Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Auta z historią
Przyjaciel człowieka
Saab 99 (1967-1984)
Jacek Dobkowskiautor: Jacek Dobkowski
zdjęcia: Saab
Giełda Samochodowa, nr 1/2007 (1167)
z dnia: 5 stycznia 2007 roku
 
Pod maską 99 Turbo krył się dwulitrowy motor o mocy 145 KM. Odmiana bez doładowania miała w 1977 r. 118 koni.Wycieraczki reflektorów ze spryskiwaczami, czyli charakterystyczny detal 99 Szwedzka firma obiecywała, że zderzak o specjalnej konstrukcji całkowicie pochłonie energię zderzenia przy prędkości do 8 km/h
Pod maską 99 Turbo krył się dwulitrowy motor o mocy 145 KM. Odmiana bez doładowania miała w 1977 r. 118 koni.
Wycieraczki reflektorów ze spryskiwaczami, czyli charakterystyczny detal 99
Szwedzka firma obiecywała, że zderzak o specjalnej konstrukcji całkowicie pochłonie energię zderzenia przy prędkości do 8 km/h

Gdy w latach 70. zaczęły regularnie kursować promy między Polską a Szwecją, na naszych drogach, zwłaszcza latem, można było spotkać sporo Saabów i Volvo. Pamiętam, jak pożerałem wzrokiem te szwedzkie auta, zwłaszcza nietuzinkowo stylizowane Saaby 99. Ten model, zaprezentowany 22 listopada 1967 r., wytwarzano w szwedzkim Trollhattan od 1968 do 1984 r. Imponował rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo i wygodę eksploatacji.

Na zakładkę

Saaby sprzed kilkudziesięciu lat nie dość, że miały długi żywot, to były produkowane równocześnie z następcami. I tak Saab 96 aż przez 13 lat (od 1968 do końca jego produkcji w 1980 r.) pozostawał w ofercie razem z 99. Z kolei Saab 99 w okresie 1978-1984 towarzyszył swemu następcy, Saabowi 900. Oznacza to, że w latach 1978-1980 współegzystowały na rynku aż trzy generacje Saaba. Obecnie obserwujemy wśród marek francuskich powrót do tego zwyczaju - Citroen Picasso stary i nowy, Peugeot 206 i 207 oraz Renault Clio II (Storia) i Clio III.

Reflektory z wycieraczkami

W tamtych czasach Saab uchodził za innowacyjną markę, prawie jak Citroen. Już w roku 1969 pojawiły się reflektory włączane i wyłączane stacyjką. Nie można było zostawić auta na światłach i w ten sposób rozładować akumulatora. Sama stacyjka powędrowała pomiędzy fotele, co charakteryzuje Saaba do dziś. Szwedzi tłumaczyli, że będąc w takim miejscu, nie uszkodzi kolan kierowcy w razie kraksy. Mieli rację, gdyż ówczesne stacyjki wystawały na zewnątrz, były ciężkimi, metalowymi walcami przyspawanymi do kolumny kierownicy.

Wycieraczki reflektorów ze spryskiwaczami stosowano od 1970 roku. W latach 70. wiele marek naśladowało Saaba, nawet w autach z czterema okrągłymi reflektorami. Większość 99 miała dwa prostokątne reflektory. Ciekawostką jest fakt, że piórka wycieraczek w niektórych wersjach 99 poruszały się pionowo, w innych poziomo.

Wracający zderzak

Następny wynalazek związany z bezpieczeństwem to zderzaki całkowicie absorbujące energię zderzeń przy prędkości do 8 km/h (1971). Producent zapewniał, że przy tejże prędkości elementy karoserii nie odkształcą się, zaś zderzaki zamontowane na teleskopach wrócą do pierwotnego położenia. Saaby z takimi odstającymi zderzakami były przeznaczone przede wszystkim na rynek amerykański. W tym samym roku w drzwiach 99 znalazły się belki chroniące przed skutkami bocznych uderzeń. Obecnie ma je praktycznie każde auto, przed 35 laty były nowością. To samo dotyczy zewnętrznego lusterka pozbawionego martwego pola (1981).

Elektrycznie podgrzewane fotele Saab zastosował w 1971 r. Profilaktyka zdrowotna - przesiadywanie na zimnej tapicerce może zaszkodzić. Dbałości o samopoczucie podróżnych służył także elektrostatyczny filtr (1978), zatrzymujący zapachy i pyłki próbujące przedostać się do kabiny.

Saab jako jeden z pierwszych (1976) instalował trójdrożne katalizatory spalin z sondami lambda. Trójdrożne, bo chroniące atmosferę przed tlenkami węgla, węglowodorami i tlenkami azotu. Bezazbestowe okładziny hamulcowe (1982) to kolejny wyraz troski o środowisko.

Turbo na szczycie

Spośród silników stosowanych w modelu 99 uwagę zwraca turbodoładowany benzyniak 2.0 145 KM, zaprezentowany na salonie we Frankfurcie (1977). Wcześniej taką technikę seryjnie zastosowali tylko Niemcy w BMW 2002 Turbo (1972) i Porsche 911 Turbo (1974). Dzisiaj turbodoładowanie ma zdecydowana większość benzynowych Saabów.


Podstawowe dane dwudrzwiowego Saaba 99 1.7
Dł./szer./wys.: 4.344 / 1.675 / 1.429 mm
Silnik: 1.709 ccm, R4 8V
Moc: 80 KM przy 5.200 obr./min
Moment obrotowy: 131 Nm przy 3.000 obr./min
Prędkość maks.: 145 km/h
Śr. spalanie na 100 km: 8,8 l



Dodatkowe zdjęcia:



     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA