Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Honda Civic 1.6 (2001-2005)
Lubi ostro
autor: Adam Włodarz
zdjęcia: Adam Włodarz
Giełda Samochodowa, nr 5/2008 (1272)
z dnia: 18 stycznia 2008 roku
 
Gdy siódmy Civic debiutował, klienci zarzucali mu, że w porównaniu z poprzednikiem wygląda jak van. Potem pojawiło się tyle vanowatych kompaktów, że ta sama Honda wygląda sportowo.
Gdy siódmy Civic debiutował, klienci zarzucali mu, że w porównaniu z poprzednikiem wygląda jak van. Potem pojawiło się tyle vanowatych kompaktów, że ta sama Honda wygląda sportowo.
Auto trzyma cenę, ale i jest mało awaryjne
Auto trzyma cenę, ale i jest mało awaryjne
Producent nie ustrzegł się kilku wpadek, z których najgorszą jest rdza na tylnej klapie, pod ozdobną srebrną listwą
Producent nie ustrzegł się kilku wpadek, z których najgorszą jest rdza na tylnej klapie, pod ozdobną srebrną listwą

Honda Civic 1.6 siódmej generacji ze zmiennymi fazami rozrządu nie lubi, gdy jeździ się nią jak taksówką z silnikiem wysokoprężnym. Samochód ten potrafi nawet się zepsuć, gdy na niskim przełożeniu jeździmy często przy niewielkich obrotach silnika. Poza tym jest mało awaryjna, jednak trochę jej brakuje do legendarnej poprzedniczki.

Silnik 1.6 to jedna z najpopularniejszych jednostek w kompakcie Hondy. Ma 110 KM i zmienne fazy rozrządu. Przy relatywnie niewielkiej wadze auta daje to prawie sportowy efekt - do setki pięciodrzwiowy Civic potrafi się rozpędzić w czasie około 10 sekund.

Kręć go, kręć

Dobre osiągi wymagają jednak wysokiego kręcenia motoru Hondy. Przypływ mocy odczuwalny jest zwłaszcza po przekroczeniu 4.000 obr./min, kiedy to fazy działania zaworów przestawiają się na tryb sportowy. Towarzyszy temu przyjemny niski dźwięk. To właśnie z tego powodu kupuje się Hondy. Co ciekawe, Civic nie lubi spokojnych kierowców, którzy jeżdżą nim jak dieslem, włączając wysokie biegi przy niskich obrotach (1,5-2 tys. obr./min). Wibracje, które wtedy powstają, prowadzą do przedwczesnego zużycia łożysk skrzyni biegów. Naprawa nie należy do tanich.

Motor ma jednak opinię bardzo wytrzymałego. Paski rozrządu bez problemu wytrzymują przewidziane przez producenta 120 tys. km. Nieduże jest spalanie, oscyluje w granicach 7,5-8 l na 100 km; gdy jednak często kręcimy silnik Hondy, może nawet sięgnąć 10 l.

Trzeba zmierzyć się z legendą

Civic siódmej generacji nie ma łatwego zadania, musi bowiem mierzyć się z legendarną wytrzymałością poprzednika. Niestety trochę mu do niej brakuje. Pierwszym z problemów jest korozja. Przyznać trzeba, że Civic poprzedniej serii również na nią cierpi, jednak zdarza się to w autach dziewięcioletnich. W siódemce rdzewieją dwu-trzylatki. Zazwyczaj "rudy" atakuje tylną klapę, co podobno wynika z błędu technologicznego polegającego na niewłaściwym montażu listwy ozdobnej. Honda od 2006 roku, rękami swoich dilerów, lakieruje klapy na gwarancji, nie zdecydowała się jednak na akcję przywoławczą. Akcja serwisowa dotyczyła za to głównego wyłącznika świateł, który w pojazdach z początku produkcji lubił się przepalać. Honda ma jednak więcej problemów ze światłami - często przepalają się w niej żarówki i zaparowują przednie lampy.

Była droga i trzyma cenę

Zakup nowego pięciodrzwiowego Civica w 2003 r. nie należał do tanich, auto kosztowało 65,9 tys. zł. Według EurotaxGlass's Polska dzisiaj warte jest 57 proc. początkowej ceny. Porównywalna Corolla warta jest dzisiaj 54 proc. początkowej ceny, która wynosiła 57,4 tys. zł.

Krzysztof Stankiewicz, właściciel warsztatu Q-Service z Krakowa:

- Civic to bardzo udany samochód. Zdarzają się wycieki z miski olejowej, która z uwagi na niskie zawieszenie auta jest narażona na uszkodzenie. W zawieszeniu zazwyczaj wymienia się tylko elementy gumowo-metalowe. Nieco gorzej, gdy uszkodzimy podwozie, szczególnie tylną nieregulowaną belkę. Oznaczać to będzie nietanią wymianę skrzywionych elementów. Drogie są również łożyska, szczególnie tylne. Czasem wystarczy wjechać w dziurę lub na wyższy krawężnik, aby uszkodzić zwrotnice przedniego koła. Przy ostrej eksploatacji jednostka napędowa bierze olej, koniecznie trzeba więc co jakiś czas kontrolować jego stan. Trzeba także sprawdzać stan płynu chłodzącego, ponieważ gdy przegrzejemy silnik, jego naprawa może być bardzo kosztowna.

Plusy

Dynamiczny silnik (zmienne fazy rozrządu). Nieduże zużycie paliwa. Niski spadek wartości.

Minusy

Wysoka cena zakupu. Awarie skrzyni przy zbyt spokojnej jeździe. Korozja tylnej klapy.


Fabryczne dane techniczne wybranych wersji
 Pojazd prezentowanyKonkurent
 Honda Civic 1.6 5dToyota Corolla 1.6 5d
Pojemność silnika1.590 ccm1.598 ccm
Moc maksymalna110 KM przy 5.600 obr./min110 KM przy 6.000 obr./min
Maks. moment obrotowy152 Nm przy 4.300 obr./min150 Nm przy 4.800 obr./min
Śr. zużycie paliwa na 100 km7,2 l7,0 l
Dł./szer./wys.4.285 / 1.715 / 1.495 mm4.180 / 1.710 / 1.475 mm
Rozstaw osi2.680 mm2.600 mm
Pojemność bagażnika370 l289 l

Ceny nowych części w autoryzowanych serwisach
 Honda Civic 1.6 5d z 2002 r.Toyota Corolla 1.6 5d z 2002 r.
Rozrząd kompletny765 złłańcuch
Sprzęgło kompletne1.390 zł1.510 zł
Wahacz (przód)817 zł728 zł
Końcówka drążka kierowniczego203 zł299 zł
Łożysko koła (przód)378 zł274 zł
Tarcza hamulcowa (przód)405 zł347 zł
Klocki hamulcowe (przód)270 zł330 zł

Ceny zamienników części (JC Auto)
 Honda Civic 1.6 5d z 2002 r.Toyota Corolla 1.6 5d z 2002 r.
Rozrząd kompletny658 złłańcuch
Sprzęgło kompletne596 zł503 zł
Sworznie wahacza (przód)105 zł118 zł
Łożysko koła (przód)240 zł170 zł
Tarcza hamulcowa (przód)72 zł92 zł
Klocki hamulcowe (przód)105 zł89 zł

Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
 Honda Civic VIIToyota Corolla IX
Lampa przednia250 zł190 zł
Zderzak przedni200 zł180 zł
Atrapa chłodnicy80 zł100 zł
Lampa tylna230 zł200 zł

Przykładowe oferty giełdowe - Kraków (I 2008)
 Honda Civic VII 1.6 5dToyota Corolla IX 1.6 5d
RocznikPrzebieg (tys. km)Cena(tys. zł)Przebieg (tys. km)Cena(tys. zł)
20029228,515027,9
200310833,017028,0
20048043,83042,5
20055047,52545,8

Przykładowe oferty komisowe (I 2008)
 Honda Civic VII 1.6 5dToyota Corolla IX 1.6 5d
RocznikPrzebieg (tys. km)Cena(tys. zł)Przebieg (tys. km)Cena(tys. zł)
200110025,9nie występuje
20027629,912028,5
200311535,08934,9
20047045,012543,9
20054549,92746,5



Dodatkowe zdjęcia:





    
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA