Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Informacja
Dokumenty, czyli jak przewieźć auto do Polski?
Marcin Barnowskiautor: Marcin Barnowski
Giełda Samochodowa, nr 7/2007 (1173)
z dnia: 26 stycznia 2007 roku
 
  ZOBACZ TAKŻE:
»Im drożej, tym taniej (2007 01 26)
»Dokumenty, czyli jak przewieŸć auto do Polski? (2007 01 26)
»Zachodnie autokuszenie (2007 01 26)
»Przykładowe ceny aut w RFN (2007 01 26)

Najpopularniejszym sposobem jest przejazd kupionym autem.

Na kołach

Można to zrobić na tymczasowych tablicach wywozowych (Ausfuhrkennzei-chen) z czerwonym paskiem, na którym wybita jest data ważności. Tablice wydają wydziały komunikacji (Zulassungstelle), formalności można załatwić w jeden dzień pod warunkiem, że w Zulassungstelle pojawimy się z kompletem wymaganych dokumentów już rano.

Dokumenty potrzebne, by otrzymać "czerwone" tablice (oprócz paszportu lub dowodu osobistego): W przypadku samochodów zarejestrowanych w RFN przed 1.10.2005: niemiecka karta pojazdu, czyli tzw. brief, dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) lub zaświadczenie o wymeldowaniu auta (Abmeldebestaetigung). W przypadku samochodów zarejestrowanych lub przerejestrowanych w RFN od 1.10.2005 r. brief zastępuje 2. część nowego niemieckiego dowodu rejestracyjnego (Zulassungsbescheinigung Teil 2), a stary dowód rejestracyjny lub zaświadczenie o wymeldowaniu zostały zastąpione przez 1. część nowego niemieckiego dowodu rejestracyjnego (Zulassungsbescheinigung Teil 1). Ponadto potrzebne będą dotychczasowe tablice rejestracyjne (o ile ma wciąż ważną rejestrację), potwierdzenie ważności badań technicznych w dokumentach pojazdu lub na oddzielnym protokole oraz polisa ubezpieczenia OC na pojazd z ważnością na okres ważności tymczasowej rejestracji (Versicherungsdeckungskarte).

Koszty wywozu auta: zależą od ceny ubezpieczenia, w sumie wynoszą od 110 do 190 euro.

Uwaga: tańsze są tzw. żółte tablice z 5-dniowym okresem ważności (tzw. Kurzzeitkennzeichen), jednak są one ważne tylko na terenie RFN. Możliwy jest też przejazd do Polski na stałych tablicach niemieckich, jednak Niemcy niechętnie się na to godzą w obawie, że będą mieli problem z wyrejestrowaniem pojazdu i odzyskaniem składki OC oraz podatku za czas, gdy auto będzie użytkowane już w Polsce. Niektórzy Polacy najpierw rejestrują kupiony pojazd w Polsce (w świetle polskiego prawa nielegalnie, bo auto fizycznie powinno przejść polskie badania techniczne) i dopiero potem sprowadzają go - już na naszych tablicach rejestracyjnych.

Na lawecie

Ten sposób pozwala zaoszczędzić od 110 do 190 euro na niemieckich tymczasowych tablicach. Polskie firmy przewożące auta z różnych krajów UE do Polski ogłaszają się w "Giełdzie Samochodowej", w "Auto Market Truck" oraz w portalu www.adMoto.pl. Ceny za transport pojazdu na lawecie: od 1 do 2,50 zł za km (szczegóły w jednym z kolejnych wydań naszego dodatku).


PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA