Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Auta z historią
Komfort po czesku
Skoda Superb (1934-1949)
autor: Michał Jurczak
zdjęcia: Skoda
Giełda Samochodowa, nr 71/2006 (1135)
z dnia: 8 września 2006 roku
 
Superba produkowano w latach 1934-1949. Najpopularniejszy był w postaci czterodrzwiowej limuzyny.
Superba produkowano w latach 1934-1949. Najpopularniejszy był w postaci czterodrzwiowej limuzyny.
Poza dwudrzwiową i czterodrzwiową limuzyną występowała wersja odkryta. Kabriolet nie zyskał jednak popularności.
Poza dwudrzwiową i czterodrzwiową limuzyną występowała wersja odkryta. Kabriolet nie zyskał jednak popularności.
Superba zbudowano na podwoziu modelu 640
Superba zbudowano na podwoziu modelu 640

Superb był jednym z pierwszych modeli Skody, którym udało się zrobić międzynarodową karierę. Wieść niesie, że autem tym jeździło kilku możnych tego świata, m.in. dostarczano je na dwór cesarza japońskiego.

Połowa lat 30. to dobry okres dla Skody. Kilka lat wcześniej przejęła działającego od początku XX wieku niewielkiego producenta, firmę Laurin & Klement, wzbogacając szybko ofertę. Wytwarzano wówczas już nie tylko tak znane modele samochodów popularnych z charakterystyczną strzałą na masce (specjalizował się w tym wcześniej L&K) jak Popular, Favorit, Kadett i Olympia, ale również pojazdy luksusowe. Gdy Superb - nazwijmy go seniorem - ujrzał światło dzienne, był rok 1934.

Na początek 640

Superb powstał na bazie ówcześnie bardzo nowoczesnego modelu, Skody 640, dlatego przez pierwsze dwa lata pełna nazwa auta brzmiała: Skoda 640 Superb. Początkowo auto miało silnik o pojemności 2.492 ccm, osiągający moc 55 koni. Nie dość, że Superb był bardzo komfortowy, to pozwalał na jazdę ze sporą jak na tamte czasy prędkością - 110 km/h. Spalanie: 14-17 l/100 km. Produkcja nie była duża, nabywców znalazło 200 sztuk. Klienci mieli do wyboru dwu- lub czterodrzwiową limuzynę i kabriolet.

Dużo zmian, krótkie serie

Zmiany w wytwarzanych ówcześnie samochodach następowały dosyć szybko. Dotyczyło to zarówno doraźnych udoskonaleń karoserii, jak i np. modyfikacji jednostek napędowych. W Superbie, oprócz wspomnianego motoru 55-konnego, niemal od początku stosowano silnik o poj. 2.704 ccm, a także jednostkę o poj. 2.716 ccm i mocy 65 KM. Ten ostatni silnik, wraz z późniejszym motorem o poj. 3.137 ccm (80 KM) zamontowano w stosunkowo dużej liczbie Superbów - ok. 300; samochody z tymi jednostkami wytwarzano do ostatnich dni produkcji modelu. W czasie wojny auto zaopatrywano również w potężny motor z ośmioma cylindrami (poj. 3.991 ccm), dysponujący mocą 95 KM i umożliwiający jazdę z prędkością 135 km/h (Superb typ 4000). Powstało jednak zaledwie 10 sztuk takich samochodów (1939-1940).

Produkcji modelu Superb zaniechano w 1949 r. Luksusowe auto nie pasowało władzy, która już rządziła znacjonalizowaną fabryką, do koncepcji produkcji samochodów "dla ludu". Superb pojawił się ponownie w gamie Skody ponad pół wieku później. Całkowicie nowego Superba pokazano po raz pierwszy podczas salonu we Frankfurcie w 2001 r.




Dodatkowe zdjęcia:







   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA