adMoto.pl



Yamaha YZF-R6
Przecinak pojedzie szybciej
autor: Jerzy Suchodolski
zdjcia: Yamaha
Gieda Samochodowa, nr 17/2008 (1284)
z dnia: 29 lutego 2008 roku
 
Yamaha R6 jest sprzedawana w kilku kolorach. Podstawowy to niebieski, ale można też mieć "szóstkę" czarną lub biało-czerwoną.Rzucają się w oczy dynamicznie wykrojone owiewki - aggresive look (wygląda drapieżnie, z ang.). Poprawiono m.in. przednie zawieszenie i hamulce - tarcze są teraz nieznacznie grubsze, co zwiększy ich odporność na zużycie
Yamaha R6 jest sprzedawana w kilku kolorach. Podstawowy to niebieski, ale można też mieć "szóstkę" czarną lub biało-czerwoną.
Rzucają się w oczy dynamicznie wykrojone owiewki - aggresive look (wygląda drapieżnie, z ang.).
Poprawiono m.in. przednie zawieszenie i hamulce - tarcze są teraz nieznacznie grubsze, co zwiększy ich odporność na zużycie

Yamaha YZF-R6 służy do szybkiej jazdy, ale nie jest wyczynówką na tor. Świadczy o tym wyposażenie wymagane prawem, np. tylne światła.
Yamaha YZF-R6 służy do szybkiej jazdy, ale nie jest wyczynówką na tor. Świadczy o tym wyposażenie wymagane prawem, np. tylne światła.
Mocny łańcuch - rozwiązanie sprawdzone w motocyklach wyścigowych.
Mocny łańcuch - rozwiązanie sprawdzone w motocyklach wyścigowych.

Nawet dwukołowa doskonałość ma prawo się zestarzeć i musi trafić do fabrycznych laboratoriów, by przejść zabiegi odmładzające. Niektórzy nazywają to liftingiem, ale w przypadku Yamahy YZF-R6 to słowo nie oddaje zakresu zmian. Naszym zdaniem producent ma prawo nazywać model 2008 nowym motocyklem. Maszyna kosztuje 44.900 zł.

Na dzień dobry konstruktorzy Yamahy zajęli się ramą. Wymienili ją, bo ich zdaniem była zbyt delikatna. Motocykl stał się jeszcze sztywniejszy, a więc, jak twierdzi producent, prowadzi się go bardziej precyzyjnie. Dla wzmocnienia konstrukcji japoński "przecinak" klasy supersport otrzymał także dodatkową niby-ramę ze stopu magnezu (ciekawostka - ten solidny optycznie element jest superlekki i waży zaledwie 450 gramów). Poprawiono także ułożenie kierowcy na motorze: kształt zbiornika paliwa, ramy, posadowienie sportowego siedziska i kąty uchwytów dopasowano tak, żeby właściciel R6 w czasie jazdy musiał się bardziej pochylić na kierownicę. Zmiana wydaje się niedostrzegalna - w porównaniu do poprzedniej wersji R6 przesunięcie ciała jeźdźca wyniosło zaledwie 0,5 cm, ale - uwierzcie - tyle wystarczy, żeby na nowej Yamasze poczuć się pewniej. Było nie było, nie jest to jednoślad dla początkujących - 135 koni pozwala na jazdę z prędkością znacznie przewyższającą 200 km/h. Zmiany objęły również przednie i tylne zawieszenie (amortyzatory widelca przedniego zyskały nową charakterystykę tłumienia, a tył przeszedł kurację odchudzającą), a także hamulce - przednie tarcze są teraz nieco grubsze.

Wiele poprawek wprowadzono również w silniku. Nowa Yamaha na pewno pojedzie szybciej. To zasługa m.in. przeprofilowania puszki airboksu (naturalne doładowanie za pomocą strugi powietrza ma lepszy kształt, co daje większą skuteczność w napełnianiu cylindrów). Użyto też lżejszych zaworów dolotowych i wylotowych. Wykonano je z tytanu, a ich kształt dopasowano tak, żeby stopień sprężania był rekordowy - najwyższy spośród wszystkich silników seryjnych Yamahy. Z kolei rury układu wydechowego są szersze o 1/3 w porównaniu do poprzedniczki modernizowanej w roku 2006.

Ciekawe rozwiązanie to YCC-I, czyli Yamaha Chip Controlled Intake - system regulujący długość układu dolotowego, w którym linkę sterującą przepustnicami zastąpił układ elektryczno-elektroniczny. Ruch manetki uruchamia potencjometr, który włącza elektryczny silnik krokowy. Dopiero ten proporcjonalnie otwiera przepustnice. Na pierwszy rzut oka system YCC-I nie wydaje się zbyt wyrafinowany, ale producent na szali stawia swoją reputację i chwali jego zalety - układ wtryskowy z tym systemem jest lżejszy, a i motor reaguje błyskawicznie na obrót manetki. Czego chcieć więcej? Yamaha YZF-R6 jest dynamiczna, bezkompromisowa i męska. Na pewno spodoba się kierowcom z doświadczeniem, zacięciem wyścigowym i genialnym refleksem.


Dane techniczne
Silnik599 ccm, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, z głowicą czterozaworową typu DOHC, chłodzony cieczą
Moc maksymalna135 KM przy 14.500 obr./min
Maks. moment obr.69 Nm przy 11.000 obr./min
Skrzynia biegówsześciostopniowa
Przeniesienie napędułańcuch
Rozruchelektryczny
Zawieszenie
przódwidelec teleskopowy, skok 115 mm
tyłpojedynczy wahacz, skok 120 mm
Hamulce
przódhydrauliczny, podwójny tarczowy 310x5 mm, z klockami ze spieków metalicznych
tyłhydrauliczny, tarcza 210x6 mm, z klockami ze spieków metalicznych
Ogumienieprzód: 120/70x17, tył: 180/55x17
Dł./szer./wys.2.040 / 705 / 1.100 mm
Masa własna (sucha)166 kg
Zbiornik paliwa17,3 l
Cena44.900 zł