Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Fiat Seicento/600 1.1
Dobry, bo polski (od 1998)
Jacek Dobkowskiautor: Jacek Dobkowski
zdjęcia: Przemysław Dziendziela, archiwum
Giełda Samochodowa, nr 89/2007 (1255)
z dnia: 9 listopada 2007 roku
 
Seicento to po włosku 600. Trzydrzwiowe, ale popularne. Chevrolet Spark, Daewoo Matiz, Fiat Panda, Hyundai Atos, Kia Picanto są pięciodrzwiowe.
Seicento to po włosku 600. Trzydrzwiowe, ale popularne. Chevrolet Spark, Daewoo Matiz, Fiat Panda, Hyundai Atos, Kia Picanto są pięciodrzwiowe.
Pasek rozrządu z rolką napinającą Fiat radzi wymieniać co 120 tys. km albo co pięć lat. Niektórzy mechanicy proponują co 90 tys. km.
Pasek rozrządu z rolką napinającą Fiat radzi wymieniać co 120 tys. km albo co pięć lat. Niektórzy mechanicy proponują co 90 tys. km.
Końcówki drążków kierowniczych wybijają się, ale to bardziej wina polskich dróg niż polskich Seicento
Końcówki drążków kierowniczych wybijają się, ale to bardziej wina polskich dróg niż polskich Seicento

Seicento to przeprojektowane Cinquecento, wyłącznie trzydrzwiowy hatchback segmentu A. Długo jedyną godną konkurencją popularnego Fiacika było Daewoo Matiz (też od 1998 r.). Daewoo zbankrutowało, lecz akcje starzejącego się Seicento spadły na Fiata Pandę (od 2003), a w 2004 r. mocnym zewnętrznym konkurentem stała się Kia Picanto. Ale i tak, chcąc wybrać kilkuletni, mały, używany wózek, myślimy zwykle o Seicento, z wszystkimi dokumentami, kupionym jako nowy w Polsce.

Seicento, od połowy 2005 r. noszące oznaczenie 600, było i jest produkowane tylko w Polsce. Ponieważ tyska fabryka Fiata należy do najlepszych we włoskim koncernie, Seicento wypada dobrze pod względem staranności montażu i trwałości.

Z dwóch silników - benzynowych 0.9 39 KM i 1.1 54 KM - mechanicy zdecydowanie polecają ten większy, czyniący z Fiacika żwawe miejskie autko. Zresztą dzięki bardzo dobrej widoczności z kabiny Seicento 1.1 jest wręcz stworzone do miasta. Produkcja Seicento 0.9 zakończyła się przed pięcioma laty.

Średnie eksploatacyjne zużycie benzyny wersji 1.1, wynoszące 5-5,5 l/100 km, jest nawet mniejsze od 6 l deklarowanych w danych fabrycznych. Nieco więcej wypije 1.1 Sporting z tym samym silnikiem, ale krótszymi przełożeniami biegów III-V.

Tylny "zawias" i bak

To dwa główne mankamenty "sześćsetki". Metalowo-gumowe tuleje tylnych wahaczy kapitulują szybko, nawet po 20-30 tys. km. Objawy to stukanie w czasie jazdy. Można też luzy wykryć inaczej - na postoju przez kilkakrotne mocne szarpnięcie za tylne koło. Na szczęście przednie zawieszenie nie przejawia takich dolegliwości.

Bak Seicento jest metalowy, zgrzewany z dwóch części. Może korodować właśnie na zgrzewach. Trzeba więc obejrzeć Seicento od spodu. Ślady paliwa na baku jednoznacznie kwalifikują go do wymiany. Oryginalny, fiatowski zbiornik kosztuje w ASO 270 zł. Można także dostać w autoryzowanych serwisach zamienniki po 150 zł, ale nie są one polecane z powodu gorszego wykonania.

Obsługa gazowa

Firmy kurierskie często montują w Seicento instalacje gazowe. Ale należy pamiętać o regulacji zaworów i wymianie świec zapłonowych co 20 tys. km. Jeżeli to jest zaniedbywane, po 80 tys. km zazwyczaj trzeba wymieniać całą głowicę z powodu wypalenia gniazd zaworów.

Według Eurotaksu dwuletnie Seicento jest warte 13.100 zł, co oznacza utratę 42,3 proc. wartości. Kia Picanto 1.0 traci 42,5 proc. wartości, a 1.1 automat (tylko takie były w naszych salonach w roku 2005) - 38,8 proc.

Plusy

Dobra jak na segment A jakość montażu. Bezproblemowa widoczność z kabiny. Duża podaż aut z pełną historią serwisową.

Minusy

Nietrwałe tuleje w tylnym zawieszeniu. Zbiornik paliwa narażony na korozję. Brak wersji pięciodrzwiowej.

Według eksperta: Jan Myszkowski z Myszkowski Auto-Serwis w Olsztynie:

- Seicento ma dobrą opinię, którą mogę potwierdzić. Mam takie auto w firmie jako zastępcze dla klientów. Jeździ nim wiele osób, ale nie zdarzają się poważne awarie. Kłopoty z zapaleniem silnika 1.1, także jego przerywana, nierówna praca, mogą być spowodowane uszkodzeniem czujnika obrotów na wale korbowym; czujnik ten zbiera impulsy i przekazuje je do komputera silnikowego sterującego m.in. układem zapłonowym. Ocynkowanie karoserii daje dobrą ochronę przed korozją. O ile samochód nie było naprawiany po kolizji, rdza może się gromadzić tylko na obudowach mocowania kolumn przedniego zawieszenia i na wspornikach przedniego zderzaka. Niekiedy mogą cieknąć uszczelniacze półosi od strony skrzyni biegów. Jedyna rada to wymiana uszczelniaczy. Na jedną stronę kosztują ok. 60 zł.


Fabryczne dane techniczne wybranych wersji
 Pojazd prezentowanyKonkurent
 Fiat Seicento 1.1 z 2005 r.Kia Picanto 1.1 z 2005 r.
Pojemność silnika1.108 ccm1.086 ccm
Moc maksymalna54 KM przy 5.000 obr./min65 KM przy 5.500 obr./min
Maks. moment obrotowy88 Nm przy 2.750 obr./min97 Nm przy 2.800 obr./min
Zużycie paliwa na 100 km (śr.)6,0 l4,9 l (aut. 5,8 l)
Dł./szer./wys.3.337 / 1.508 / 1.420 mm3.495 / 1.595 / 1.480 mm
Rozstaw osi2.200 mm2.370 mm
Pojemność bagażnika170 / 810 l157 / 882 l

Ceny nowych części w autoryzowanych serwisach*
 Fiat Seicento 1.1 z 2005 r.Kia Picanto 1.1 z 2005 r.
Rozrząd (pasek i rolka)197 zł215-295 zł
Klocki hamulcowe (przód)44-193 zł120-244 zł
Tarcze hamulcowe (przód - 2 szt.)87 zł412-470 zł
Tłumik końcowy180-235 zł717 zł
Świeca zapłonowa (sztuka)8-22 zł17 zł
Filtr oleju17 zł13-20 zł
Zbiornik paliwa150 lub 270 zł789 zł
Tuleje tylnego zawieszenia108 zł (cztery)166 zł (dwie)
* Duże różnice cen części do Fiata i Kii wynikają m.in. z drogiego transportu z Korei i cła

Ceny zamienników części (sieć Fota)
 Fiat Seicento 1.1 z 2005 r.Kia Picanto 1.1 z 2005 r.
Rozrząd (pasek i rolka)75-103 zł193-207 zł
Klocki hamulcowe (przód)60-97 zł-
Tarcze hamulcowe (przód - 2 szt.)62-226 zł-
Świeca zapłonowa (sztuka)8-24 zł10-14 zł
Filtr oleju15-20 zł18-32 zł
Tuleje tylnego zawieszenia36-140 zł (cztery)-

Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
 Fiat Seicento 1.1 2005 r.Kia Picanto 1.1 2005 r.
Lampa przednia80 zł180 zł
Lampa tylna50 zł120 zł
Zderzak przedni100 zł250 zł
Zderzak tylny60 zł120 zł

Przykładowe oferty giełdowe - Słomczyn (X 2007)
 Fiat Seicento 1.1 3dKia Picanto 5d
RocznikPrzebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
20027410,5--
20035012,8--
20045513,71.1 / 4517,9
20054014,51.0 / 4119,5
200610181.0 / 923,9

Przykładowe oferty komisowe (X 2007)
 Fiat Seicento 1.1 3dKia Picanto 5d
RocznikPrzebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Silnik/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
200210910,9--
20036811,9--
20043813,51.1 / 2018
20052014,91.1 / 2021,1
2006917,81.0 / 523,9



Dodatkowe zdjęcia:









  
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA