Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Auta z historią
Saab 96 - Na dwa i cztery takty
Jacek Dobkowskiautor: Jacek Dobkowski
zdjęcia: Saab
Giełda Samochodowa, nr 79/2006 (1143)
z dnia: 6 października 2006 roku
 
Uroda z lat 60. - przygarbiona sylwetka z zaokrąglonym dachem, tylna szyba zachodząca na boki i tylne błotniki zakrywające fragmenty kół (z bezdętkowymi oponami)
Uroda z lat 60. - przygarbiona sylwetka z zaokrąglonym dachem, tylna szyba zachodząca na boki i tylne błotniki zakrywające fragmenty kół (z bezdętkowymi oponami)
To nie fotomontaż! Pierwszy prototyp Saaba 99 to Saab 96 poszerzony o 20 cm.
To nie fotomontaż! Pierwszy prototyp Saaba 99 to Saab 96 poszerzony o 20 cm.
Dostęp do bagażnika w kombi 95 był bardzo dobry, nieporównanie lepszy niż w fastbacku 96
Dostęp do bagażnika w kombi 95 był bardzo dobry, nieporównanie lepszy niż w fastbacku 96

Nieco starsi Czytelnicy pamiętają perkoczące i dymiące dwusuwy. W latach 50. i 60. takie motory stosował m.in. szwedzki Saab. Silnik wymagający równoczesnego, kłopotliwego tankowania benzyny i oleju miał Saab 96 od 1960 do 1967 roku. Zalety dwutaktów, w porównaniu z ówczesnymi czterosuwami, to prostsza budowa, niskie koszty produkcji, niezła dynamika, równa praca na wyższych obrotach.

Stała szyba, kanapa nie

Saab 96 powstał w wyniku poważnego liftingu modelu 93F, seryjna produkcja ruszyła w 1960 r. Z tyłu auto otrzymało szybę zachodzącą na boki (zwaną panoramiczną), większe lampy, także większy bagażnik. Jego nadwozie to dwudrzwiowy fastback. W odróżnieniu od popularnego dziś hatchbacka klapa bagażnika w fastbacku nie podnosi się razem z tylną szybą. Możliwości aranżacji wnętrza są, w obu rodzajach karoserii tylna kanapa jest składana.

Silnik stanowił rozwinięcie konstrukcji z 93F; był to trzycylindrowy dwusuw o pojemności 841 ccm i mocy 38 koni. Nowa była czterobiegowa, mechaniczna skrzynia (poprzednio trzybiegowa). Napęd przedni, typowy dla Saaba.

Prawie jak Zaporożec

Najważniejsze zmiany zaszły w 96 w drugiej połowie 1966 r. Auto z rocznika modelowego 1967 otrzymało czterosuwowy, czterocylindrowy motor 1.5 (1.498 ccm) o mocy 65 KM. Była to fordowska jednostka z Taunusa 15M w widlastym układzie. Silnik V4, ale chłodzony powietrzem, miał radziecki Zaporożec. Dwusuw Saaba wyszedł z produkcji w roku 1967. W następnym roku zakłady w Trollhattan zaczęły wytwarzać nowocześniejszy model 99, ale kariera Saaba 96 trwała jeszcze 12 lat, aż do roku 1980!

Saab 96 przeznaczony na rynek amerykański miał w latach 1971-1974 większy silnik 1.7 (1.699 ccm) o mocy 70 koni, z Forda Taunusa 17M. Na naszym kontynencie w 1977 r. pojawiły się wzmocnione silniki 1.5, wprawdzie tylko o trzy konie (do 68), ale zawsze. Takie 96, model roku 1978, można było rozpoznać po dużych kierunkowskazach przejętych od modelu 99.

Kobieta pchała kobietę

Jedną z prób Rajdu Polski w 1964 r. był wyścig na lotnisku na krakowskich Czyżynach. Saab 96 S kobiecej, angielsko-szwedzkiej załogi Pat Moss-Carlsson/Elizabeth Nystroem został na starcie. Zalany silnik. Nie było wyjścia, pilotka musiała pchać Saaba, aż dwusuw zaskoczył. Nie przeszkodziło to w osiągnięciu mety na drugim miejscu w klasie. W całych zawodach Moss-Carlsson była trzecia, za mężem, Szwedem Erikiem Carlssonem (też Saab 96 S) oraz małżeństwem Sobiesławem i Ewą Zasadami (Steyr Puch 650). Starszym bratem Pat Moss-Carlsson był słynny kierowca wyścigowy Stirling Moss.

Saab 96 nigdy nie wygrał Rajdu Polski, ale odniósł wiele sukcesów w imprezach na najwyższym poziomie. Przez długie lata była to czołowa rajdówka mimo niewielkich silników (dwusuw 0.8 70 KM, czterosuw 1.5 140 KM). Wymieńmy najważniejsze zwycięstwa. Monte Carlo - 1962, 1963; angielski RAC - 1960, 1961, 1962 (wszystko E. Carlsson), 1968 (Fin Simo Lampinen), 1971 (Szwed Stig Blomqvist); fiński Rajd 1.000 Jezior - 1960 (Fin Carl Bremer), 1963, 1964 (Lampinen), 1971 (Blomqvist), 1972 (Lampinen); Rajd Szwecji - 1960, 1961 (Szwed Carl Skogh), 1966 (Szwed Gunnar Andersson), 1971, 1972, 1973 (Blomqvist), 1976 (Szwed Per Eklund); grecki Akropol - 1961 (Carlsson), włoskie San Remo - 1964 (Carlsson).


Podstawowe dane Saaba 96 V4 - 1974 r.
Długość / szerokość / wysokość4.200 / 1.580 / 1.470 mm
Silnik1.498 ccm, V4 8V, czterosuw
Moc65 KM przy 4.700 obr./min
Prędkość maksymalna145 km/h
Masa własna920 kg
Średnie spalanie na 100 km8,5 l



Dodatkowe zdjęcia:





    
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA