Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Wiking czy generał?
Używane: Saab 900 (1993-1998)
autor: Adam Włodarz
zdjęcia: A. Włodarz, M. Hryciuk
Giełda Samochodowa, nr 23/2005 (985)
z dnia: 25 marca 2005 roku
 
Podczas pięciu lat produkcji powstały tylko 273 tys. egzemplarzy Saabów 900
Podczas pięciu lat produkcji powstały tylko 273 tys. egzemplarzy Saabów 900
Saab 900 ma bagażnik o pojemności 494 litrów
Saab 900 ma bagażnik o pojemności 494 litrów
Kokpit jak w samolocie, wszystko jednak z zachowaniem zasad ergonomii
Kokpit jak w samolocie, wszystko jednak z zachowaniem zasad ergonomii

Nowatorskie rozwiązania w kwestii bezpieczeństwa, specyficzny styl i turbodoładowane silniki - takimi cechami od dawna charakteryzują się szwedzkie Saaby. 900-tka drugiej generacji pod wieloma względami podtrzymuje tę tradycję.

Narodziny następcy kultowego "krokodyla" (tak użytkownicy określają pierwszą generację Saaba 900) związane są z cięciami finansowymi w General Motors (do tego koncernu należy szwedzka firma). Z powodu oszczędności debiutującego w 1993 r. Saaba 900 II zbudowano na płycie podłogowej Opla Vectry A, a do jego napędu wykorzystano m.in. jeden z oplowskich silników (V6 o poj. 2,5 l).

W momencie debiutu Saab 900 miał tylko jedną wersję nadwoziową, był to pięciodrzwiowy liftback. Kilka miesięcy później w sprzedaży pojawiły się kolejne wersje: trzydrzwiowy hatchback o nazwie Coupe i rasowy kabriolet z elektrycznie sterowanym dachem. Stylistyka zewnętrzna wszystkich odmian nadwoziowych jest dość konserwatywna i przypomina starsze projekty szwedzkiej firmy. Karoseria tych modeli jest dobrze zabezpieczona przed korozją.

Wnętrze pojazdu zapewnia dobre warunki do podróżowania dla czterech pasażerów, jednak osoby siedzące na tylnej kanapie mają za mało miejsca na wysokości kolan. Przednie fotele są wygodne. Deska rozdzielcza Saaba kojarzy się z kokpitem samolotu. Obsługa przyrządów pokładowych nie nastręcza większych trudności, pod warunkiem, że przyzwyczaimy się do stacyjki umieszczonej w tunelu środkowym, obok lewarka zmiany biegów. Jakość materiałów użytych do wykończenia kabiny jest dobra, czasem jednak w autach z większym przebiegiem, przy minusowych temperaturach skrzypią plastiki. Samochód ma dobry nawiew i ogrzewanie. Użytkownicy Saabów narzekają jedynie na słabą widoczność do tyłu.

Atutem Saaba jest wielkość bagażnika, który w hatchbackach ma pojemność 494 litrów (po rozłożeniu tylnej kanapy 1.314 l). W kabriolecie kufer pomieści 295 l bagażu (380 l z rozłożonym dachem).

Saaby 900 są dobrze wyposażone. Większość egzemplarzy ma m.in. elektryczne szyby i lusterka, klimatyzację, podgrzewane fotele. Szwedzcy inżynierowie dużo zrobili także dla bezpieczeństwa podróżnych. Wszystkie auta mają ABS, przynajmniej jedną poduszkę powietrzną (młodsze egzemplarze po dwie) i przednie pasy z napinaczami pirotechnicznymi. Zderzaki nie odkształcają się przy uderzeniach przy prędkości do ośmiu km/h, a boczne drzwi mają wzmocnienia. Euro NCAP, który przeprowadzał próbę zderzeniową Saaba 900 z 1997 r. przyznał mu tylko dwie gwiazdki (jedna z nich była przekreślona, co oznacza zagrożenie życia).

Przednionapędowego Saaba prowadzi się dobrze. Auto zapewnia przyzwoity komfort podróży. Tylko wersje turbo, które są dodatkowo utwardzone, na polskich drogach mogą dać się we znaki podróżnym. Użytkownicy wszystkich wersji narzekają na jakość przedniego zawieszenia.

Saaby 900 napędzane są tylko benzynowymi silnikami. Na polskim rynku sprzedawano modele z motorami czterocylindrowymi: 2.0 (130 KM), 2.0 turbo (185 KM) i 2.3 (150 KM). W innych krajach europejskich dostępne były jeszcze wersje ze wspomnianą oplowską jednostką V6 o mocy 170 KM, która na polskim rynku wtórnym pojawia się rzadko.

Silniki Saaba mają dobrą opinię. Ich minusem jest jednak bardzo duże spalanie. Podstawowa "dwulitrówka" zużywa średnio 11 l/100 km, silnik 2.3 o 1,5 l/100 km więcej, zaś najmocniejsza turbodoładowana jednostka około 13 l/ 100 km.

Manualna pięciobiegowa skrzynia przekładniowa ma długie przełożenia, a czterobiegowy automat, jeżeli nie był odpowiednio serwisowany, może przysporzyć kłopotów.

Saab ma słabo rozwiniętą sieć serwisową. Jego użytkownicy polecają prywatne zakłady specjalizujące się w naprawach szwedzkich aut, niestety znajdziemy je tylko w większych miastach. Większość części trzeba zamawiać w ASO i trzeba na nie czekać. Oferta zamienników nie jest pełna.

Co się psuje?

Saab 900 ma słabe przednie zawieszenie (wahacze i silentblocki). Zdarzają się awarie półosi napędowych, łańcucha rozrządu, problemy z linką sprzęgła i skrzynią biegów, wycieki z jednostek napędowych. Pękają poduszki pod silnikiem. Wrażliwy na wymianę oleju i filtrów jest silnik z turbodoładowaniem. Słaby jest hamulec ręczny. Czasami psują się instalacja elektryczna, elektryczne elementy wyposażenia, rozrusznik i aparat zapłonowy. Koroduje tłumik końcowy.

Zdaniem eksperta - Mikołaj Hladyk, właściciel nieautoryzowanego serwisu Saaba Mikar z Warszawy:

- Saab nie skorzystał na mariażu z Oplem. 900-ka drugiej generacji nie jest tak wytrzymałym samochodem jak starszy model. Jednak mimo wszystko w porównaniu do innych aut klasy średniej (np. do Opla) jest lepiej wykonana. Auto ma kilka czułych punktów. Największym z nich jest słabe przednie zawieszenie, które może psuć się nawet co 50 tys. km. Zamiennik wahacza poprzecznego to wydatek około 600 zł, ale wahacz wzdłużny dostępny jest tylko w ASO i kosztuje około 1.200 zł. Wrażliwe na stan polskich dróg są również silentblocki, ich zamienniki kosztują od 85 do 175 zł w zależności od rodzaju.

Rozrząd wytrzymuje średnio 200 tys. km przebiegu. Koszt zestawu naprawczego w ASO to ok. 3,5 tys. zł, zamiennik można kupić o tysiąc złotych taniej. Linkę sprzęgła radzę wymieniać co dwa lata. Luzy w skrzyni biegów (wadliwe tulejki) można naprawić za około tysiąc złotych, tulejka w zamienniku kosztuje 85 zł.


Dane techniczne wybranych wersji silnikowych Saaba 900
Wersja2.02.0 Turbo
Pojemność silnika1.985 ccm1.985 ccm
Moc130 KM185 KM
Maks. moment obrotowy177 Nm263 Nm
przy obr./min4.3002.100
Prędkość maksymalna 200 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa na 100 km 9,2 l9,0 l
Długość4.637 mm4.637 mm
Szerokość1.711 mm1.711 mm
Wysokość1.436 mm1.436 mm

Ceny nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa częściSaab 900Mercedes Klasy C
Rozrząd (pasek i akcesoria)łańcuchłańcuch
Klocki hamulcowe (przód)352 zł270 zł
Tarcze hamulcowe (przód - 2 szt.)744 zł500 zł
Tłumik końcowy1.429 zł753 zł
Świece zapłonowe (sztuka)22 zł12,25 zł
Filtr oleju 43 zł38 zł
Filtr powietrza81 zł74 zł

Ceny zamienników części
Nazwa częściSaab 900Mercedes Klasy C
Rozrząd (kompletny) łańcuchłańcuch
Klocki hamulcowe (przód)115 zł (ATE)88 zł
Tarcze hamulcowe (przód - 2 szt.)227 zł (Bradi)320 zł (Lockheed)
Tłumik końcowy 612 zł (Bosal)736 zł (Bosal)
Filtr oleju23 zł (Mann)13 zł (Tec)
Filtr powietrza28 zł (Asso)31 zł (Filtron)

Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
Nazwa częściSaab 900Mercedes Klasy C
Lampa przednia 250 zł200 zł
Zderzak przednibrak250 zł
Atrapa chłodnicybrak230 zł
Lampa tylna200 zł160 zł

Przykładowe oferty giełdowe (III 2005)
ModelSaab 900Mercedes Klasy C
RokNadwozie/silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Nadwozie/silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
19935d / 2.0B / 10013,04d / 1.8B / 19619,5
19943d / 2.0B / 17015,04d / 2.2D / 19025,9
19953d / 2.0tB / 12021,04d / 2.2D / 10827,0
19965d / 2.0B+G / 17224,54d / 2.2D / 20029,6
19975d / 2.3B / 21227,5k / 2.2D / 13736,0

Przykładowe oferty komisowe (III 2005)
ModelSaab 900Mercedes Klasy C
RokNadwozie/silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Nadwozie/silnik/ przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
19935d / 2.0B / 14015,24d / 1.8B / 17021,9
19945d / 2.3B / 14418,94d / 2.0D / 17026,9
19955d / 2.3B+G / 10620,64d / 2.2D / 20529,5
19965d / 2.3B / 17622,34d / 2.7B / 20034,9
19973d / 2.0B / 20023,94d / 2.0B / 21839,9



Dodatkowe zdjęcia:







   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA