie jest dość proste i estetyczne. Zewnętrzne różnice pomiędzy dostawczym Caddy a Caddy Life polegają na zamontowaniu w tym drugim modelu przesuwanych tylnych drzwi z lewej strony nadwozia. Ponadto wersja Life ma przeszklone tylne drzwi boczne.
Nadwozie jest dość proste i estetyczne. Zewnętrzne różnice pomiędzy dostawczym Caddy a Caddy Life polegają na zamontowaniu w tym drugim modelu przesuwanych tylnych drzwi z lewej strony nadwozia. Ponadto wersja Life ma przeszklone tylne drzwi boczne.
Przednia część kabiny przypomina Volkswagena Tourana (szczególnie widać to w stylistyce kokpitu). Tworzywa, z których wykonano kokpit, są twarde i nie zachwycają swą jakością. Poza tym ich kolorystyka jest dość ponura.Zaletą Caddy jest duża liczba schowków.
Przednia część kabiny przypomina Volkswagena Tourana (szczególnie widać to w stylistyce kokpitu). Tworzywa, z których wykonano kokpit, są twarde i nie zachwycają swą jakością. Poza tym ich kolorystyka jest dość ponura.Zaletą Caddy jest duża liczba schowków.

Przed rokiem francuskiej trójcy Citroenowi Berlingo, Peugeot owi Partnerowi i Renault Kangoo przybył niemiecki konkurent - VW Caddy. Poza dostawczym furgonem i osobowo-towarową wersją Mixt, auto jest dostępne w osobowej wersji Life. Testowaliśmy taki model z wysokoprężnym silnikiem 1.9 TDI.

Nadwozie: konserwatywna estetyka

Stylistyka nadwozia odzwierciedla wieloletnią politykę niemieckiego koncernu, którą można streścić stwierdzeniem: bez ekstrawagancji, za to funkcjonalnie. Zewnętrzne różnice pomiędzy dostawczym Caddy a Caddy Life polegają na zamontowaniu w tym drugim modelu dodatkowych tylnych drzwi przesuwnych z lewej strony nadwozia oraz przeszkleniu tylnych, bocznych drzwi.

Wśród podobnych mu samochodów na rynku Caddy jest najdłuższy: od Fiata Doblo dłuższy o 210 mm, od Renault Kangoo - o 370 mm, a od Citroena Berlingo i Peugeo- ta Partnera - o 268 mm. Francuskie bliźniaki mają większy od niemieckiego konkurenta rozstaw osi o 11 mm. Rozstaw osi Doblo jest o 116 mm mniejszy niż w Caddy, a w Kangoo - o 77 mm.

Na plus należy zaliczyć 12-letnią gwarancję perforacyjną. Nadwozie oceniam na 5 pkt.

Wnętrze: mnóstwo skrytek

Przednia część kabiny przypomina Tourana. Widać to szczególnie w stylistyce kokpitu. Jakość tworzyw, z których go wykonano, jednak nie zachwyca.

Zaletą Caddy Life jest duża liczba schowków i półek, np. w kokpicie znajdują się przed szybą czołową i naprzeciw fotela pasażera, ale nie są zamykane, co obniża ich funkcjonalność. Pod fotelem kierowcy umieszczono szufladę, spora półka jest nad głowami osób siedzących z przodu. Kilka schowków i uchwytów na kubki znajduje się w konsoli środkowej. Pomiędzy fotelami jest jeszcze zamykany schowek. W kieszeniach drzwi przednich i tylnych można umieścić nawet litrowe butelki. W podłodze, w tylnej części kabiny, są kolejne dwa schowki. Ponadto na ścianach, tuż przy suficie, umieszczono siatki na drobne przedmioty.

Bagażnik Caddy Life ma pojemność 560 litrów, to mniej o 64 l niż w Berlingo i Partnerze i o 90 l mniej niż w Kangoo. Ładowność niemieckiego auta też jest mniejsza niż "francuzów". Na plus Volkswagena trzeba natomiast zapisać wygodne kieszenie i zamykane schowki w bagażniku. Przestrzeń bagażową można powiększyć do 2.239 l po złożeniu tylnej kanapy. Za dopłatą można zamontować trzeci rząd siedzeń, wówczas auto jest siedmioosobowe.

Wnętrzu Caddy ujmuję punkt za mniejszą w porównaniu z rywalami pojemność bagażnika i ładowność.

Mechanika: z walorami

Czterocylindrowy, turbodoładowany, 104-konny silnik wysokoprężny to jednostka napędowa stosowana w wielu modelach Volkswagena. To motor typu TDI z pompowtryskiwaczami. Nieco ponad 100 koni mocy w połączeniu ze sporą masą pojazdu i niezbyt aerodynamicznym nadwoziem nie czynią z Caddy szybkiego auta, ale nie jest ono outsiderem na drodze. Ten silnik pasuje do osobowo-użytkowego charakteru tego samochodu, gdzie pierwszorzędne znaczenie mają koszty eksploatacji. Caddy TDI nie musi często zajeżdżać na stacje paliw. Choć średnie spalanie podczas testu było nieco większe od danych producenta, to i tak należy je uznać za nieduże.

Walorami zespołu napędowego są dobra elastyczność silnika oraz precyzyjna praca pięciobiegowej przekładni manualnej. Mechanika w sumie zasługuje na 5 pkt.

Bezpieczeństwo: wysoki standard

Wyposażenie standardowe Caddy Life stanowią cztery poduszki powietrzne oraz system ABS z układami ASR i MSR. To sporo, jak na ten segment pojazdów. Na pochwałę zasługuje również skuteczny układ hamulcowy (tarcze na wszystkich kołach, z przodu wentylowane).

W prowadzeniu auta przeszkadza jednak lewy słupek A, który nieco ogranicza widoczność, np. na rondzie. Słaba też jest widoczność do tyłu, bo tylną szybę przesłaniają trzy zagłówki tylnej kanapy. To typowy mankament tego typu samochodów.

Caddy wprawdzie nie był poddawany testom zderzeniowym Euro NCAP, ale takie próby przeszły już VW Golf i Touran - samochody, na bazie których opracowano model Caddy. Oba zdobyły po pięć gwiazdek. Zatem Caddy zasługuje przynajmniej na 5 pkt.

Komfort: wygodnie z przodu i z tyłu

Caddy nadaje się nawet do długich podróży. Fotele z przodu gwarantują odpowiednią wygodę, siedzenie kierowcy ma szeroki zakres regulacji.

Pasażerowie siedzący z tyłu nie mogą narzekać na brak miejsca. Ponadto zapewniono wygodne wejście do tej części kabiny. Przesuwne drzwi z obu stron odsuwają się lekko i dostatecznie szeroko.

Charakterystykę zawieszenia dobrano, mając na względzie przede wszystkim wygodę użytkowników. Samochód płynnie pokonuje poprzeczne nierówności. Jedyne, co może budzić zastrzeżenia, to wysoki poziom hałasu przy prędkościach "autostradowych". Co ciekawe, hałas powoduje nie praca silnika, lecz powietrze opływające nadwozie, za co ujmuję punkt - pozostaje więc 5 punktów za komfort.

Plusy

1. Funkcjonalna kabina.

2. Ekonomiczny silnik.

3. Bogate wyposażenie.

Minusy

2. Nadmiar twardych plastików.

3. Utrudniona widoczność do tyłu.

Od autora testu:

Volkswagen Caddy Life to udany samochód, który z powodzeniem spełni funkcje auta osobowego oraz pojazdu dostawczego. Jest przydatny zwłaszcza osobom zajmującym się tzw. małym biznesem, np. prowadzeniem sklepu czy lokalu gastronomicznego. Przez niemal cały rok mogą wozić tym autem towar, a latem pojechać nim na urlop. Zastosowany w testowanym modelu wysokoprężny silnik o mocy 104 KM z pewnością nie zachwyci zwolenników dynamicznej jazdy, ale nie taka jest rola tego samochodu. Istotniejsze jest niskie zużycie paliwa. Zaletą auta jest też funkcjonalne wnętrze i pojemny bagażnik, choć z zastrzeżeniem, że bagażniki Citroena Berlingo i Peugeota Partnera są pojemniejsze. Caddy góruje nad francuską konkurencją wyposażeniem. Tym niemniej nie ma nic za darmo: Caddy Life kosztuje prawie 80 tysięcy zł. To spory wydatek.

Historia modelu

Pierwowzór Volkswagena Caddy pojawił się w 1979 roku w USA. Wtedy to Volkswagen rozpoczął sprzedaż za oceanem pikapa na bazie Golfa I. Auto otrzymało niebawem obiegową nazwę Rabbit Pickup, a jego nabywcami stali się głównie drobni farmerzy. W Europie sprzedaż tego modelu, ale już pod nazwą Caddy, rozpoczęła się w 1982 roku. Na początku był to również tylko otwarty pikap. Wkrótce opracowano także wersję ze zdejmowanym hardtopem. Pod maską Caddy montowano benzynowy silnik o mocy 70 KM lub diesel o mocy 54 KM. Większość silników pochodziło z Golfa. W takiej wersji auto przetrwało aż do połowy lat 90. Wtedy to Caddy przeszedł generalną odnowę, a za bazę posłużył model Polo. Tak jak poprzednio produkowano wersję pikapa z otwartą ładownią lub z dołożonym hardtopem. Wkrótce jednak Caddy przeszedł modernizację. Poza zmianami stylistycznymi przedniej części nadwozia oraz wnętrza kabiny zaproponowano typowy, blaszany furgon oraz osobowo-towarową wersję Mixt, w której ładownia była przeszklona i mieściła drugi rząd siedzeń. Jednocześnie z produkcji wycofano pikapa.

Caddy 2 był przystosowany do przewozu ładunku o wadze do 625 kg. Standardowym rozwiązaniem były dwuskrzydłowe drzwi tylne, otwierane w proporcji 60/40. Do napędu stosowano dwa silniki: benzynowy i wysokoprężny. Ten pierwszy, o pojemności 1,4 litra, był dostępny w dwóch zakresach mocy: 60 KM i 75 KM. Także diesel o pojemności 1,9 litra był oferowany w dwóch wariantach. Nabywca mógł wybierać pomiędzy wersją wolnossącą SDI o mocy 64 KM lub wersją TDI o mocy 90 KM.

Obecny Caddy został po raz pierwszy zaprezentowany pod koniec 2003 roku. Tak jak pierwsza wersja tego modelu, obecny Caddy bazuje na Golfie. Wszystkie wersje tego auta powstają w fabryce Volkswagena w Poznaniu.


Porównanie fabrycznych danych technicznych
ModelVW Caddy Life 1.9 TDIPeugeot Partner 2.0 HDi XT
Długość4.405 mm4.137 mm
Szerokość1.802 mm1.724 mm
Wysokość1.833 mm1.810 mm
Rozstaw osi2.682 mm2.693 mm
Średnica zawracania11,3 m11,5 m
Pojemność bagażnika560 l / 2.239 l624 l / 2.800 l
Masa własna/ładowność1.560 / 560 kg1.311 / 609 kg
Typ silnikawysokoprężnywysokoprężny
Liczba cylindrów/zaworów4 / 84 / 16
Pojemność skokowa silnika1.896 ccm1.997 ccm
Moc maksymalna104 KM90 KM
przy obr./min4.0004.000
Maksymalny moment obrotowy250 Nm205 Nm
przy obr./min1.9001.900
Skrzynia biegówmanualnamanualna
Liczba przełożeń55
Napęd na kołaprzednieprzednie
Hamulce:  
przódtarczowe wentylowanetarczowe wentylowane
tyłtarczowetarczowe
Przyspieszenie 0-100 km/h13,3 s13,4 s
Prędkość maksymalna166 km/h160 km/h
Zużycie paliwa na 100 km:  
miasto7,3 l7,3 l
trasa5,4 l5,0 l
średnie6,1 l5,8 l
Zalecane paliwoONON
Pojemność zbiornika paliwa60 l60 l

Wyniki testów redakcyjnych
ModelVW Caddy Life 1.9 TDIPeugeot Partner 2.0 HDi XT
Przyspieszenie  
0-50 km/h4,6 s4,9 s
0-100 km/h13,5 s13,7 s
0-130 km/h24,0 s29,0 s
Elastyczność napędu  
60-100 km/h na IV biegu9,2 s11,0 s
80-120 km/h na V biegu14,5 s16,8 s
Hałas wewnątrz samochodu  
50 km/h na III biegu64 dB-Abrak danych
100 km/h na IV biegu69 dB-Abrak danych
130 km/h na V biegu72 dB-Abrak danych
Średnie zużycie paliwa na 100 km6,5 l6,4 l

Ceny i warunki gwarancji
ModelVW Caddy Life 1.9 TDIPeugeot Partner 2.0 HDi XT
Cena samochodu79.390 zł64.750 zł
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Okresy przeglądówco 15 tys. kmco 20 tys. km

Wyposażenie testowanych samochodów
ModelVW Caddy Life 1.9 TDIPeugeot Partner 2.0 HDi XT
Poduszki powietrzneS (4)S (2)
ABSSO
ESPOO
ASRSO
MSRSO
Centralny zamek (pilot)SS
Elektrycznie regulowane szybySS
Elektrycznie regulowane lusterkaSS
Regulacja ustawień kierownicyS (pion i poziom)S (pion i poziom)
Światła przeciwmgłoweOO
KlimatyzacjaOO
Wspomaganie kierownicySS
Regulacja wysokości fotela kierowcySS
Radioodtwarzacz z CDSO
AlarmOO
Komputer pokładowySO
Felgi aluminioweOO
S - seryjne, O - za dopłatą



Dodatkowe zdjęcia:









  
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA